고은 시의 애도(哀悼) 양상 연구 : 상실의 변인과 주체 양상의 변화를 중심으로
A Study on the aspects of Mourning in the Poems of Ko Un (高銀) : Focusing on Factors of Loss and Changes of the Subject
초록/요약
이 논문은 고은의 시 텍스트에 나타난 애도 양상에 대해 연구하고자 하였다. 이에 따라 본고에서는 고은 시 텍스트 전반에 대한 애도의 수사학적 특징들과 상실의 변인 및 그에 따른 주체의 양상 변화에 주목하였다. 고은의 시 전체 텍스트를 아우를 수 있는 이론적 근거가 되는 애도의 개념은 ‘주체의 상실에 대한 반응’으로 정의되는 정신분석학적 이론에 토대하여 전개하되, 본고에서는 상실에 대항하는 주체의 능동적인 저항과 실천으로까지 점차 그 의미를 확장하였다. 또한 고은의 시 텍스트에 드러나는 애도의 성격과 주체 양상의 변화에 있어 상실을 주요 매개 변인으로 보고 이에 주목하였다. 시적 주체가 받아들인 상실은 자아의 상실과 세계의 상실이 사실상 착종되어 있다. 이를 개인적 상실과 공적 상실, 추상적 상실과 구체적 상실, 사적 애도와 공적 애도로 뚜렷하고 확정적으로 구분할 수는 없지만, 대체로 초기 시 텍스트에서는 전자의 경향이, 중기 시 텍스트에서는 이 둘이 혼재된 경향이 후기로 올수록 자아와 세계의 상실을 포괄하는 공적 애도의 방향으로 이행되고 있음을 구체적인 텍스트 분석을 통해 확인하였다. 애도는 또한 애도하는 주체를 재구성하고 변화시킨다. 상실을 기입하고 상실에 반응하기 이전과는 다른 새로운 주체가 애도의 과정을 통해 드러나게 되는데 본고에서는 이러한 주체 변화 양상을 통시적인 관점에서 살펴보았다. 텍스트에 드러난 애도의 양상과 애도하는 시적 주체의 양상 변화를 본고에서는 시적 주체의 언술 특징과 수사학적인 특징들, 야콥슨의 의사소통 모델과 애도에 관한 정신분석학적 이론들을 도입 및 적용하여 고은 시 텍스트에 대한 새로운 이해의 틀과 학문적 논점을 마련하고자 하였다. Ⅱ장에서는 1960년대에 상재된 시집 피안감성, 해변의 운문집, 신·언어 최후의 마을과 장시 「사형」(1968) 및 「니르바나」(1963)에 나타난 존재론적인 애도와 나르시시즘적 주체의 언술 양상에 대해 살펴보았다. 초기 시 텍스트의 경우 세계와 자아의 상실이 상징주의적 수사학을 통하여 코라 세미오틱의 바다 이미지와 여성적 어조 및 리듬을 통해 심미적으로 승화되어 있음에 주목하였다. 또한 프랑스 상징주의의 시학이 추구하는 암시성, 모호성, 교응, 공감각적 심상, 음악성 등이 고은의 제주 시편들에서 특히 두드러지게 나타나고 있음을 확인하였다. Ⅱ장 2절에서는 기독교적 이미지의 차용과 제의적 애도의 양상에 대해 살펴보았다. 특히 “하느님”, “주여” 등으로 호격화되어 텍스트 내에 도입된 기독교적 신(神)의 이미지는 자기 상실과 세계 상실의 비극성과 제의성을 고취시키는데, 이는 단회적이고 완성적인 애도를 지향하는 동시에 신(神)이라는 기표의 재현과 부재하는 기의와 대상에 대한 애도를 메타적으로 드러내는 것을 알 수 있었다. 반면 불교취적 텍스트에서는 이미지가 아닌 형식적인 특징들이 차용되고 있음을 확인할 수 있었는데, 이러한 텍스트들에서는 선시적(禪詩的) 언술과 아포리즘, 불립문자를 통한 모순어법으로 의미의 불확정성을 보여줌으로써 시적 주체의 언어적 회의와 무수히 반복되는 과정적 애도의 한 양상을 보여주는 것을 알 수 있었다. 또한 3절에서는 장시 「사형」과 「니르바나」를 통한 예수와 붓다, 두 성인의 죽음 형상화 양상에 대한 비교와 이를 통해 시적 주체가 감행하고 있는 자기 상실의 공적 승화와 애도의 이행 양상에 대해서 살펴보았다. Ⅲ장에서는 앞서 살펴본 1960년대 텍스트들에서 보이는 상징주의적 언술 특징과 1970년대 들어 급작스럽게 시도된 시적 주체의 참여시로의 행보 및 리얼리즘적 언술 특징들이 1974년에 상재된 문의 마을에 가서 텍스트들에서 혼재된 상태로 드러나고 있음을 규명하였다. 추상적이고 모호한 상실에 대한 시적 주체의 막연한 원망감과 역사적 현실에서 도피적이었던 과거에 대한 자기 책망감과 죄책감이 비대해진 초자아에 의해 텍스트 내에서 자기 파괴적이고 자기 학대적인 공격적 언술의 형태 및 파토스의 과잉 분출을 통해 한꺼번에 폭발적으로 드러나고 있음을 알 수 있었다. 표면적으로는 이데올로기적 상실 즉 민주주의와 자유, 인권에 대한 이상적 가치의 추구와 과도한 열망이 텍스트 내에 슬로건화되어 있다. 그러나 선승시절 및 제주 체류 시기를 포함하여 현실 도피 및 현실 인식에 몰각했던 과거에 대한 자기 상실이 세계의 상실과 착종되어 혼재되어 있음을 알 수 있다. 교조적으로 스스로를 각성시키고 이데올로기적 상실을 유표화하여 청자를 선동하고자 하는 시적 주체의 욕망이 과도하게 투사 및 착종되어 오히려 이 시기에는 멜랑콜리적인 경향성이 극대화되고 있음을 알 수 있다. 에세이와 시집 서문을 통해 밝힌 시인 주체의 강박적 현실 인식과 자기 갱신 의지 및 뚜렷한 노선의 표명과는 달리, 이 때의 시적 주체는 교란적 주체, 조울증적인 주체로 모호한 상실에 점철되어 시 텍스트 내에 무분별한 시니피앙의 난입과 구호적이고 독백적인 언술을 보여준다. 한편 이 시기의 언술 특징과 발화 양상은 상징주의적 경향과 리얼리즘적 경향, 감정표시적 기능과 능동적 기능, 멜랑콜리와 애도의 언술과 태도가 각각 상호 침투 및 교란/혼재되어 있음을 알 수 있었다. Ⅲ장의 2절에서는 교란적인 주체에서 민중 주체로의 양상 변화와 멜랑콜리에서 공적 애도로의 이행 양상을 함께 살펴보았다. 70년대 후반의 입산과 새벽길, 80년대 중‧후반의 조국의 별, 시여 날아가라 등의 시집에서는 문의 마을에 가서에서 잔존했던 상징주의적, 관념적인 언술, 발신자 지향의 감정표시적, 독백적 언술의 특징들이 사라지고, 수신자 지향의 능동적인 언어의 기능이 초점화되면서 수신자의 행동과 태도 변화를 촉구하는 대화적, 설득적 언술과 민중 주체의 수행적 발화 양상이 두드러지게 나타나는 것에 주목하였다. Ⅲ장 2절 2항에서는 장시 「갯비나리」에 나타난 민요와 무가적 언술의 도입 양상과 민중적 주술의 언술을 통해 시도된 공적 애도의 가능성을 탐색하였다. 2절 3항에서는 1986년 상재된 전원시편을 만인보에서 이어질 공적 애도의 언어적 실천과 의인화의 시학이 모색된 가교 텍스트 및 과도기적 텍스트로 특히 주목하였다. 또한 전원시편에 드러난 시적 주체의 농촌/농민에 대한 이중화된 시선에 대해 살펴보았다. 이전의 텍스트들에서 보였던 추모와 결의, 민중적 분노 표출이 광장, 도시, 거리 등의 ‘장소’에 주로 집중되었던 기존의 현장시 및 민중시들과는 달리 전원시편의 전반부 텍스트들에서는 농촌 공간이 새로운 애도의 ‘공간’으로 낭만적으로 이상화, 관념화되고 있음을 알 수 있었다. 그러나 후반부 텍스트들에서는 이러한 고향/농촌에 대한 낭만성과 이상화된 시선이 지양되고 피폐한 ‘장소’로서의 농촌의 현실과 몰락한 농민의 묘사, 정부의 농업 정책이 초래한 농촌사회의 문제점에 대한 비판적 시선과 구체적인 농촌/농민의 삶에 대한 밀도 있는 형상화가 이뤄지고 있는 성과에 주목하였다. 시적 주체가 농촌을 바라보는 시선이 라캉이 언급한 눈(eye)과 응시(gaze)의 두 차원에서 각각 상상계적/상징계적, 전원/농촌 등 이중적 공간으로 그려지고 있는데, 이 또한 멜랑콜리와 애도가 상호 침투중인 과정적, 과도기적 이행 양상으로 보았다. 그러나 전원시편의 경우, 민중 주체의 공적 애도 차원에 보다 접근해 있음을 확인하였다. Ⅳ장에서는 푸코의 이론을 적용하여 만인보에 나타난 파르헤지아(parrhêsia)의 언어적 실천과 윤리적 주체로의 이행 양상을 공적 애도의 차원에서 밝혀보고자 하였다. 1절에서는 의인화(prosopopeia) 및 반(反)의인화의 시학을 통한 공적 애도의 가능성을 탐색해 보았다. 또한 만인보에 형상화된 악의 문제를 평범성과 잔인성 차원에서 검토하였다. 2절에서는 푸코의 후기 저작인 주체의 해석학에서 집중 논의된 파르헤지아의 개념과 주체화 개념을 도입, 적용하여 만인보에 드러난 공적 애도의 언어적 실천과 윤리적 주체로의 이행과 정립 양상을 살펴보았다. 푸코에 의하면 파르헤지아의 언술 특징은 반아첨, 반수사학, 진실을 말하는 용기 등을 근간으로 하는데, 고은의 만인보의 재현 양식 또한 르포르타주의 형식을 통하여 이러한 언술 특징들을 차용하고 있음을 알 수 있었다. 르포르타주와 관련하여 시적 주체의 객관성이 초점화될 때는 반아첨, 반수사학적 언술이, 시적 주체의 주관성이 초점화될 때에는 진실 말하는 용기에 의한 고발과 비판적 언술이 보다 두드러지게 나타나고 있음을 논의하였다. Ⅳ장 2절 2항에서는 텍스트는 물론 자기의 삶을 예술화하는 실존의 미학과 자기/타인의 배려 및 자기 테크놀로지의 글쓰기의 실천 양상이 고은의 시 텍스트 전반을 통해, 또한 시적 주체의 자기 갱신을 통해서 부단히 실천되고 있음에 본고는 주목하였다. 이 때의 시적 주체는 권력과 규율에 종속되고 예속화된 도덕적 주체 혹은 상실에 갇혀 고착된 애도에 사로잡힌 멜랑콜리적 주체가 아닌, ‘부인된 애도’, 매몰된 죽음을 적극적으로 발굴하고 기억하고 기리고 애도하는 윤리적 주체로 주체‘화’ 하고 있는 과정 중인 주체임을 확인할 수 있었다. 결국 만인보가 지향하는 기억과 연대의 시학이 자기 상실과 세계의 상실을 넘어 타자의 상실에까지 닿아 있으며 서로의 상처와 상실을 아우르고 애도하는 상호주체성을 구현하고 있음을 확인할 수 있었다. 이러한 텍스트의 언어적, 윤리적 실천은 애도의 시학과 애도의 정치학이 만나는 지점으로 고은의 텍스트에서 시적 주체에 의해 다양한 목소리와 발화 양상을 통해 시도되고 있음을 알 수 있었다. 본 연구는 방대하고 다양하게 시도되어 온 고은 시 텍스트 전반의 형식 미학을 살피는 것을 비롯하여, 상실의 변인과 상실에 맞선 시적 주체가 대응하고 구현하는 시적 주체의 양상 변화 및 시적 발화의 담론적, 실천적 차원에 이르기까지 고은의 문학을 총체적으로 규명할 수 있는 일관성 있는 방법론을 애도의 시학을 통해 제시했다는 데에 그 독자성과 큰 의미를 지닌다 할 수 있다.
more초록/요약
This thesis attempts to research the aspects of mourning shown in the text of the poems by the Korean poet Ko Un (高銀, b. 1933~). Thus this thesis focuses on the characteristics of rhetorical mourning, factors of loss and subsequent changes in principal subjects in the overall text of the poems by Ko Un. The concept of mourning, which becomes the theoretical basis of the entire text of the poems by Ko Un, is developed, based on a psychoanalytical theory defined as “response to the loss of the subject,” but in this thesis the meaning is expanded to include the subject’s resistance against the loss and practices. Also, in terms of traits of mourning and changes in its condition, the thesis focuses on loss as a main factor. The loss accepted by the poetic subject is in fact entangled with the loss of self and of the world. This cannot be distinguished as clearly and conclusively as personal loss and public loss, abstract loss and practical loss, private mourning and public mourning; however in general the text from the early period has a tendency of the former, and the text from the middle period a tendency of mixed nature of the two, and from the later period, the direction of the text moves toward public mourning embracing the loss of self and of the world, and this is made clear through detailed text analyses. Mourning recomposes and changes the subject that mourns. An entirely new subject, different from the subject that accepts and responds to the loss, is revealed through the process of mourning, and this thesis examines such changes of the subject via diachronic viewpoints. With regard to the condition of mourning and changes of the poetic subject that mourns in the text, this thesis introduces and applies the characteristics of discourses by the poetic subject and rhetorical characteristics, and the Jacobson communication model and psychoanalytical theories concerning mourning, in order to make a new frame of understanding and scientific points about the text of the poems by Ko Un. Chapter II examines existential mourning and narcissistic discourses of the subject shown in the collection of poems published in the 1960s. In case of the text of early poems, this thesis focuses on the loss of the world and self is aesthetically transcended to symbolic rhetoric, the image of the ocean of the “Chora semiotic” and feminine tone and rhythm. Also, it confirms that what poetics of French symbolism pursues – allusion, ambiguity, correspondence, mental imagery of synesthesia, musicality and the like – are clearly manifested in the poems on Jeju by Ko Un. The second passage of Chapter II examines his borrowing of Christian images and conditions of ritual mourning. Especially the image of Christian God introduced in the text as vocatives, such as “Dear God” or “My Lord,” heightens the tragic loss of self and of the world in the ritualistic sense. This is an attempt at short but complete mourning while it reveals metaphysical mourning about the reappearance of God and the absence of rituals. On the contrary, in the Buddhist-inclined text, it confirms that formal characteristics, not images, are borrowed, and it shows linguistic skepticism of the poetic subject and an aspect of mourning in infinitely repeated process by showing discourses of Zen and aphorism, oxymoron through a Buddhist revelation and uncertainty of meaning. The third passage compares between the imagery of death of two saints, Jesus and Buddha through the prose titled “Death Penalty (死刑)” and “Nirvana,” through which it examines public transcendence of the loss of self of the poetic subject and its execution of mourning. In Chapter III, this thesis investigates the characteristics of discourses in the text of symbolism of the 1960s examined above; paths to poetry of the poetic subject, which was abruptly attempted in the 1970s, and the characteristics of discourses in the text of realism are mixed in the text in the poem “At Munui (文義) Village” published in 1974. In it, one can see that because of the superego made by uncertain resentment of the poetic subject toward the abstract and ambiguous loss, and self-reproach and self-remorse about his past when he escaped the reality of history, the text reveals the explosion in full force of the self-destructive and self-abusive form of discourses and excessive eruption of pathos. Superficially, the ideological loss, or excessive yearning for democracy and freedom, expectation for human rights are “sloganized”; however it shows that the desire of the poetic subject is dogmatically awakened and expressed within the self, which is lost due to the awareness of past and reality and moreover overly projected and tangled only to maximize his melancholy inclination. Apart from the superficial oppressed awareness of reality by the poetic subject and his willingness to renew himself, the poetic subject characteristically shows itself as disturbed and manic-depressive. The characteristics of the discourse and conditions of changes from this period and also tendencies of symbolism and realism as well as functions of emotional expressions and active functions, discourses and attitude of melancholy and mourning all are inter-penetrated and mixed up in the text. The second passage of Chapter III looks into changes from the transitional subject to the public subject and the process from melancholia to mourning shown in the text. In the collection of poems from the late 1970s, ideological discourses of symbolism, sender-oriented expressions, characteristics of monologue left in “At Munui Village” disappear; instead functions of the recipient-oriented active language become focused to reveal a conversational, persuasive discourse, prompting changes in recipient’s behaviors and attitude and revealing the ignition of the public subject. The second clause of the second passage in Chapter III explores the possibility of public mourning through the introduction of minyo (Korean folk song) and discourses of dance and song and discourses of public sorcery in the prose “Gaetbinari.” In case of “Pastoral Poems (田園詩篇)” published in 1986, the clause focuses the bridging and transitional text to connect to linguistic practice and awareness of reality of public mourning and imagery of characters, through which the text created and published right before “Maninbo (Ten Thousand Lives, 萬人譜)” was written, had aspired. The view of a farming village by the poetic subject depicts double spaces, imaginary vs. symbolic and pastoral life vs. farming village through two dimensions, or “eye” or “gaze” mentioned by the French psychoanalyst and psychiatrist Jacque Lacan. This also addresses melancholia and mourning as mutually penetrating, procedural, transitional conditions. But in case of “Pastoral Poems” it is confirmed that it is closer to public mourning of the public subject. Chapter IV attempts to show performances of the linguistic practice and the ethical subject of “parrhêsia” in “Maninbo” by applying the theory of the French philosopher Michel Foucault in terms of public mourning. The first passage explores the possibility of public mourning via poetica of “prosopopeia” and “semi-prospopeia,” and also the issue of evil materialized in the poem “Maninbo” in terms of ordinariness and brutality. The second passage examines the linguistic practice and performances of the ethical subject and its establishment of public mourning in “Maninbo” by introducing and applying the concept of parrhêsia and subject, which is intensively discussed in one of Foucault’s works from the later period, “L’Herméneutique du Sujet (The Hermeneutics of the Subject).” According to Foucault, linguistic characteristics of parrhêsia are based on semi-flattery, semi-rhetoric and courage to tell the truth, and the form of its reproduction in “Maninbo” borrows such characteristics of the discourse through the format of reportage. The passage discusses that when objectivity of poetic subject concerning reportage is focused, semi-flattery and semi-rhetorical discourses become more apparent; but when subjectivity of the poetic subject is focused, courage to tell the truth and critical discourses become more apparent. In the second clause of the second passage in Chapter IV, this thesis focuses that the text continuously performs existential aesthetics that transcend his life to art; consideration for himself/the others, and writing practice of self-technology, through the overall text of the poems by Ko Un and also through self-renewal of the poetic subject. Through this, it is confirmed that the poetic subject is subjugated to power and rules, and it is the subject in the process of, not the subjugated moral subject or the melancholy subject enslaved by mourning and confined by the loss, but the ethical subject that actively discovers, remembers, cherishes and mourns “rejected mourning” or “buried death.” In the end, the memories that “Maninbo” aspires and poetica of the times go beyond the loss of self and of the world to reach the loss of the others, as it soothes the wound and feelings of loss each other and mourns, or the interactive subject that mourns. Such linguistic, ethical practices of the text are where poetica and politics of mourning meet, and in Ko Un’s text it can be known that various voices and ignition by the poetic subject are attempted. This study not only examines the overall form of the text of the poems by Ko Un who has attempted various and vast aesthetics, but also proposes a consistent methodology via poetica to help comprehensively investigate Ko Un’s literature, from the poetic subject that reacts and implements against factors of loss and changes, to poetic discourses of ignition and practicality, and thus this study is meaningful in its originality and significance.
more