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1회용품 줄이기 자발적 협약에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 커피전문점의 1회용컵을 중심으로

Abstract

우리나라는 커피전문점에서 이용되는 1회용품의 사용을 줄이기 위해 「자원의 절약과 재활용촉진에 관한 법률」에 1회용품 사용 규제에 관한 내용을 명시하고 환경부와 주요 커피전문점이 ‘1회용품 줄이기 자발적 협약’을 체결하였다. 소비자가 1회용컵의 사용을 줄이고 다회용컵을 사용하도록 유도하는 내용을 담은 자발적 협약은 3차협약까지 체결하였으나 협약을 최초 체결한지 13년이 지난 최근에도 여러 환경시민단체와 언론의 조사결과에 의하면 제대로 이행되지 않고 협약 준수율이 낮다고 평가되고 있다. 그동안 자발적 협약에 대한 기존연구와 평가는 소비자가 어떤 이유에서 1회용컵과 다회용컵을 사용하게 되는지 중점을 두지 않고 커피전문점이 협약을 제대로 준수하지 않는다는 점과 협약을 관리하고 모니터링하는 환경부와 시민단체의 역할을 중심으로 초점을 맞추었다. 그러나 ‘1회용품 줄이기 자발적 협약’은 소비자의 행동이 개입될 수밖에 없는 특성을 가지고 있다. 따라서 협약의 구조적인 문제뿐만 아니라 소비자의 협약 참여동기를 아는 것이 중요하다. 본 연구에서는 문헌조사의 검토를 통해 소비자의 친환경행동을 결정하는 요인과 성공적으로 이행된 자발적 협약의 사례를 분석하여 협약에 영향을 미칠 것으로 예상되는 요인을 도출하였다. 그 요인을 바탕으로 커피전문점을 이용하는 소비자와, 커피전문점 담당자, 환경시민단체 담당자를 유의표집 방법으로 선정하고 개인특성에 따라 반구조화 면접법으로 심층인터뷰를 진행하여 결과 분석을 통해 요인을 확인하였다. 인터뷰의 결과 소비자는 경제적 요인, 환경에 대한 인식, 보건에 대한 관심과 같은 요인으로 협약에 참여함을 알 수 있었다. 그 중에서도 경제적요인인 인센티브의 실효성이 소비자 뿐만 아니라 협약업체에게도 이행을 유도할 수준에 못 미치는 것으로 나타났다. 그리고 협약을 실천함으로써 느끼게 되는 디스인센티브의 존재는 소비자와 협약업체로 하여금 실천을 하지 않게 만드는 요인이 되는 것으로 분석되었다. 자발적 협약 사례에서 도출한 요인으로 본 제도적 문제로는 용이하지 않은 모니터링, 현안의 시급성, 불충분한 대체수단 문제점이 있었다. 기존 연구가 제한적 관점에서의 분석을 바탕으로 정책적 제언을 한 반면에 본연구는 소비자의 입장을 고려하여 보다 통합적이고 총체적인 관점에서 현 제도를 분석·평가하였다는 점에서 향후 1회용품 줄이기 자발적 협약의 내용을 수정하여 체결하게 된다면 1회용품을 줄이기 위한 정책목표를 달성하는데 유용할 것이라 판단된다.

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Abstract

With the purpose of reducing the disposable products used in specialty coffee shops, the Korea government specified in the regulation of usage of disposable products in the “Act on Promotion of Saving and Recycling of Resources” and the “Voluntary Agreement of Diminution of Disposable Products” was signed between the Ministry of Environment and main specialty coffee shops. In fact, regarding the Voluntary Agreement inducing the consumers to reduce the use of disposable cups and to count on reusable cups, even the tertiary agreement was signed so far. Today, after the first agreement was signed 13 years ago, it is evaluated, according to the survey made by several environmental and citizen groups and the press, the agreement has not been properly observed and the compliance rate has been low. The existing research and evaluation regarding the Voluntary Agreement have not focused on why the consumers use the disposable cups and reusable cups, but on the inobservance of agreement of specialty coffee shops, as well as on the roles of the Ministry of Environment and citizens groups in charge of controlling and monitoring the agreement. However, the “Voluntary Agreement of Diminution of Disposable Products” is supposed to have a characteristic of which the consumer behavior is definitely involved. Therefore, it is fundamental to figure out the structural problems of the agreement and the participation motivation of the consumers. Based on the review of the related literature research, this study drew some factors that were estimated to influence the agreement, by analyzing not only the decision factors of environment–friendlybehavior of consumers, but also some successful fulfillment cases of the Voluntary Agreement. On the basis of these factors, some consumers, interest party of specialty coffee shops and interest party of environmental and citizens groups were selected by purposeful sampling method, and an in-depth interview was conducted by semi-structured interview method, according to characteristic of each participant. This way, the factors were finally confirmed through the result analysis. The interview result shows that consumers decide to participate in the agreement motivated by the interests in economic factors, environmental awareness and public health. In particular, it turned out that the effectiveness of incentive which is the economic factor did not reach the degree enough to induce not only consumers but also the agreement companies to fulfill the agreement. Moreover, it is analyzed that the presence of disincentive is the factor which incites consumers and agreementcompanies to the nonfulfillment of the agreement. Regarding the institutional problems observed in the Voluntary Agreement cases, they correspond to difficult monitoring, urgency of the pending issue and insufficient alternative means. While existing research has made proposals of policy based on the analysis from a restricted perspective, this study analyzed and evaluated the current system from integrated and holistic perspectives considering the position of consumers. In this aspect, if the “Voluntary Agreement of Diminution of Disposable Products” can be amended and signed in the future, it is estimated that it will be helpful for the fulfillment of the policy goal in terms of reducing the disposable products.

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