중국자본투자에 따른 한류 인식 변화에 관한 연구 : 한류드라마 태양의 후예와 별에서 온 그대의 비교를 중심으로
- 주제(키워드) 중국자본투자 , 문화정책 , 한류드라마 , 웨이보 반응 , 한류수용자
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 현대원
- 발행년도 2016
- 학위수여년월 2016. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 신문방송학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000060051
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
중국에서의 한류수용은 2000년대 초부터 증가하기 시작했고, 이러한 현상이 지속되어 중국 내 한류열풍이 일어나 사회, 문화적 파급효과에 대해 위기의식을 느낀 중국 정부는 한국 드라마 등 외화에 대한 규제를 강화하기 시작하였다. 이러한 중국 정부의 문화산업 통제는 한류에 즉각적인 영향을 끼쳐, 국내 언론 및 전문가들도 중국 내 한류의 지속가능성에 대해 회의적인 시각을 내비치게 되었다. 그러나 중국 내 인터넷이 활성화되고, 동영상 플랫폼이 등장하면서 한류의 추세가 변화하기 시작하였다. 특히 2013년에 방영된 드라마 ‘별에서 온 그대’는 중국에서 엄청난 파장을 일으켰는데, 이에 대한 대응으로 중국 정부는 과거부터 가지고 있던 자국문화에 대한 위기의식을 되살리며, 해외 저작물 수입 규제 정책을 대폭 강화하였다. 규제 정책이 바로 시행됨으로써 한국 드라마는 사전 심의와 검열을 통해 허가증을 발급 받은 후 중국에서 방송이 가능하게 되었다. 이와 같은 중국의 강력한 문화정책으로 국내 드라마 제작자는 제한된 환경 속에서 드라마 수출을 준비할 수밖에 없었고, 기존에 시도된 적 없는 방영 전 100% 사전제작과 중국자본 투자를 통해 2016년에 태양의 후예가 중국의 동영상 플랫폼 아이치이를 통해 국내와 동시 방영되었다. 누구도 예상하지 못했지만, 태양의 후예는 중국 내에서 ‘별에서 온 그대’를 뛰어넘는 한류열풍을 불러일으켰다. 그러나 이러한 한류열풍에 대해 중국의 반응은 ‘별에서 온 그대’경우와는 차이가 있다. 실제로 중국의 몇 몇 언론에서는 ‘태양의 후예’의 성공을 중국 정책과 자본의 승리라고 평가하고 있다. 또한 영국 BBC 방송에서도 중국 정부가 ‘태양의 후예’에 대해서 규제를 느슨하게 적용한 원인으로 중국자본 투자와 사전제작으로 꼽았다. 이러한 반응은 어디까지나 중국 정부의 관점에서 나타나는 반응이지만, 중국 내의 한류수용자는 실제로 어떠한 반응을 보였을까? 기존부터 문화제국주의 관점에서 수용자를 바라보고 있는 중국 정부는 문화 정책을 통해 수용자의 인식에 영향을 줄 수 있을 것이라고 보고 있다. 따라서 그들은 이번의 문화 정책이 시행되기 이전인 ‘별에서 온 그대’는 중국자본 투자가 되지 않았기 때문에 드라마에 대해 열광하고 더 나아가서 한국 문화에 대한 동경을 보이는 한류수용자들이 나타났을 것이라 여긴다. 반대로 문화 정책이 시행된 후 방영된 ‘태양의 후예’에 대해서는 한류수용자들이 중국자본이 투자됨을 인지하는 것을 통해 오히려 자국의 힘에 대한 자부심을 느낄 것으로 본다. 본 연구는 중국 정부가 문화제국주의 관점에서 시행한 새로운 문화정책에 따른 수용자의 인식 변화를 알아보기 위해 두 한류드라마를 비교하였다. 즉, 중국자본이 투자된 '태양의후예'와 중국자본이 투자되지 않은 '별에서 온 그대'에 대해서 실질적으로 웨이보상의 수용자 의견을 분석하는 것을 통해 새로운 문화정책 실행에 따라 수용자의 인식변화가 있는지 알아보았다. 이에 따라 본 연구는 웨이보 게시글 추출도구를 이용하여, ‘태양의 후예’, ‘별에서 온 그대’ 키워드에 대해 각 각 9,183개, 2,051개의 게시물이 수집되었다. 다음으로 대규모의 게시글 분석도구를 이용하여, 각 각의 키워드에 대해 웨이보상에서 지배적인 수용자의 반응을 정리하였고, 이 둘을 비교하여 중국자본 투자 여부에 따른 수용자 반응에 차이가 있는지 조사하였다. 연구결과, 두 키워드에 대한 지배적인 수용자 반응의 차이가 거의 없었다. 즉 두 키워드에 대해 공통적인 수용자 반응이 나타났는데 첫째, 주연배우에 대한 높은 관심을 보이면서 이후 팬심이 형성되고, 두 번째 다른 한국드라마에 대한 의견이 추가적으로 나타나며, 세 번째 방영중인 경쟁드라마와 비교하는 반응이 빈번하게 등장했다. 이와 같은 결과를 통해 중국자본 투자 여부에 따른 수용자 반응의 차이는 거의 나타나지 않음을 확인 할 수 있었다. 이러한 반응의 실제적인 원인을 알아보기 위해 한류수용자에 대한 심층면접을 진행하였다. 심층면접에서는 주로 중국자본 투자에 관련한 질문과, 게시물에서 드러나지 않는 수용자들의 숨은 의도를 파악하기 위해 해당드라마에 대한 인식, 한류에 대한 인식에 대해서 추가적으로 질문하였다. 심층면접 대상자 모두 중국자본 투자에 대해 인지하지 못했고, 웨이보상에서도 반응이 나타나지 않았기 때문에 중국 수용자들이 중국자본 투자를 거의 인지하지 못하고 있음을 확인할 수 있었다. 또한 이들은 해당드라마 또는 한국드라마를 질적 기준에 따라 평가하고 있었는데, 이는 앞선 웨이보 게시물 분석을 통해서도 빈번하게 나타났기 때문에, 한류수용자들이 한류드라마를 무조건적으로 수용하는 것이 아닌 이성적인 선택과 평가 과정을 거친다고 판단할 수 있다. 이러한 결과들을 종합해보면, 중국 정부가 문화제국주의 관점에서 우려하는 것처럼 한국 문화에 대해 문화적 식민화 현상은 발생하지 않았으며, 중국 한류수용자들은 기존부터 논의되었던 문화적 근접성의 관점에서 자국프로그램에게 만족하지 못하고 문화적으로 근접하고 유사한 것을 찾는 과정에서 한류드라마를 수용한다고 볼 수 있다. 따라서 중국 정부의 문화제국주의 관점에서의 문화 정책은 한류콘텐츠를 찾는 중국 수용자들의 인식 변화에 영향을 주지 못함을 알 수 있다. 또한 두 드라마에 대해 폭발적인 한류현상을 일어난 것은 한국드라마의 정보원 역할을 하는 웨이보의 특성과 그 안에서의 홍보가 적절하게 맞물렸기 때문이라는 것을 예상해볼 수 있다. 본 연구에서 중국자본 투자에 따른 한류인식 변화를 연구하는 것은 중국 문화 정책이 한류수용에 어떠한 영향을 미치는지 파악해보고자 함이었다. 특히 중국 문화 정책은 시간이 지날수록 강화되고 있기 때문에 한류에 부정적인 영향을 미칠 수 있다. 그러나 본 연구에서 알 수 있듯이 중국의 한류 수용자는 문화 정책과 관계없이 여전히 한류콘텐츠를 수용할 가능성이 크다. 이러한 결과가 앞으로 중국 진출을 원하는 국내 콘텐츠 제작자가 중국 수용자를 이해하는데 조금이나마 기여하기를 바란다.
more초록/요약
Korean Wave has boomed up in China since the early of 2000s and this phenomenon has lasted for a significant period of time, which resulted in Chinese government’s strict regulations on Korean Drama and Foreign movies because they were aware of crisis from Korean Wave’s social and cultural ripple effect in China. This strict control and regulations on cultural business by Chinese Government has had an immediate effect on Korean Wave, which even made Korean media and the related professionals skeptical as to the sustainability of Korean Wave in China. However, the trend of Korean Wave has started to change since the enhanced China's infrastructure of the Internet and the video platform emerged. In particular, the drama, ‘A Man from Another Star’ which was aired on TV in 2013 caused quite a stir throughout Chinese society. In response to it, Chinese government significantly carried out hard line policy on the dramas, movies or other works created and imported from overseas, protecting their own country's culture with a long traditional background. By immediately enforcing the regulation policy, Korean drama could be broadcast in China after issuing the license through the pre-screening and pre-censorship system. With this strict cultural policy in China, Korean drama Production Company had no choice but to prepare for the drama exports under limited circumstances. Then ‘the descendant of the sun’ was simulcast in Korea and China through iQiYi , the Chinese video platform in 2016, which is unprecedented with 100% pre-production and Chinese capital investment. ‘The Descendant of the Sun’ boosted Korean Wave that nobody had expected, going beyond ‘A Man from Another Star’ However, China's reaction to this trend of Korean Wave shows the apparent difference compared with ‘A Man from Another Star’. In fact, a few Chinese Media rates the success of ‘The Descendant of the Son, as the victory of the Chinese capital and its policy. In addition, the BBC also considered Chinese Government’s relaxed regulation for ‘The Descendant of the Son’ to be Chinese capital investment and its Pre-Production. Nonetheless, this is the only reaction from the view of Chinese Government. Then, what was the actual reaction like from K-Wave culture recipients in China? The Chinese government conventionally evaluating the recipients in the view of cultural imperialism is expecting that it would be able to influence the perceptions of the recipients through cultural policies. With this reason, they would consider that there must have been a lot more K-Wave recipients who are fanatic lovers of Korean Dramas and further, oriented to Korean culture because ‘A Man from Another Star’ prior to the new cultural policy was not produced by Chinese Capital Investment. On the other hand, they expect that K-Wave Recipients in China will be indeed proud of the capital power of their motherland because they recognize that ‘The Descendant of the Son’ was aired after the implementation of the new cultural policy with the help of Chinese Capital Investment. This study has compared 2 K-Wave Dramas in order to gauge the Chinese recipients’ perception change in accordance with the new cultural policies implemented by Chinese Government in the view of cultural imperialism. That is to say, the study has been conducted to assess if there has been any related perception change of the recipients through the implementation of the cultural policies, by statically analyzing the opinion of Weibo users for ‘The Descendant of the Son’ with the Chinese Capital Investment and ‘A Man from Another Star’ without the investment. Based on this approach, we have collected 9,183 and 2,051 posts for the keywords of ‘The Descendant of the Son’ and ‘A Man from Another Star’ in this study using Weibo Importer application. Then, using extensive thread- analyzing software, we summarized the dominant recipients’ opinion on Weibo for each keyword and also investigated the difference of the perception change in accordance with Chinese Capital Investment between these two. The result of the study is that there has been little difference of the dominant user’s reaction for the two keywords, which means it showed the common reaction of the recipients for the two keywords. First, the recipients appeared to have the strong ‘Fan’s Heart’ showing higher interest in the main character. Second, they showed additional opinion on other Korean Dramas and third, they also revealed frequent comparisons with other competitive Dramas that were aired on TV. Through this result, we found out that there was little difference in the recipient’s reaction according to the Chinese capital investment. In order to find out what actually caused this reaction, we have conducted depths interview for K-Wave recipients. During the interview, we mainly asked questions related to Chinese capital investment and asked some further questions on the perception of K-Wave and the related dramas to conform their closet intention which is not revealed from the posts. All of the subjects of the depth interview did not fully recognize the matter of Chinese capital investment and it did not show any specific response (or reaction) on Weibo either, which means that most of Chinese recipients had incognizance for Chinese capital investment. Moreover, they were evaluating these 2 Dramas or other Korean dramas based on qualitative standard, which is quite often seen on the previous analysis of Weibo posts. For this reason, we estimate that K-Wave recipients should be going through the process of rational selection and evaluation for Korean Wave Dramas instead of accepting it unconditionally. Taking all these results together, there was no cultural colonization phenomenon which Chinese government is concerning about Korean Culture in a view of cultural imperialism. Thus, we think that Chinese K-wave recipients are likely to accept K-Wave Dramas in search of something culturally similar to Chinese due to cultural proximity that has been discussed before, not satisfied with their domestic TV programs. Thus, we can see that the Chinese government's cultural policy in the cultural imperialism perspective does not affect the perception changes of Chinese recipients who are oriented to K-Wave contents. In addition, we estimate that the reason why the 2 dramas got explosive response from the Chinese recipients was that Weibo's property as information resource of Korean drama and its promotion activity had a synergy effect. In this research, to study on changes in perception of Korean Wave in accordance with Chinese Capital Investment was to find out how Chinese Cultural Policy can have an influence on the acceptance of Korean Wave . In particular, China's cultural policy could have a negative impact on Korean Wave because it is getting reinforced on and on over time. However, as we can see in this study, Chinese K-Wave recipients are still likely to accept K-Wave contents regardless of their cultural policy. We hope that this result will be helpful for the Korean Contents Producers targeting Chinese market to better understand the Chinese recipients.
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