CHINA COAL의 위기 커뮤니케이션 전략과 위기 커뮤니케이션 특성에 관한 연구 : 왕쟈링 탄광침수 사고를 중심으로
- 주제(키워드) 국가 기업 , '328' 탄광 침수 사고 , 위기 , 위기 커뮤니케이션 전략 , 위기 커뮤니케이션의 특성
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 신호창
- 발행년도 2016
- 학위수여년월 2016. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 신문방송학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000060050
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
경제 성장으로 2010년 중국은 일본을 제치고 세계 제2대 경제대국이 되었다. 중국 기업과 제휴하고 있는 외국 기업들은 셀 수 없을 정도로 꾸준히 증가하고 있다. 그러나, 그간 드러나지 않았던 위기 상황도 점차 많아지고 있다. 중국 기업과 제휴한 외국 기업들이 중국 시장에 잘 정착하기 위해서는 기업 경영은 물론 위기상황에서의 대응 전략 능력이 무엇보다 중요하겠다. 지금까지의 선행연구들은 주로 중국 사기업의 위기 대응방식에 관련한 논의였다. 그러나, 중국은 사회주의 국가이며 대부분의 기업들은 여전히 국가 기업으로 자리잡고 있다. 국가 기업들이 위기를 극복하는 방법은 사기업과 다르므로, 국가 기업의 위기 대응 전략에 주목할 필요가 있다. ‘CHINA COAL’은 중국 기업 순위 56위, 세계 기업 순위 149위, 중국 석탄 기업 순위 3위, 세계 석탄 기업 순위 5위를 차지하고 있으며 석탄 생산 및 무역, 석탄(에너지)화학 공업, 발전, 탄광건설, 가스 개발, 석탄기 제조, 공정기술개발 등의 업무를 수행하고 있다. 2010년 3월28일 ‘CHINA COAL’의 탄광침수 사고가 발생하였는데 본 연구에서는 ‘CHINA COAL’이 위기를 어떻게 극복하는지, 즉 위기 커뮤니케이션 전략을 구체적으로 어떻게 실행하는지 알아보았다. 또한 이번 사고를 통해서 얻은 시사점이 무엇인지에 대해서도 검토 하였다. 연구 결과를 보자면 ‘CHINA COAL’은 국가 기업으로써 정치적 책임, 사회적 책임, 경제적 책임을 가지고 있으며, 이에 대하여 책임을 회피하지 않는 ‘사과 전략’과 ‘시정조치 전략’은 효과적인 위기 커뮤니케이션 전략으로 보인다. 그리고 기자회견을 통해서 언론 주도권을 가지게 되었다. 게다가 정부의 지지를 받고 빠른 속도로 위기 상황에서 빠져 나갔다. 또한 본 연구를 통한 위기 커뮤니케이션의 특성은 다음과 같다. 첫째는 4R 절차인 REGRET(사과), REFORM(개선), RESTITUTION(보상), RECOVERY(회복)를 지켜야 한다는 것이며, 둘째는 통제하기 힘든 인터넷매체와 좋은 관계를 구축해야 한다는 것이다. 셋째는 기업은 정부의 지지가 필요하다는 것이다. 그리고 이번 사고를 통해서 얻은 교훈은 다음과 같다. 첫째, 공중들에게 위기에 대한 인식을 교육시켜야 한다는 것이며 둘째, 관리자와 종업원 간의 커뮤니케이션을 촉진해야 한다는 것이다. 마지막으로 갑과 을은 커뮤니케이션을 통해서 공감을 달성할 수 있도록 해야 한다는 것이다.
more초록/요약
With the growth of China's economy, China has overtaken Japan to become the world's the second largest economy. Foreign enterprises in cooperation with Chinese enterprises have been increasing. With the growth of the enterprise, the enterprise crisis is gradually becoming more and more obvious. Foreign enterprises which want to develop in Chinese market must be known Chinese enterprises how to overcome the crisis. Now there are a lot of study of crisis management for private companies or foreign companies, but China as a socialist country, the most of enterprises are the national enterprises. Therefore, it is necessary to research on state-owned enterprise crisis management. CHINA COAL ranks No. 56 in China enterprises, and ranks No. 149 in the world, NO.3 in the coal enterprises of China, and No. 5 in the coal enterprises of the wold. CHINA COAL's business is production of coal, trade, coal chemical industry, power generation, gas development and others. CHINA COAL has happened the coal mine flood accident on march 28, 2010. This study is that how CHINA COAL can overcome this crisis. That is to say what the crisis communication strategies of CHINA COAL in this crisis. And what the characteristic of crisis communication is in this crisis. What lessons have been learned through this incident The results of the study, CHINA COAL as a national enterprise has responsibility of social, political, economic, so the effective crisis communication strategies are apology strategy and correction measure. Through the press conference, you can master the power of speech. The most important is the support of government. So the characteristics of crisis communication was exposed in this accident have four points. The first is must abide by 4R procedure, that is REGRET, REFORM, RESTITUTION , RECOVERY. The second, it is establishing a good relationship with the network media that hard to control. The third, enterprises need the government's support. Then through this accident CHINA COAL had learned three points. The first is the public must understand about the crisis and have to accept the education about the crisis. The second, the communication between with management and staff must be promoted. Finally, Party A and Party B have got to reach a consensus through communication.
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