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중학교 영어과 수준별 수업의 현황과 문제점 연구

A Study on Level-differentiated Secondary School English Classrooms

초록/요약

제 7차 교육과정에서 학생의 특성과 능력을 고려한 학생 중심의 수업을 위해 수준별 교육과정이 도입되었고, 2007년과 2009년 개정 교육과정을 거쳐 발생되는 문제점을 수정·보안하여 현재의 수준별 수업이 정착되었다. 본 연구에서는 중학교 수준별 수업의 현황, 학생과 교사의 만족도, 인식 비교 등을 통해 수준별 이동수업에 대한 분석과 개선방안을 모색하고자 하였다. 이를 위해 수준별 이동수업을 실시하고 있는 서울 소재의 중학교 2학년 196명과 현재 수준별 이동수업을 실시하거나 실시한 경험이 있는 교사 4명을 대상으로 연구를 진행하였다. 설문조사와 인터뷰를 바탕으로 수준별 이동수업의 현황 및 문제점을 파악하고, 실현가능한 개선방안을 고찰하였다. 본 연구에서 규명해낸 수준별 이동수업에 대한 학생들의 인식은 다음과 같다. 첫째, 수준별 이동수업에 대해 중반 학생들을 제외한 상반과 하반 학생들은 전반적으로 높은 만족도를 보였으며, 수준별 이동수업에 지속적인 참여를 희망하였다. 중반 학생들의 경우 학습하고자 하는 의욕이 높은 학생들과 비교적 학습 동기가 낮은 학생들이 함께 수업에 참여하여 모든 학생들이 수준에 맞는 수업을 받기에 제한적이다. 중반 학생들을 포함한 상반과 하반 학생들은 수준별 이동수업으로 인해 효과적으로 학업 수준의 격차가 해소된다고 인식하지는 않았다. 둘째, 학생들은 수준에 맞는 수업을 받을 수 있다는 점을 장점으로 인식하였다. 셋째, 수준별 수업의 문제점으로 산만한 분위기와 이동으로 인한 번거로움이 있었으며, 하반으로 배정된 학생들이 느낄 수 있는 창피함도 제시되었다. 넷째, 참여와 활동을 더욱 장려하는 학생중심의 수업 방식이 더 효과적인 것으로 인식하였고, 학생들 대부분은 반별로 수업내용이 같든 다르든 개의치 않는다고 응답하였다. 그러나 대부분 학생들은 평가 내용이 동일하거나 일부만 차이를 두어야 한다고 생각했다. 특히, 하반 학생들의 경우 평가 내용이 동일해야 한다는 비율이 상반과 중반에 비해 현저히 낮아, 평가내용의 차이를 두길 원하는 경향을 보였다. 다섯째, 학생들이 원하는 반별 적정 인원은 상반과 중반은 20명 이내, 하반은 10명이내로 대다수는 현 인원편성에 만족하는 것으로 나타났다. 수준별 이동수업에 대한 교사들의 인식은 다음과 같다. 첫째, 교사도 학생들과 마찬가지로 수준별 수업에 대해 만족도가 높았고, 필요성을 실감하였다. 둘째, 학생 수준별로 맞춤형 교수가 용이하다는 것을 주된 장점으로 인식했다. 셋째, 대부분 교사들은 하위권 학생들의 자신감과 학습의욕 저하를 문제점으로 인식하였다. 하반 교사는 이동시의 불편함과 이로 인해 초래되는 산만한 수업분위기를 문제점으로 인식하였다. 넷째, 교사가 고등학교에서의 경험이 많을수록 강의식 수업을, 중학교에서의 경험이 많을수록 학생 중심의 수업을 진행한다고 스스로 인식하는 것으로 나타났다. 교사의 경험적 배경과 무관하게 학생중심의 수업이 이상적인 방식이어야 한다는 일치된 인식을 보였다. 다섯째, 교사들은 반당 10명 이내의 인원을 선호하였고, 소규모 인원을 대상으로 더 효과적인 교수와 학습이 가능하다고 믿었다. 여섯째, 한 교사가 특정 수준의 수업을 전담해 지속적으로 진행하는 것에 대한 의견은 찬반이 엇갈렸다. 일곱째, 교사들 모두 수업교재와 평가체계를 재구성할 필요가 있다고 생각하였다. 와 같은 연구 결과를 바탕으로 효과적인 수준별 수업을 위해 학생들의 수준과 능력에 맞는 교재와 평가 방안을 마련해야 하며 정의적 측면을 고려하는 수업을 실시해야 한다. 이와 더불어, 효과적인 수준별 수업이 가능하도록 행정적, 교육적, 시설적 측면에서 교육행정기관의 지원이 필요하다. 학교와 해당 교육위원회는 지속적인 협력을 통해 수준별 수업에서 발생할 수 있는 문제점들을 주지하고, 효과적이고 생산적인 제도로 발전할 수 있는 대응방안을 모색하여야 할 것이다.

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초록/요약

The 7th curriculum puts emphasis in student-centered education while aiming to augment the particular characteristics and skills of individual students. Within this preview, level-differentiated classrooms were introduced particularly with the installment of the revised 2007 and 2009 curriculum. This study aims to examine how level-differentiated classrooms of English have been run in the middle school level and thereby propose improvements on it. I will look into the actual conditions of level-differentiated classrooms and investigate the student and teacher levels of satisfaction and awareness on this subject. The study was conducted with 196 2nd grade students from a middle school in Seoul, and teachers who have run or are running level-differentiated classrooms. Based on these examinations, the study uncovers the present conditions, and problems and then makes suggestions for possible improvements in level-differentiated classrooms. This study comes to the following conclusions on the student awareness of level-differentiated classrooms. First, the level of satisfaction is overall very high and there is a consensual willingness to participate continuously in level-differentiated classrooms. The exception is in middle level classrooms because there is a mix of students willing to improve as well as those who lack the will to learn, that limits the ability to cater to these wide range of needs successfully. Most of the students are content with the scheme, but they do not think it has been effective in narrowing the educational gap. Second, the merit of the level-differentiated classrooms lies in the organization of lessons based on the levels and talents of participating students. Third, the students are concerned about the distractive atmosphere and inconvenience caused by moving between classrooms, as well as the sentiment of embarrassment shared by low-level students. Fourth, the students believe that effective teaching is expected to make them more involved in classroom learning and activities. Students generally don't care whether the contents of the lessons are the same or not. For the contents of evaluation, however, many students expressed their wish for the same or only partially different materials be given. Low-level students desire materials to be different to a certain extent. Fifth, students think that the reasonable number of students in each class should be limited to 20 students for high and mid level and 10 students for low level students. That means they are happy with the present number of students for each class. Low-level students, however, tend to prefer a smaller class size. Next, I come to the following conclusion about teacher awareness of level-differentiated classrooms. First, teachers are in general satisfied with level-differentiated classrooms and endorse the need of the scheme. Second, teachers find the main merit of level-differentiated classrooms from the fact that students are given lessons based on their levels and talents and also that teachers can arrange lessons with ease by catering to the precise level of the students. Third, most teachers detect the problems of level-differentiated classrooms in diminished confidence, especially of low-level students. A differing opinion was put forward by the teacher in charge of lower level classrooms, who take issue more seriously with the inconvenience of moving between classrooms and its distractive effect. Fourth, teachers with the experience of teaching high school students tend to see their lesson styles as teacher-centered. By contrast, teachers who have primarily worked in middle schools think their lesson more student-centered. However, both groups of teachers agree that the ideal teaching method should be student-centered. Fifth, teachers prefer to have fewer than 10 students for each classroom. They believe such a small size would make more effective teaching and learning possible. Sixth, the opinions are split half and half on whether a teacher should only manage one fixed-level classroom; teachers who have currently running classrooms with no level-differentiation tend to go against it. Seventh, teachers feel strongly the need of change in the content of teaching materials and the evaluation. From the findings of the study, we may propose a few things to do for improvement. First, textbooks and evaluation plans should be arranged in a more sophisticated way to reflect the differing degrees of student ability. Second, teaching should be conducted with better attention to the affective aspects of learning. Third, the government should provide the administrative, educational and institutional facilities for effective level-differentiated classrooms. Schools and the local education boards should also be vigilant at problem solving and cooperate to make the scheme more effective and productive.

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