고등학생의 또래관계 문제에 대한 학교상담 인식의 성차에 대한 연구
- 주제(키워드) 또래관계 , 학교상담 , 고등학생 , 상담인식 , 성별 차 , peer relationship , school counseling , high school students , recognition of counseling , gender differences
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김향숙
- 발행년도 2016
- 학위수여년월 2016. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 상담심리
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000059956
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구를 통하여 고등학생의 성별에 따른 또래관계 관련 상담 인식이 어떠한지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 경기지역에 소재하는 한 고등학교의 1, 2 학년 345명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 독립-t 검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 상담에 대한 일반적인 인식 비교에서는 여학생이 전반적으로 상담의 필요성에 대한 인식 수준이 높으며 특히 상담요구 및 상담 받는 이유에서 유의하게 높게 나왔다. 이는 여학생이 남학생에 비해 상담의 중요성을 더 높게 평가 하는 것을 의미한다. 둘째, 또래관계 문제에 대한 인식 비교에서는 여학생이 전반적으로 또래관계 고민정도가 더욱 높은 것으로 나타났다. 셋째, 또래관계 관련 학생상담에 대한 인식의 차이에서는 또래관계 관련 상담요구 및 상담효과, 상담기대 등 또래관계관련 긍정적인 상담인식의 영역에서 전반적으로 여학생이 높게 나타났다. 이는 또래관계관련 상담의 중요성에 대한 인식이 여학생이 남학생에 비해 더 긍정적임을 의미한다. 이와 같은 결과를 바탕으로 또래관계관련 학교상담에서 성별 특성에 따른 맞춤형 상담을 제공한다면 보다 효율적인 상담이 이루어 질 수 있을 것으로 기대된다. 마지막으로 연구의 한계점 및 후속 연구를 위한 제안 점을 논의하였다.
more초록/요약
This study aimed to understand how high school students are aware of the peer relationship counseling according to gender. For this purpose, 345 students who are the first and second year of high school in Gyeonggi-do were given questionaries; Perception of counseling, Perception of peer relationships, and Perception of school counseling services on peer relationships. Independent t-tests revealed that, first, in comparison to the recognition of consultation, female students had higher recognition of counselling in general particularly for the consultation request and reason for counseling. This means that female students consider school counseling more positively compared to male students. Second, female students were more concerned about peer relationship in general. This means that female students take problems of peer relationship more seriously than male students. Third, in terms of the gender difference in recognition of peer relationship counseling at school, female students had more positive recognition especially in relation too peer relationship such as counseling needs, and the effect and expectation of counseling. This means that female students are more positive than male students regarding the perception of peer relationship counseling. Based on the results, the necessity of customized peer counseling at school depending on gender was emphasized. Limitations and suggestions for the further study were also discussed.
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