대안미디어에 대한 수용자 태도에 따른 광고효과 연구 : 팟캐스트(Podcast) 광고효과를 중심으로
- 주제(키워드) 팟캐스트 광고효과 , 매체신뢰도 , 의사인간관계 , 대안 미디어 , 1인 미디어
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 현대원
- 발행년도 2016
- 학위수여년월 2016. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 신문방송학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000059917
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구에서는 기존에 연구된 매체의 신뢰도와 광고효과, 진행자와의 의사인간관계가 광고효과에 미치는 영향 등의 연구결과를 바탕으로 팟캐스트(Podcast)의 광고효과를 분석하였다. 먼저 기존의 연구결과가 새로운 매체인 팟캐스트에도 동일하게 적용되는지를 알아보기 위해서, 신뢰도와 의사인간관계가 광고효과에 영향을 미치는지에 대한 분석을 실시하였다. 기존 매체에 대한 연구결과와 마찬가지로 신뢰도와 의사인간관계는 팟캐스트에서도 광고효과에 유의미한 영향을 가지는 것으로 확인되었다. 두 번째로는 팟캐스트 수용자의 특성과 매체의 구조적 특성을 고려하여 팟캐스트 프로그램의 신뢰도와 진행자에 대한 의사인간관계가 광고효과에 미치는 영향력에 대해서 회귀분석을 통해 비교 분석을 실시하였다. 분석결과 팟캐스트에서의 광고효과에는 신뢰도보다 의사인간관계가 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 팟캐스트 광고에 대한 효과가 팟캐스트 프로그램 내용에 따라 차이를 보이는지를 알아보기 위해 시사․뉴스 장르 팟캐스트와 교양․예능 장르 팟캐스트를 평균값 비교를 통해 분석 해보았다. 비교결과, 시사․뉴스 장르 청취자의 광고효과의 평균값이 교양․예능 청취자의 평균값보다 높게 나타났다.
more초록/요약
Based on the previous study results about influences of credibility, and relationship between MC and parasocial interaction to advertising effect, this study analyzed advertising effect of Podcast. To find out if the existing study results are equally applied to pod cast, the new type of media, analysis about the influence of relationship between credibility and parasocial interaction to advertising effect was conducted. Similar to the previous study results regarding the existing media, the relationship between credibility and parasocial interaction had significant influence to advertising effect. Second, considering the structural characteristics of pod cast user and media, the comparative analysis using regression analysis method about the influence of credibility of pod cast program and parasocial interaction about MC to advertising effect was conducted. As the result, parasocial interaction rather than the credibility had bigger influence to advertising effect of pod cast. Finally, in order to examine the differences of advertising effect of podcast by the contents of pod cast program, the comparative analysis on average value of podcasts about current affairs, news genre and liberal entertainment genre was conducted. As for the result, the listeners of current affairs and news genre had higher average value of advertising effect than the listeners of liberal entertainment genre.
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