검색 상세

상호작용을 활용한 자기주도학습 프로그램 효과 연구

초록/요약

본 연구는 기업체 성인 학습자를 대상으로 집합교육에서 활용할 수 있는 상호작용을 활용한 자기주도학습 프로그램을 개발하고, 실행하여 상호작용을 활용한 자기주도학습 프로그램의 효과를 연구하였다. 프로그램을 개발하기 위해 설정한 구체적 연구문제는 첫째, 상호작용을 활용한 자기주도학습 모형은 무엇인가? 둘째, 상호작용을 활용한 자기주도학습 프로그램은 학업성취도에 영향을 미치는가? 셋째, 상호작용을 활용한 자기주도학습 프로그램은 자기주도학습 준비도에 영향을 미치는가? 넷째, 상호작용을 활용한 자기주도학습 프로그램에 대한 학습자 인식은 무엇인가? 이다. 프로그램 실시 후 학습 성취도, 자기주도학습 준비도, 학습자 인식을 조사한 결과 다음과 같다. 첫째, 상호작용을 활용한 자기주도학습 방법이 학습자의 학업성취도 향상에 긍정적인 영향을 줄 수 있다는 것을 확인하였다. 둘째, 상호작용을 활용한 자기주도학습 프로그램은 자기주도학습 준비도 향상에 긍정적 영향을 미치지 못하였다. 셋째, 학습자의 상호작용을 활용한 자기주도학습에 대한 인식을 만족도 조사, 관찰, 학습자 인터뷰를 통해 조사한 결과, 학습자는 학습자간 상호작용을 활용하여 학습동기, 학습경험을 공유하고, 조별 협력학습을 통한 학습과정을 긍정적으로 인식한다는 것을 알 수 있었다. 본 연구를 통해 기업체 집합교육 과정에서 활용할 수 있는 상호작용 기반 자기주도학습 프로그램을 개발하여 집합교육 학습자들의 자기주도학습 태도를 증진시키고, 학습의 업무 성과로의 전이에 기여할 수 있을 것으로 본다.

more

초록/요약

This study examined the effects of a self-directed learning program facilitated by student interactions. An instructional program was developed and applied within a face-to-face collective education program, targeting corporate adult learners. Specific research questions this study are: First, what are the characteristics of the self-directed learning model using interactions? Second, does this program influence academic achievement? Third, does this program influence self-directed learning readiness? Fourth, what are the learners’ perception about this program? Study results reveal that, first, the self-directed learning program could have positive influence on improving learners’ academic achievement. Second, the self-directed learning program had no positive influence improving self-directed learning readiness. Third, learners shared their learning motivation and experience through interacting with other learners, and also developed a positive attitude towards the cooperative group learning. This study can contribute to improving the effectiveness of collective education by increasing learners’ self-directed learning attitude, and also contribute to the transfer of learning to work performance.

more