검색 상세

협동학습을 활용한 수업의 학습 효과에 관한 연구: 중학교 영어 교과서 지문 독해를 중심으로

A Study on the Effect of Cooperative Learning in Reading Class: Analyzing Korean Middle School Students' English Textbooks

초록/요약

본 논문은 중학교 영어 교과서 지문 독해를 중심으로 협동학습을 활용한 수업의 학습 효과를 검증하기 위하여 학습자의 변인의 상위 3개 항목, 하위 10개 항목의 측정치를 선정하였다. 그리고 협동학습을 활용한 수업 전, 수업 후 학생들의 인식을 한 달간 실험을 통해 측정하고 그에 따른 결과를 각각 분석하였다. 더불어 실제 현장에서 사용했던 협동학습을 활용한 영어 교과서 지문 독해 수업의 실례와 그것에 대한 학습자의 의견을 통해 중학교 영어 독해 수업에서 협동학습 활용의 적합성 및 활용방안을 제시하고자 한다. 연구 방법으로는 108명의 중학교 3학년 수준별 학급인 A반 학생을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 그 중에 학업 수준이 다른 남녀 각각 10명에게 심층 인터뷰를 실시하였다. 상위 3개 항목 중 인지적 영역은 중간, 기말고사의 성취도 평가를 통해 학습 능력 증진 효과를 검증하고자 하였다. 그리고 학습자의 독해 내용이해 능력 향상정도에 따라 협동학습에 사용한 독해 전략의 적절성과 이용 방법을 제시하고자 한다. 정의적, 행동적 영역, 선행학습의 유무에 따른 선호도, 독해 전략 선호도, 추가 독해 활동 선호도, 그리고 집단구성 선호도는 SPSS v. 21.0 통계 패키지 프로그램과 t-test를 이용하여 우리나라 중학교 학생의 영어 독해 학습에서 상용하는 독해 전략에 대해 살펴보고 그에 따르는 독해 지도방법을 제시하며 학생들의 독해에 대한 학습자로서의 입장에 대한 견해를 참고로 하여 앞으로의 영어독해지도에 도움이 되고자 하였다. 협동학습을 활용한 영어 교과서 지문 독해 수업이 효과가 있는지 없는지에 대한 논의는 계속 있었지만 정작 중학교 학생들을 대상으로 한 실증적 연구는 많이 없었다. 그러나 본 연구를 통하여 협동학습을 활용한 중학교 영어 교과서 지문 독해 수업이 효과가 있다는 것이 검증되었기 때문에 다양한 독해 전략이 포함된 의사소통 중심 교육과정에 발맞추어 우리나라 중등 영어 독해 교육에 협동학습을 활용함으로써 교사들은 더 이상 수준별 학습을 실시하여도 개인 차 때문에 다양한 독해 전략을 활용한 영어 교육을 포기할 필요가 없어졌으며, 궁극적으로는 학생들이 영어를 학습하는 것에 자신감을 가질 수 있도록 도와줄 수 있게 되었다. 앞으로 영어 교육 현장에서 중학교 영어 교과서 지문 독해가 협동학습을 활용하여 실시되기를 기대한다.

more

초록/요약

As educators, what we can do is to teach our students to enjoy the experience itself more than competition, even in the classes where there is a gap between students or there is a competitive social construction. The purpose of this study is to investigate the effect of cooperative learning in English reading class on middle school students who have different learning capacity. To do so, this study made use of the following research methods: a survey questionnaire consisting of nine questions and asking about the students’ learning effect of the instruction using cooperative learning in English reading classes; individual interviews conducted with twenty students; and the midterm and final exam results of one hundred and eight middle school students. To investigate these questions, we assigned four advanced level classes by a research, from Dongdo middle school 3rd grade students in Seoul. The students had been given 6 lessons for 5 weeks since May. The students learned the concepts of cooperative learning and the process of their interaction in which each member makes during the cooperative learning within the small groups. For the evaluation of the research results, the students were examined SPSS 21.0 was used to analyze the data and the statistical method, T-test was used to verify the hypotheses and effectiveness. According to these results, the class program that applied cooperation learning is effective to raise students’ motivation for learning and to improve learner variables. The qualitative results also provided possibilities of useful instructional reading strategies under cooperative conditions. Based on these findings, several pedagogical suggestions for effective instructional strategies in cooperative learning environments are made.

more