검색 상세

넷볼과 농구수업에 참여한 여중생들의 지각된 동기분위기, 운동몰입, 팀워크의 관계

The Relationship of Perceived Motivational Climate, Exercise Flow, Teamwork among Female Middle School Students' participating in Netball and Basketball

초록/요약

본 연구는 넷볼과 농구수업에 참여한 여중생들의 지각된 동기분위기, 운동몰입, 팀워크의 관계를 규명하는 데 목적이 있다. 조사대상은 서울시 소재 2곳의 여자 중학교를 선정, 넷볼과 농구수업반의 여학생 300명을 대상으로 하였으며, 동기분위기 지각, 운동몰입, 팀워크 질문지를 사용하여 설문하였다. 연구대상자의 일반적 특성에 대해 알아보기 위하여 빈도분석을 실시하였으며, 측정도구의 타당도 및 신뢰도를 검증하고, 독립 표본 t-test와 상관관계 분석, 다중회귀분석을 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 넷볼과 농구수업에 동기분위기, 운동몰입, 팀워크의 차이를 검증 결과 동기분위기 지각은 유의한 차이를 나타났고, 넷볼이 농구수업에 비해 숙련분위기가 높았으며 경쟁분위기 지각은 낮은 것으로 나타났다. 또, 운동몰입의 차이에서는 발생이전요인, 진입요인, 경험요인, 결과요인에 대해 유의한 차이를 보였으며, 넷볼이 농구수업에 비해 높은 것으로 나타났다. 마지막으로 팀워크의 차이에서는 평등지도, 단결지도, 동료애지도, 지도자노력에서 유의한 차이가 나타났으며, 이 또한 넷볼이 농구수업보다 팀워크가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 여중생들의 동기분위기 지각, 운동몰입, 팀워크의 관계를 분석한 결과 넷볼의 숙련분위기 지각이 운동몰입에 유의한 긍정적 영향을 미쳤고, 경쟁분위기 지각은 진입요인에서만 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 농구수업의 숙련분위기 지각은 진입요인을 제외한 발생이전요인, 경험요인, 결과요인에 유의한 긍정적 영향을 미쳤고, 경쟁분위기 지각은 경험요인에서만 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 여중생들의 동기분위기 지각이 팀워크에 미치는 영향을 분석한 결과 넷볼과 농구수업 모두 숙련분위기 지각이 팀워크에 유의한 긍정적 영향을 미쳤고, 경쟁분위기 지각은 넷볼의 평등지도와 단결지도에 유의한 부정적 영향을 미쳤고, 농구수업의 평등지도, 단결지도, 지도자노력에 유의한 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 여중생의 운동몰입이 팀워크에 미치는 영향을 분석한 결과 운동몰입이 팀워크에 유의한 긍정적 영향을 미쳤고, 농구수업보다 넷볼에 참여한 여중생들의 운동몰입이 팀워크에 미치는 영향이 더 높게 나타났다. 이상의 결과를 종합해보면 여중생들의 숙련분위기 속에서의 운동몰입이 팀워크에 더욱 영향을 줄 수 있다는 것을 알 수 있었다. 따라서 운동 상황에서의 지도자들은 경쟁적인 분위기보다는 숙련적인 분위기를 조성해 주고 학생들이 서로 협력하며 운동에 몰입할 수 있도록 적극적으로 도와주어야 할 것이다.

more

초록/요약

The purpose of this study is to verify which relationship of perceived motivational climate, exercise flow, teamwork among female middle school student's participating in netball and basketball. For this purpose, a survey was conducted with a questionnaire on perceived motivational climate, exercise immersion and teamwork aiming at three hundred female middle school students as subjects who were participating in a netball or basketball class in two female middle schools based in Seoul. A frequency analysis was performed to identify general characteristics of the subjects. The measuring instruments were verified in terms of their validity and reliability while an independent sample t-test, a correlation analysis and a multiple regression analysis were implemented, thereby obtaining results as follows. First, difference between the perceived motivational climate, exercise immersion and teamwork was tested in connection with the netball and basketball classes: the perceived motivational climate showed a significant difference; those subjects who were participating in the netball class had a mastery climate higher and a competitive climate lower than that of those attending the basketball class; and both the exercise immersion and teamwork showed a significant difference while subjects who were participating in the netball, instead of the basketball, class showed a higher exercise immersion and teamwork. Second, relation between the perceived motivational climate, exercise immersion and teamwork, of the subjects, was analyzed: the perceived mastery climate had a significant, positive effect on the exercise immersion while the perceived competitive climate was found having a significant, positive effect only on an entry factor; the perceived mastery climate in the basketball class had a significant, positive effect on a pre-occurrence factor, save for an entry factor, an experience factor and a consequence factor; and the perceived competitive climate was found having a significant, positive effect only on an experience factor. Third, effects of the perceived motivational climate on the teamwork were analyzed: the perceived mastery climate had a significant, positive effect on the teamwork both in the netball and basketball classes; and it was found that perceived competitive climate had a significant, negative effect on the equal instruction and solidarity instruction in the netball class and a significant, negative effect on the equal instruction, solidarity instruction and instructor dedication in the basketball class. Finally, effects of the exercise immersion on the teamwork were analyzed: the exercise immersion had a significant, positive effect on the teamwork where those who were participating in the netball class showed an effect higher than that of those attending the basketball class. Conclusively, it was manifested that, in case of female middle school students, their exercise immersion may have a larger effect on the teamwork when they do thus in the mastery climate. In this regard, given that they are in a physical education environment, it would be helpful for an instructor to create a mastery, instead of competitive, climate so that their students are immersed in exercises, helping each other.

more