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만성적 손상을 겪은 전문 무용수의 내러티브 연구

Narratives of Professional Dancers with a chronic injury

초록/요약

본 연구는 만성적 손상을 겪는 5명의 전문무용수들의 내러티브 연구로써 복귀전과 복귀 후의 신체적, 심리적 상태를 파악하고 전반적인 삶의 경험을 심층 인터뷰를 통해 후에 무용부상 재활 심리 프로그램 개발과 지도자, 무용수에게 도움을 줄 수 있는 자료 제공에 목적이 있다. 본 연구를 통하여 만성적 손상을 가지고 무용을 수행하는 연구자들의 경험과 의미를 통해 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 무용을 처음 시작할 때 지도자 선정에 유의하여야 한다. 처음 무용을 어떻게 잘 배우는지는 계속 무용을 전공할 학생들에게 매우 중요하다. 처음 배운 무용동작이 몸에 습관화되어 고치기가 매우 어렵기 때문이다. 둘째, 무용과의 특성 상 아픈 것과 부상을 당연시 여기는 환경의 개선이 필요하다. 특히 예술 학교에서는 등수를 중요시하고 경쟁적인 분위기가 주로 이루어지기 때문에 부상에 대해서는 잘 신경 쓰지 않고 부상예방에 대한 필요성을 매우 간과하고 있다. 이러한 부상은 후에 무용을 계속 해나가야 하는 전문 무용수들에게는 큰 취약점이 되기 때문에 부상예방에 대한 주의가 필요하다. 셋째, 예술 학교의 특성상 학생들의 선천적인 신체의 한계를 인식하지 않고 획일화된 기준으로 높은 테크닉을 요구하는 지도자의 인식개선이 필요하다. 콩쿨과 학교의 이름을 높이기 위해 학생들에게 높은 수준의 테크닉을 강요함으로써 부상이 더 빈번하게 일어날 수 있다. 따라서 학생들의 몸에 대한 지도자들의 연구가 필요하며 그에 맞는 지도를 해야 한다. 예술 학교에서는 주로 바가노바 교수법이 이루어지는데 과정을 중시한 교수법인 RAD교수법을 활용하여 지도한다면 무용전공생과 무용수들이 무용을 해 나가는 원리 및 과정을 이해하는 데 도움이 될 것이다. 넷째, 부상의 이유는 신체적인 것뿐만 아니라 심리적인 이유가 크게 작용한다. 또한 무대를 많이 서야 하는 무용 전공생과 전문 무용수들은 심리적인 훈련이 매우 필요하다. 따라서 무용전공생과 전문 무용수들을 위한 심리 트레이닝의 도입이 필요하다. 다섯째, 무용을 전공하는 학생들 혹은 전문 무용수들은 자신의 몸에 대해 연구하고 부상을 이겨내는 방법을 스스로 터득할 수 있어야 한다. 또한 지도자의 위치에 서 있다면 학생들 개개인의 몸을 연구하여 학생들의 수준에 맞는 수업을 진행해 나가야 한다. 이상에서 알 수 있듯이, 만성적인 손상을 가지고 무용을 해 나가는 무용전공생들과 전문 무용수들의 내러티브 탐구를 통해 현재 무용수로써 혹은 은퇴한 무용수로써의 삶에 대한 경험과 이야기들을 통해 의미 있는 결과를 도출해 낼 수 있었다. 이에 본 연구는 후에 만성적 부상을 가지고 무용을 해나가는 전문 무용수들과 무용 전공생들에게 부상예방 및 해결방법을 위해 도움이 되는 연구로써, 나아가 지도자들의 교육 방식의 개선과 무용과의 환경 및 분위기 변화를 위한 자료로도 활용될 것으로 사료된다.

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초록/요약

The purpose of This study is to narratives to investigate the physical and emotional state and changing factor after and before comeback with 5 professional dancers who experienced dancing with chronic injury. Also this study has the purpose of examining the general experience of life with chronic injury by in depth interview and providing basic data that can help in developing systematic dance injury rehabilitation psychology program, coach and dancers. With regard to the experience and significance of researchers who perform dance with chronic injuries, this study has drawn following conclusions. First, one should be careful to select their instructor when they start dance. How they learn dance at their early stage is very important to who have an intent to specialize in dance in that any dance movement they learn first becomes ingrained to them and it would be very hard to modify it. Second, thoughts that take pains and injuries, of ones who specialize in dance, for granted should be changed. Given that grading in a competitive environment is considered very important in an art school, they tend to overlook such injuries and ignore any necessity injury prevention. However, such injuries should be considerable vulnerability for professional dancers who will keep dancing afterward, which accounts for the need to pay attention to the injury prevention. Third, instructors in an art school by their very nature tend to require techniques to a very high extent with reference to standardized criteria, without taking into account the physical limits of each student, which should be changed. Injuries may occur more occasionally by pressurizing their students into techniques with a higher degree for obtaining better results from a competition or so as to win the fame of their school. Thus, the instructors should study the body of their students and teach them in accordance with the study results. Although the Vaganova method is implemented in art school as usual, the RAD teaching method, which focuses on the process, would be introduced for the purpose of helping those students who specialize in dance and professional dancers understand the principles and procedures to keep dancing. Fourth, psychological aspects, along with physical ones, may also cause injuries. Therefore, those dance specializing students and professional dancers who should be routinely on stage need relevant psychological training to a large extent. In this regard, psychological training for the dance specializing students and professional dancers should be introduced. Fifth, those who specialize in dance and professional dancers should study in person their own body and figure out any method for getting over injuries. In addition, one who is an instructor should study each body of their students and give lectures according to their bodies.

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