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스포츠 애플리케이션의 활용이 대학생의 스포츠 참여와 스마트폰 중독에 미치는 영향

Impact of the Use of Sports Applications of University Students on Sports Participation and Smartphone Addiction

초록/요약

본 연구의 목적은 스마트폰을 가장 많이 이용하는 20대를 대표하는 집단인 대학생들을 대상으로 스포츠 애플리케이션을 어떻게 활용하는지 알아보고, 이에 따라 스포츠 참여와 스마트폰 중독 간의 관계를 규명하는 데 있다. 이를 토대로 대학생들의 스마트폰 사용실태와 스포츠 애플리케이션 활용 형태를 알아보는 기초 자료를 제공하고 더 나아가 사회적 문제로 대두하고 있는 스마트폰 중독을 예방하기 위한 대책을 마련하는 데 도움이 되고자 한다. 연구 대상은 서울지역의 스포츠 애플리케이션을 사용해 본 경험이 있는 대학생을 대상으로 조사하였으며, 표집 방법은 편의표본추출법을 사용하였고, 회수된 설문지 550부 중 응답이 불성실하다고 판단되는 설문 62부는 자료처리 과정에서 제외하여, 총 488부의 자료가 최종적으로 사용되었다. 자료처리는 SPSS 23.0을 활용하여, 빈도분석, 신뢰도검증, 교차분석, 카이제곱 검정, 상관관계분석, 다중회귀분석을 하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 스포츠 애플리케이션의 활용은 생방송형, 인포메이션형, 엔터테인먼트형, 활동형 순으로 나타났으며, 커뮤니케이션형과 상업형은 거의 사용하지 않는 것으로 나타났다. 또한, 성별에 따라 가장 유용하고, 실제 스포츠에 도움이 된다고 생각하는 애플리케이션은 남학생은 생방송형이었고, 여학생은 활동형이었다. 반면에 가장 부족하다고 여겨지는 애플리케이션은 커뮤니케이션형과 상업형이었고, 중독성이 높다고 여겨지는 애플리케이션은 엔터테인먼트형이었다. 둘째, 스포츠 애플리케이션 활용은 스포츠 직접참여와 간접참여에 모두 정적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 스포츠 애플리케이션의 활용은 스마트폰 중독에 통계적으로 유의한 차이를 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 스포츠 직접참여는 간접참여에 정적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 스포츠 참여는 스마트폰 중독에 직접참여는 부적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 간접참여는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 여섯째, 스마트폰 중독군에 속할 확률은 남학생보다 여학생이 더 높게 나타났다.

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초록/요약

This study aims to investigate how the university students who are on their 20s and are the most frequent smartphone users take advantage of the sports applications, and to clarify the relationship between sports participation and smartphone addiction. Based on this, it provides basic data on smartphone use and the utilization of sports applications of students and it intends to contribute to establishing measures to prevent further smartphone addiction which has emerged as a social problem in Korea. The target group for this study was taken from among university students in Seoul who have used sports applications, and the convenience sampling was used as the sampling method. Among the 550 collected questionnaires, a total of 488 were used in the end, excluding 62 questionnaires during the data processing as they were deemed insincere. Data processing, by utilizing SPSS 23.0, was carried out in frequency analysis, reliability test, cross analysis, chi-square test, correlation analysis and multiple regression analysis. The results obtained are summarized as follows: First, the use of sports applications was shown in types of live broadcasting, information, entertainment and activities in sequence, and it turns out that communication and commercial types were rarely used. In addition, the applications considered to be the most useful and helpful to actual sports, depending on gender, turned out to be the live broadcasting type for male students while it was the activities type for female students. On the other hand, the applications considered to be the least useful were the communication and commercial types, and the application considered to be the most addictive was the entertainment type. Second, taking advantage of sports applications is found to have a significant difference statically in both direct and indirect participation in sport. Third, the use of sports applications is found to have no statistically significant differences in the smartphone addiction. Fourth, direct participation in sports is shown to have a statically significant difference in indirect participation. Fifth, sports participation is shown to have a significant difference in relation to smartphone addiction and indirect participation in sports is shown to have no statistically significant difference. Sixth, the probability of belonging to smartphone addiction group is shown to be higher in female students than in male students.

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