검색 상세

학교와 클럽소속 고교 축구선수의 학습 실태와 진로에 대한 인식

Perceptions of Educational Enviroments & Career among School and Club Soccer Players

초록/요약

본 연구는 학교 운동부 소속 엘리트 축구선수와 클럽 팀 소속 축구선수를 대상으로 소속팀에 따라 고등학교 축구 선수들의 학습권 보장의 차이를 규명하고 진로의식의 차이를 비교하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은‘2016년 전반기 전국 고등 축구리그’서울권역에 참가하는 팀으로 서울시에 위치한 4개의 고등학교 축구선수들과 5개의 클럽팀 축구선수들로 각 팀별 120명씩 총 240명을 비확률적 표본추출의 편의표집 방법을 이용하여 선정하였다. 총 240부의 설문지 중 불성실한 응답자나 누락된 항목은 없었으며 총 240부 설문지 모두 본 연구의 유효 표본으로 사용하였다. 설문지는 이창성(1994)의 고등학교 운동선수들의 교과수업 수행 실태에 관한 연구, 김정애(1996)의 체육고등학교 학생들의 학교생활 실태에 관한 연구, 김석민(2000)의 고등학교 운동선수들의 학습참여 실태에 관한 연구, 강병규(2002)의 중학교 체육특기자들의 학교수업참여 실태 연구, 장문연(2006)의 중ㆍ고등학교 축구선수들의 학습참여 실태에 관한 연구문항들을 참고하여 본 연구에 적합하게 수정ㆍ보완하여 사용하였다. 설문지의 구성은 크게 4개의 영역으로 구성되어 있으며, 일반적 특성에 대한 질문 6문항, 학습참여에 관한 질문 8문항, 학습내용 이해와 학업성적에 관한 질문 9문항, 진로의식에 관한 질문 9문항으로 총 32문항으로 구성되어 있는 폐쇄형 설문지이다. 수집된 자료의 통계처리는 데이터 코딩(data coding)과 데이터 크리닝(data cleaning) 과정을 거쳐, SPSS(Statistical Package for Social Science) v. 21.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였다. 위와 같은 연구방법과 분석을 통해 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 소속팀에 따른 고교 축구선수들의 학습참여 실태를 분석한 결과 평상시, 시합 전, 시합 후 학습참여 시간은 학교 운동부 소속 보다 클럽 팀 소속이 학습에 더 잘 참여하고 있는 것으로 나타났으나 학교 운동부 소속의 경우 수업 결손이 발생하면 보충수업이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 소속팀에 따른 학습내용 이해정도와 학업성적의 차이를 조사한 결과 두 소속팀 모두 흥미가 있으면 이해한다와 흥미가 있으면 부분적으로 이해한다는 결과가 나타났으며 소속팀에 따른 평균성적으로는 학교 운동부 소속보다 클럽 팀 선수들이 조금 더 성적이 좋은 것으로 나타났습니다. 셋째, 소속팀에 따른 진로의식의 차이를 조사한 결과 두 소속팀 모두 프로(실업)선수를 희망하는 것이 가장 높게 나타났으나 클럽 팀의 경우 몇몇 인원이 체육교사나, 축구 지도자, 군인, 공무원 등 선택해 차이를 보였습니다. 또한 장래 진로를 위한 평소 학습참여에 대한 생각에서도 정규수업 의무화를 선택한 비율이 학교 운동부 소속보다 클럽팀 소속이 높게 나타나 차이를 보였습니다.

more

초록/요약

The purpose of this study was to investigate they educational enviroment and career planning among the soccer players .this study compared the elite soccer players from highschool and players from the club teams. the educational environment and career planning among the soccer players. This study compared the elite soccer players from highschool and players from the club teams. The participants of this study were the soccer players belonged to the 4 high schools and the 5 clubs located in Seoul. A total of 240 (120 from schools and 120 from clubs) completed the survey. A questionnaire was based on other related studies by Lee (1994), Kim (1996), Kim (2000), Kang (2002), Chang (2006), Jung-Ae Kim (1996) and Mun-Yeon Chang (2006). These questionnaires were modified and supplemented for this study. The questionnaire was composed by 4 different sections. Total number of questions were 32. There were 6 questions on general characteristics, 8 questions on learning participants. 9 questions on understanding of learning contents and their GPAs, and 9 questions on career awareness. Statistical analysis were conducted using SPSS(Statistical Package for Social Science). The conclusions were as followed. Firstly, by looking at the results of the study of high school soccer players, the players in the clubs attended and paid more attention in the classes than the players who were from high school teams, However, if the opportunities to take supplementary classes. Secondly, the results of the players' from clubs and high school teams understanding and grades showed that they did well when they were interested in getting decent grades. By looking at the average grades for both club and high school teams, the players in club teams had higher average scores. Thirdly, both players from clubs and high school teams had same goals that they wanted to become professional soccer players but some players from clubs teams had other occupational goals such as physical education teachers and coaches. Also the players in club teams had strongly agreed than the high school soccer players that players should have mandatory classes with other students at same time.

more