여중생의 학교스포츠클럽 활동이 학교생활적응 및 폭력행동에 미치는 영향
The Effects of Girl Students’ Extracurricular Sports Activities on the Adaptation to School Life and Violent Behavior in the Middle School
- 주제(키워드) 학교스포츠클럽 , 학교생활적응 , 학교폭력행동 , 신체활동의 자발성 , 중학교 여 학생 신체활동 , School extracurricular sport activity , Adaptation to school life , School violence , Spontaneousness of physical activity , Physical activity of girl students in middle school
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 최대혁
- 발행년도 2016
- 학위수여년월 2016. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000059864
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 여중생의 학교스포츠클럽 활동이(자발성, 적응성 및 적극성) 학교생활적응 및 학교폭력 행동에 미치는 영향을 규명하는 데 목적이 있다. 이에 2016년 현재 서울시에 재학 중인 여학생 중 학교스포츠클럽 활동에 참여하는 학생을 모집단으로 설정, 연구대상의 표집은 유층집락무선표집법(Stratified cluster random sampling)으로 설정하고 설문지는 총 400부를 배포하여 최종 회수된 392부의 자료를 본 연구의 최종 유효 표본으로 사용하였다. 조사 도구는 학교스포츠클럽 활동을 측정하기 위하여 정명섭(2006)의 자발성 설문지를, 학교생활적응은 강신우(2009)의 연구에 사용한 문항을 수정·보완하여 사용하였으며, 학교폭력 행동은 이치균(2007), 이세미(2013)의 학교폭력행동 척도의 설문지를 본 연구에 맞도록 수정·보완하여 사용하였다. 자료처리는 Window SPSS(Statistical Package for the Social Science) 21.0 통계프로그램을 활용하여 그 목적에 따라 요인분석, Cronbach’s a, 독립표본 t-test(Independent t-test), 일원분산분석(One-way ANOVA), Scheffé test(사후검증), 상관관계분석(correlation analysis), 다중회귀분석 (Multiple regression analysis)을 실시하였다. 위와 같은 연구방법과 분석을 거쳐 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 배경 변인(일반적 특성 및 활동정도)에 따라 학교스포츠클럽 활동(자발성, 적응성 및 적극성)에 차이가 있는지를 분석한 결과 학교스포츠클럽 활동 하위요인별 자발성, 적응성 및 적극성에 대해 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 배경변인(일반적 특성 및 활동정도)에 따라 학교생활적응 및 학교폭력 행동에 차이가 있는지 분석할 결과 학교생활적응 하위요인별 교사와의 관계, 교우와의 관계, 학교수업, 규칙준수 그리고 학교폭력 행동 하위요인별 괴롭힘, 언어·정신적 폭력, 따돌림에 대해 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 학교스포츠클럽 활동과 학교생활적응 및 학교폭력행동 간의 유의한정과 부의 상관관계가 있으며, 학교생활적응과 학교폭력 행동 간에도 유의한 부의 상관관계가 존재하였다. 넷째, 학교스포츠클럽 활동이(자발성, 적응성 및 적극성) 학교생활적응 및 학교폭력행동에 미치는 영향을 분석한 결과 자발성 및 적응성 적극성이 높을수록 통계적인 유의한 정의 영향을 보였고, 학교폭력 행동 또한 유의한 부의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구를 토대로 제언하였다. 첫째, 대상을 전국의 중학교 여학생으로 확대하여 연구결과를 보다 일반화 할 수 있도록 구성할 필요가 있다. 둘째, 양적 연구로서의 다양한 접근 방법은 물론, 참여자들의 세부적인 사항까지 파악할 수 있는 질적 연구가 필요하다. 셋째, 다양한 배경 요인(가정환경, 지역사회배경 등)을 추가하여 연구할 필요가 있다. 넷째, 엘리트 선수, 또는 문제 학생을 대상으로 한 연구가 필요하다.
more초록/요약
The goal of this study is to examine what effects girls’ middle school extracurricular sports activities (spontaneousness, adaptability and positiveness) have on adaptation to school life and school violence. Therefore, girl students participating in extracurricular sports activities, of which the schools were located in four areas in Seoul of 2016, were set as the population of the study, with Stratified cluster random sampling chosen for the subject of the study, and 392 collected questionnaires were used, out of 400 distributed in total, as a final valid sample of this study. For the research tool, a spontaneousness questionnaire by Myeongseop Jeong(2006) was taken in order to measure the school extracurricular sport activity, and questions found in a study by Sinu Kang(2009) for the adaptation to school life and a school violence scale questionnaire by Chigyun Lee(2007), Semi Lee(2013) for the school violence, were used after revising them for this study. For the data process, by the software, Window SPSS(Statistical Package for the Social Science) 21.0, factor analysis, Cronbach’s a, Independent t-test, One-way ANOVA, Scheffé test(post hoc tests), correlation analysis and multiple regression analysis were conducted, according to each purpose. Through the research method and analysis as above, conclusions followed such as: First, the analysis to find out if differences existed in the school extracurricular sports activities (spontaneousness, adaptability and positiveness) according to background variables (general characteristic and level of positiveness), showed statistically significant differences in spontaneousness, adaptability and positiveness, classified as sub factors of the school extracurricular sports activities. Second, the analysis to find out if differences existed in the adaptation to school life and the school violence, according to background variables (general characteristic and level of positiveness), showed statistically significant differences in sub factors of the adaptation to school life; relationships with teachers and friends, school class, rule-observance, and in which of the school violence; bullying, verbal and psychological violence. Third, there was a significant positive and negative correlation between the school extracurricular sports activities and the adaptation to school life, the school violence, and another significant negative correlation between the adaptation to school life and the school violence. Fourth, the analysis of effect that the school extracurricular sports activities(spontaneousness, adaptability and positiveness) had on the adaptation to school life and the school violence, showed an statistically significant positive effect as spontaneousness, adaptability, positiveness were higher and an negative effect on school violence. Based on the research, proposals were made as follows. First, it needs to expand the subject to girls in middle and high schools nationwide so that the result of the research can be more generalized. Second, not only various approaches in terms of quantitative research, but also qualitative research to seize the participants’ details are required. Third, it needs to consider varied backgrounds as factors(family environment, local community, etc) for further research. Fourth, a research specialized in elite student athletes or disruptive students is needed.
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