검색 상세

단어형성법 교육 내용 연구

A Study on the Contents in Word-formation

초록/요약

본고는 단어형성법 교육이 ‘분석’과 ‘형성’을 통합적으로 다루어야 한다는 관점을 토대로 학습자가 단어형성법에 대한 지식을 대상화할 수 있도록 교육 내용을 구안하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 단어형성법을 구성요소와 형성요소의 개념으로 접근하고, IC분석을 활용하여 단어형성법 교육 내용을 설계하였다. 이는 기존의 단어형성법 교육이 단어를 분석하고, 문법 지식을 확인하는 데에 치중하여 이루어졌다는 비판적 인식을 바탕으로 한 것이다. 단어형성법 교육 내용을 마련하기 위해 단어형성법을 단어가 가지는 언어적 특성과 단어형성론에 대한 논의, 단어형성법 교육의 중요성에 대한 관점으로 살펴보았다. 단어를 통해 언어의 규범성, 사회성을 알 수 있고, 단어를 분석함에 따라 단어에 대한 문법 지식을 알고 이를 바탕으로 단어를 형성할 수 있는 능력을 함양할 수 있다는 인식하에, 단어형성법 교육의 방향을 문법 지식을 배우는 데에 그치는 것이 아니라, 다양한 의사소통 상황에서 활용할 수 있도록 그 방법을 아는 데에 중점을 두었다. 이상의 내용을 바탕으로 단어형성법 교육 내용의 구성은 교육적 효율성을 고려하고 문법적 지식을 대상화할 수 있도록 단어형성법 교육 내용 요소를 ‘단어의 구성과 형성’, ‘대상화를 위한 IC분석’, ‘분석과 형성의 구조화’로 구체화하여 기술하였다. 단어의 구성과 형성에서는 단어의 형성 과정을 설명하기 위해서 ‘구성’과 ‘형성’의 구분이 교육적 측면에서 유용하다고 보고, 구성요소와 형성요소에 대한 개념을 사용하고 단어의 분류를 어근과 접사의 차원에서 접근할 것을 강조하였다. 대상화를 위한 IC분석에서는 학습자가 탐구를 통해 단어에 대한 지식을 능동적으로 인식하고 의미를 부여하는 과정이 중요하다고 보고, IC분석을 통해 학습자가 직접 단어를 분석함으로써 단어의 형성 구조에 관련된 지식을 학습할 수 있도록 구성해야 함을 강조하였다. 한편, 분석과 형성의 구조화에서는 교수·학습의 효과를 고려하여 교육의 순서를 마련해야 한다고 보고 단어에 대한 지식을 익히기 위해 단어를 분석하고 탐구하는 것에서 시작하여 분석과 형성이 유기적으로 반복되어야 함을 강조하였다. 다음으로 이러한 교육 내용 요소들에 따라 단어형성법 교육 내용을 구체화하였다. 학습자가 내면화된 지식을 도구삼아 단어의 분석과 형성을 자유롭게 구사하고 적절히 사용해야 한다는 것을 표상할 수 있도록 학습 목표를 도출하고, ‘단어의 구조’, ‘단어의 유형’, ‘단어 구성요소와 형성요소’, ‘단어의 형성’으로 학습 단계를 구성하였다. 그리고 탐구 학습을 적용하여 수업을 구안할 수 있도록 차시별 교수·학습의 예와 학습 활동의 예를 제시함으로써 논의를 보다 구체화하였다. 본 연구는 단어형성법 교육의 내용을 교육적 유용성에 맞게 고찰하여 구체화하였다는 점에서 의의가 있다. 이는 학습자가 단어형성법 교육을 통해 스스로 언어의 의미를 재구성할 수 있을 것이며 국어 지식은 물론, 국어에 대한 태도까지 함양할 수 있게 된다. 또한 이러한 과정은 학습자에게 무의식으로만 존재했던 언어에 대한 직관이 탐구의 대상으로써 유의미하게 다가설 수 있게 해줄 것이다.

more

초록/요약

This manuscript is based on perspective which word-formation should be dealt with ‘analysis’ and ‘formation’ syntagmatically and aimed for learners to specify the knowledge about word-formation education by themselves. Therefore, it is designed by approaching on the concept of ‘constituent’ and ‘forming-constituent’ and by utilizing ‘IC Analysis’. Existing word formation has been considered that it focuses on analyzing words and confirming grammatical knowledge. Thus, this study will be examined in linguistic characteristic, lots of discussions about them, and the importance of word-formation education. Through the words, learners can be aware of various features of language, improving abilities to form words. Educational direction of word-formation should be targeted not only by achieving grammatical knowledge but also by using it in communicative situation. In light of the above, I describe contents of word formation to consider educational efficiency and embody grammatical knowledge. In order to explain how to form words, it is useful to distinguish ‘construct’ from ‘formation’. I emphasize the access to categorize ‘root’ and ‘affix’ using the concept of ‘constituent’ and ‘forming-constituent’. In addition, learners should take an active part in analyzing words and recognizing the knowledge, by doing so, they are able to learn formative structure. A more active approach should be important for learners to encourage learning. Meanwhile, considering the effect of teaching and learning, education should be arranged. This study highlights that analysis and formation are repeated organizationally to study knowledge of words. According to these educational factors, I specify contents of word-formatio n. There are some learning stages which consist of ‘structure of word’, ‘types of word’, ‘constituent’ and ‘forming-constituent’, and ‘formation’. I offer a variety of examples about extracurricular activities of teaching and learning alternating chapters. This study is meaningful in that it has contents of word-formation to pursue educational usefulness and specify. It allows learners to recast meaning of language and develop attitude as well as the knowledge of languages with the word formation education. Furthermore, it makes intuition significant tool for learners by exploring themselves.

more