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빅데이터 기반 스토리 마이닝을 활용한 소비자의 친환경제품 구매 연구

An Empirical Study on Consumer's Choice of Eco-friendly Products using Story Mining based on Big Data,

임미선 (Lim, Misun, 서강대학교 경영대학원)

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초록/요약moremore
환경과 친환경제품에 대한 소비자의 인식을 설문조사를 통해 분석한 결과, 제품의 환경영향은 중요하지만 친환경소비는 실천하지 않는 집단이 60%로 높게 나타났다. 본 연구는 기존의 설문조사 방식을 보완할 수 있는 새로운 연구방법인 빅데이터 분석을 통해 소비자의 내면에 있는 친환경제품 구매에 대한 인지지도를 구축하여 제품의 환경영향이 중요하다고 생각하지만 친환경제품을 구매하지 않는 소비자 집단의 친환경제품 구매의도를 높이는 방안을 찾고자 하였다. 소비자 내면의 친환경제품 구매에 대한 인지지도를 구축하기 위해 소셜 미디어의 비정형 텍스트...
환경과 친환경제품에 대한 소비자의 인식을 설문조사를 통해 분석한 결과, 제품의 환경영향은 중요하지만 친환경소비는 실천하지 않는 집단이 60%로 높게 나타났다. 본 연구는 기존의 설문조사 방식을 보완할 수 있는 새로운 연구방법인 빅데이터 분석을 통해 소비자의 내면에 있는 친환경제품 구매에 대한 인지지도를 구축하여 제품의 환경영향이 중요하다고 생각하지만 친환경제품을 구매하지 않는 소비자 집단의 친환경제품 구매의도를 높이는 방안을 찾고자 하였다. 소비자 내면의 친환경제품 구매에 대한 인지지도를 구축하기 위해 소셜 미디어의 비정형 텍스트 데이터 분석을 실시한 결과, 친환경제품과 연관되어 있는 중점 키워드는 '아이', '소재', '천연', '다양한', '자연', '인증'이고, '친환경제품'과 '구매' 간 연결성을 높이는 징검다리 역할을 하는 핵심 키워드는 '가격', '사이즈', '디자인', '소재', '천연', '아이', '브랜드' 등임을 확인하였다. 또한 친환경제품 선택 상황에서 소셜 미디어의 텍스트 데이터 분석을 통해 '친환경제품'과 '구매' 간 연결성을 높이는, 즉 징검다리(Bridge) 역할을 하는 의미있는 키워드들('가격', '사이즈', '디자인', '소재', '천연', '아이', '브랜드')을 추출하였고, 이들을 반영한 메시지와 이미지의 유효성을 실험적으로 검증하였다. 친환경제품 관련 메시지의 유형(논리/일반/소셜)에 따라 소비자의 친환경제품 구매 선택은 유의미한 차이를 보이는 것으로 나타났는데, 소셜 스토리형이 논리형과 일반 스토리형에 비하여 높은 친환경제품 구매 선택을 유도하는 것으로 분석되었다. 또한 친환경제품 관련 이미지의 유형(논리/일반/소셜)에 따라 소비자의 친환경제품 구매 선택은 유의미한 차이를 보이는 것으로 나타났는데, 소셜 스토리 관련 이미지가 논리형과 일반 스토리 관련 이미지에 비하여 높은 친환경제품 구매 선택을 유도하는 것으로 나타났다.
초록/요약moremore
According to the survey on consumer awareness on the environment and eco-friendly products, a relatively large number of consumers, 60% of respondents, do not purchase eco-friendly products, while they are conscious of the importance of environmental impacts of products. The objective of this study ...
According to the survey on consumer awareness on the environment and eco-friendly products, a relatively large number of consumers, 60% of respondents, do not purchase eco-friendly products, while they are conscious of the importance of environmental impacts of products. The objective of this study is to increase purchase intention on eco-friendly products of this consumer group by building cognitive map on eco-friendly consumption of the consumers based on social big data analysis, which can supplement existing consumer survey method. The results of text analysis of social media showed that the key words related to eco-friendly products were identified as 'child', 'material', 'natural', 'various', 'nature', and 'certification'. In addition, the core key words linking 'eco-friendly products' to 'purchase' were found to be 'price', 'size', 'design', 'material', 'natural', 'child', and 'brand'. Based on the findings, quasi-experiment was conducted in order to verify the effectiveness of messages and images, which were developed using story mining technique, entailing the key words linking eco-friendly products to purchase - 'price', 'size', 'design', 'material', 'natural', 'child', and 'brand'. The result of quasi-experiment showed that the types of messages(logic/general/social story) on eco-friendly products had varying impacts on consumers’ choice on eco-friendly products, and social story messages were more effective in inducing eco-friendly consumption compare to logic and general messages. In addition, consumers’ choices on eco-friendly products varied according to the types of images(logic/general/social story), and social story images were more effective in stimulating purchase of eco-friendly products compare to logic and general images.