대학생 자원봉사 직무특성이 활동유효성에 미치는 영향 : 셀프리더십의 매개효과를 중심으로
The Effect of Job Characteristic of Undergraduate Volunteer on Activity Effectiveness: Focus on the Mediated Effect of Self-leadership
- 주제(키워드) 도움말 대학생 자원봉사 , 자원봉사활동 , 직무특성 , 셀프리더십 , 활동유효성 , 매개효과
- 발행기관 서강대학교 신학대학원
- 지도교수 문진영
- 발행년도 2016
- 학위수여년월 2016. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 신학대학원 사회복지학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000059129
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 대학생 자원봉사 직무특성이 활동유효성에 미치는 영향에서 셀프리더십이 가지는 매개효과를 파악하기 위해 이루어졌다. 본 조사는 2015년 10월 01일부터 14일까지 14일 간 이루어졌다. 설문지 작성에 앞서 설문조사의 취지와 응답방법, 설문응답결과에 대한 비밀보장 등을 설명하였다. 서울특별시 마포구 A대학교, 서대문구 B대학교, 서대문구 C여자대학교, 동대문구 D대학교, 동대문구 E대학교, 동대문구 F외국어대학교, 서초구 G교육대학교와 경기도 안양시 H대학교 등 8곳의 대학교를 방문하여 다니며 무선표집을 하였다. 설문지는 성별, 학년, 전공계열, 종교유무, 참여형태, 총자원봉사활동기간, 1달간 평균 봉사활동횟수, 1회 평균 봉사시간 등의 인구사회학적 특성에 관련된 질문과 직무특성, 자기주도성(셀프리더십), 활동유효성에 관한 문항으로 구성된 자기기입식으로 설문지를 작성하게 하였다. 셀프리더십은 과업 및 직무수행을 하기 위해 필요한 자기주도와 자기 동기부여를 자신에게 스스로 영향력을 행사하는 과정으로 정의하므로(Manz, 1986; Neck, Stewart & Manz, 1995; Manz & Sims, 2001), 설문지 문항을 대학생들에게 익숙한 자기주도성으로 단어를 변경하였다. 전체 250부 중 무응답을 하거나 불성실하게 응답한 26부를 제외하고 총 224명의 자료가 최종 분석에 사용되었다. 본 연구의 수집된 자료는 SPSS 프로그램을 이용하여 통계 처리하였으며 이에 대한 구체적인 내용은 다음과 같다. 직무특성과 활동유효성의 관계에서 셀프리더십의 매개효과를 알아보기 위하여 Baron & Kenny(1986)가 제시한 매개효과 검증방법을 사용하였다. 매개효과 검증은 한 변수가 독립변수와 종속변수와의 관계를 매개한다는 것을 확인하기 위해서 다음과 같은 3단계 절차를 따르게 된다. 1단계는 단순회귀분석을 실시하여 독립변수가 매개변수에 미치는 영향이 통계적으로 유의한 관계가 있음을 검증한다. 2단계는 단순회귀분석을 실시하여 독립변수가 종속변수에 미치는 영향이 통계적으로 유의한 관계가 있음을 검증한다. 3단계는 다중회귀분석을 실시하여 독립변수와 매개변수가 동시에 종속변수에 미치는 영향을 검증하는데 매개변수가 종속변수에 미치는 영향이 유의해야 한다. 3단계에서 독립변수가 종속변수에 미치는 영향이 유의하지 않으면 완전 매개효과가 있다고 하고 독립변수가 종속변수에 미치는 영향이 줄어들고 유의하다면 부분 매개효과가 성립한다고 본다. 다음으로 Sobel(1982)이 고안한 매개효과의 통계적 유의성 검증방법으로 실시한다. 매개효과의 통계적 유의성 검증을 위해 매개효과 검정으로 Z검정을 실시한다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생 자원봉사 직무특성은 셀프리더십에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 대학생 자원봉사 직무특성 변수 중에 기술다양성과 피드백은 활동유효성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 직무특성과 활동유효성의 관계에서 셀프리더십의 매개효과를 검증한 결과 셀프리더십은 직무특성과 활동유효성의 관계에서 부분 매개효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 이상의 연구결과에 따른 제한점 및 제언은 본문에서 다루고자 한다.
more초록/요약
This research was conducted to verify the mediating effect of self-leadership in the impact of job characteristic of undergraduate volunteer on their activity effectiveness. For detailed measurement, a 14-day survey was carried out from 1st to 14th October, 2015. Prior to complete questionnaire sheet, the purpose of the survey, response method, confidentiality on the respond were explained to every respondent. The survey was also based on the random sampling by collecting samples from 8 different universities. 7 universities were in Seoul: A University in Mapo-gu, B University in Seodaemun-gu, C Women's University in Seodaemun-gu, D University in Dongdaemun-gu, E University in Dongdaemun-gu, F Foreign Language University in Dongdaemun-gu, G University of Education in Seocho-gu. The other university was in Gyung-gi Province; H University in Anyang City. The questionnaire is compromised of demographic questions (to clarify the respondent's gender, grade, major, religion, participation form, total number of volunteer hours, monthly average number of volunteer activity, average volunteer hour per volunteer activity) as well as self-administered questionnaires on job characteristic, self-initiative (self-leadership), activity effectiveness. Respondents. As self-leadership is often defined as the procedure that an individual empowers oneself to have self-initiative and self-motivation which are in need to perform one's task or duty (Manz, 1986; Neck, Stewart & Manz, 1995; Manz & Sims, 2001), the word 'self-leadership' was changed to 'self-initiative', which is more familiar to undergraduates, in the questionnaire. Out of 250 total responses, 26 insincere response were discarded whereas 224 responses were used for the final analysis. Collected data were statistically analyzed by SPSS(Statistical Package for the Social Science) Detailed procedure is as follows: To understand mediated effect of self-leadership on the relationship between job characteristic and activity effectiveness, mediated effect verification method by Baron & Kenny(1986) was introduced. Mediated effect verification follows 3 procedures to clarify whether or not a certain variable mediates relations between dependent and independent variable. First of all, simple regression was introduced to verify whether or not the effect of independent variables on the parameter have statistically attentive relationship. Second, another simple regression was introduced to verify whether or not the effect of independent variables on the dependent variables have statistically attentive relationship. Third and lastly, multiple regression was introduced to clarify the simultaneous effect of independent variables and parameter on the dependent variables, hereat the effect of parameter on the dependent variable is statistically significant. In this procedure, complete mediated effect is observed when the effect of independent variables on the dependent variables is not significant, whereas partial mediated effect is observed vice versa. After 3 procedures, verification test by Sobel(1982) was follow. To verify statistically significance of mediated effect, Z test was introduced to run mediated effect test(Sobel Test). Analysis outcomes were as follows: First, job characteristic was found to significantly influence self-leadership. Second, out of job characteristic variables, skill variety and feedback were found to significantly influence activity effectiveness. Third and lastly, self-leadership was found to have partial mediated effect in relationship between job characteristic and activity effectiveness from the mediated effect verification procedure. Proposals and shortcomings from the analysis outcome are described in this article.
more