프로스포츠 소비자의 심리적 프로세스 요인이 주관적 안녕감에 미치는 영향 : 대리성취욕구의 매개효과를 중심으로
Impacts from the Psychological Process Factors of Professional Sport Consumers to Subjective Well-being :Focusing on the Mediating Effects of the Need of Vicarous Achievement
- Subject 프로스포츠 소비자 , 심리적 프로세스 , 주관적 안녕감 , 대리성취욕구
- Publisher 서강대학교 언론대학원
- Adviser 김충현
- Issued 2016
- Awarded 2016. 2
- Thesis degree 석사
- Major 언론대학원 스포츠엔터테인먼트
- URI entity http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000059118
- Language 한국어
- Rights 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
Abstract
본 연구는 프로스포츠 소비자의 심리적 프로세스 요인이 주관적 안녕감에 영향을 미치는 과정에서, 대리성취욕구의 매개효과를 검증하는데 목적이 있다. 이를 위해서 연구자는 프로스포츠 소비자의 심리적 프로세스 요인과 주관적 안녕감, 대리성취욕구에 관한 기존의 연구를 이론적 배경으로 연구 모형을 설정하였다. 총 201명을 대상으로 설문조사를 실시하고 그 결과를 분석했다. 분석 결과 프로스포츠 소비자의 심리적 프로세스 요인(동기, 학습, 신뢰/태도) 모두 주관적 안녕감에 긍정적인 영향을 보였으며, 대리성취욕구 역시 주관적 안녕감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 뿐만 아니라 프로스포츠 소비자의 심리적 프로세스 세 가지 요인도 대리성취욕구에 긍정적인 영향을 미쳤다. 특히 프로스포츠 소비자의 심리적 프로세스 요인이 주관적 안녕감에 영향을 미칠 때, 대리성취욕구의 완전매개 효과가 있음을 밝혀냈다. 본 연구는 기존에 '참여 스포츠'라는 영역에서만 국한된 '행복', '삶의 질'을 논하는 연구에서 벗어나, '관람 스포츠'의 범주에서 프로스포츠 소비자의 심리적 프로세스가 주관적 안녕감에 미치는 영향을 검증했다. 무엇보다도 그 영향 관계에 있어서 대리성취욕구가 매개 역할을 한다는 것을 입증했다는데 큰 의의를 가진다.
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This study aims to verify the need of vicarious achievement in the corse of impact of the psychological process factors to he subjective well-being. For such purpose, the author sets the study model based on previous researches on the psychological process factors, the subjective well-being and the need of vicarious achievement. A survey is conducted to total 201 subjects and the result is analyzed. According to the analysis result, all of psychological process factors(Motive, Learning, Trust/Attitude) are shown to positively impact to the subjective well-being while the need of vicarious achievement is positively influential to the subjective weel-being as well. Moreover, the three factors of psychological process also positively impact to the need of vicarious achievement. Especially, it is revealed that when he psychological process factors are influential to the subjective well-being, the need of vicarious achievement has the complete mediating effects. This study verifies the impacts from the psychological process of professional sport consumers to the subjective well-being in the domain of 'viewing sports' beyond previous researches discussing 'happiness' and 'life quality limited in the area of 'participating sports'. Above all, the demonstration of that the need of vicarious achievement plays the mediating role in the impact relation adds a great deal of meaning to this study.
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