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마조히즘적 글쓰기의 수사학적 특성 연구 : 이인성의 『한없이 낮은 숨결』을 대상으로

Rhetorical Characteristics of Masochistic Writing : focused on In-seong Lee's 'The Infinite Deep Breath'

초록/요약

본고는 이인성의 『한없이 낮은 숨결』에 드러난 마조히즘적 글쓰기의 특성을 밝힘으로써, 독자와의 관계를 중시하면서도 작가의 주체성을 확보하는 글쓰기의 한 형태를 규명하고 있다. 작가는 독자와 상상적인 관계를 맺으면서 글쓰기를 수행하는데, 최근까지도 영향을 미치고 있는 저자의 죽음이라는 담론적 경향은 독자들이 작가들의 글쓰기를 자유롭게 대상화할 것이라는 예상을 가능케 한다. 마조히즘적 글쓰기는 대상으로서의 위상을 받아들이면서 작가의 의도를 관철시킨다는 점에서 현대적 담론과 독자들에 특화된 수사 전략을 수립하고 있다. 이러한 전략의 원형은 자신을 축소함으로써 타자와의 관계를 유치하고, 타자에 대한 의존을 통해 다시금 자기를 강화하는 마조히즘의 특성에서 찾아볼 수 있다. 마조히즘의 세계는 계약에 의해 전개된다. 마조히스트는 타자에 대한 의존을 과장하는 관계를 계약하기 위해 설득적 언어로서 타자의 동의를 이끌어내며, 도발로서 계약에 따른 역할 수행을 촉진한다. 그에 따라 마조히스트가 얻는 것은 자신의 환상이 구현될 기회이다. 마조히스트에게 환상은 이상을 추구하는 시나리오로, 환상 속에는 이상적 세계에 들어서기 위한 고통스런 통과의례가 포함되어 있다. 통과의례의 고통은 이상적 세계에 가닿는 과정이라는 점에서 기대되는 것이며, 고통에 대한 기다림은 쾌락적 긴장감 속에서 계속된다. 본고의 Ⅱ장에서는 작가와 독자의 관계를 마조히즘적 구조 속으로 편입시키는 요소들을 텍스트 층위에서 검토함으로써, 『한없이 낮은 숨결』에 드러난 마조히즘적 글쓰기의 서술적 계약을 살펴보고 있다. 작품집 초반에서 작가는 자신의 역할을 축소하고 독자의 역할을 과장하는 관계를 설정하며, 이러한 관계를 기반으로 중후반부에서는 새로운 소설쓰기를 모색한다. 작가가 제시한 새로운 소설쓰기란 독자의 다양한 관점이 작가의 글쓰기를 보충하는 방식이며, 이러한 방식에 대한 독자의 합의는 작가의 자기폭로를 통한 설득과 도발적 심문으로서 유도되고 있다. 작가의 글쓰기를 모태로 하는 다양한 텍스트의 탄생은 마조히즘적 전이에 의해 작가에게로 귀속된다. 그렇기에 작가는 자신의 침묵이 독자의 다양한 언어를 이끌어내는 것을 쾌락적 긴장감 속에서 기다리는 것으로 나타났다. Ⅲ장은 마조히즘적 글쓰기를 선택한 작가의 의도를 추적하는 장으로서, 작가가 글쓰기 속에서 자신의 주체성과 욕망을 어떻게 구성하고 있는지에 중점을 두고 있다. 『한없이 낮은 숨결』의 작가가 글쓰기를 비롯한 자신의 존재 구성에 타자를 끌어들인 것은 존재론적 단절을 극복하기 위한 것이었다. 수많은 타자의 개입은 분열을 야기하지만 이를 통제하는 주체적 자아에 의해 통합되며, 능동적인 분열에 의해 자아는 세계로 확장된다. 이때, 이 텍스트는 현실과 허구를 중첩시킴으로써 자아가 확장될 수 있는 세계의 범주를 넓히고 있다. 현실과 허구의 중첩은 타자와의 시공간적 단절을 상상적으로 극복하기 위해 제안된 것이기도 하다. 그로인해 이 텍스트의 마조히즘적 글쓰기는 타자와의 단절에서 벗어나 연속성을 회복하려는 열망에 의해 기획된 것으로 파악된다. Ⅳ장은 마조히즘적 글쓰기의 효과를 진단하기 위해, 독자 및 담론의 측면에서 마조히즘적 글쓰기를 살펴보고 있다. 주체를 분산시키는 포스트모더니즘의 경향 속에서 글쓰기에 대한 자의식은 흔히 폐쇄적인 자기애나 파멸로 이르게 된다. 그런데 『한없이 낮은 숨결』은 자의식적 글쓰기를 통해 글쓰기에 대한 반성을 수행함에도 불구하고 거기에 도취되거나 회의하지 않고, 자신의 글쓰기가 가진 한계 지점을 역이용한 마조히즘적 글쓰기를 시도한다. 마조히즘적 글쓰기는 작가와 독자의 관계를 포기하지 않으며, 글쓰기의 실패를 전략 삼아서 새로운 가능성을 창안한다. 즉, 마조히즘적 글쓰기는 포스트모더니즘의 경향 속에서 분산되고 축소된 작가를 적극적인 형태로 존재하게 하는 수사 전략인 셈이다. 한편, 이 텍스트는 독자 역시도 적극적인 형태로 존재하게 하고 있다. 독자는 자유롭게 독서함과 동시에 그 독서를 통해 글쓰기 구성에 참여하도록 종용받는다. 마조히즘적 글쓰기는 독자의 독서가 작가의 글쓰기에 간섭하게끔 하기 위해 독자의 자율성과 타율성의 경계를 교란한다. 그로 인해 독자는 텍스트에 대한 책임에서 자유로울 수 없게 된다. 마조히즘적 글쓰기는 독자의 독서에 의해 축소된 작가들이 그 축소를 전제로 하여 전략적 제휴를 맺는 글쓰기 방식이다. 작가의 존재는 텍스트의 의미 장악을 통해서 조명되는 것이 아니라 계속 글을 쓰고 있다는 존재양상으로 드러난다. 그러나 그것보다 중요한 것은 텍스트 안에서 작가와 독자가 대등한 위상을 차지하게 된다는 사실이다. 대등한 힘의 긴장 관계 속에서 작가와 독자가 서로에게 간섭하는 양상은 마조히즘적 글쓰기가 성취하고 있는 것이 사랑의 관계임을 보여준다.

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초록/요약

In this thesis, I investigates into a form of writing which secures the subjectivity of the writer while emphasizing the relationship with the reader. For this, I'll clarify the characteristics of masochistic writing revealed in In-seong Lee's 'The Infinite Deep Breath'. The writer enters into a imaginary relationship with the reader when writing, and the tendency of discourse, the death of writer that still has impact, enables the expectation that readers would freely objectify the writing of writers. Masochistic writing establishes rhetorical strategy specialized for contemporary discourse and readers in the way that it carries through the writer's intention by accepting the status as the object. The origin of this strategy can be found in the characteristics of masochism which establishes the relationship with others by restricting the oneself and also intensifies oneself through the dependence on others. The world of masochism is based on contract. A masochist induces the consent of others through persuasive language in order to enter into the contract the relationship which exaggerates the dependence on others and promotes the role performance based on the contract through provocation. This gives the masochist the chance to embody his or her fantasy. Fantasy to masochists is the scenario that pursues the ideal, and fantasy includes the painful rite of passage to enter into the ideal world. The pain of the rite of passage is expected for it is the process of reaching the idealness, and the waiting toward pain continues within pleasant tension. Chapter Ⅱ of this study reviewed the elements that incorporates the relationship between writer and reader into the masochistic structure on the text level to examine the narrative contract of the masochistic writing shown in 'The Infinite Deep Breath'. In the beginning of the work, the writer sets the relationship which restricts his role and exaggerates the reader's role. and In the middle and latter of the work, the writer seeks the writing of new novel. Writing of new novel suggested by the writer is to supplement the writer's writing by various viewpoints of the readers. the readers's agreement on this method is derived from the persuasion with self-exposure and provocative inquisition. The various texts spinning off from the writer's writing is reverted to the writer through masochistic transition. so, the writer waits for various languages of readers deriving from writer's silence within pleasant tension. Chapter Ⅲ traced the intention of the writer who chose masochistic writing by focusing on how the writer constitute his subjectivity and desire in writing. The writer of 'The Infinite Deep Breath' brought others into the construction of his existence and writing to overcome existential severance. The intervention of a number of others cause division, but they are integrated by the subjective self which controls them, and the self extends to the world through active division. Here, the text overlaps reality and fiction to broaden the scope of the world in which the self can be extended. The overlapping of reality and fiction also intended to overcome temporal and spatial severance with others in an imaginary way. For this, the masochistic writing of this text appears to have been intended by the desire to move away from the matter of the severance from others and recover the continuity. Chapter Ⅳ examines the masochistic writing in the aspect of the discourse and the readers in order to inquire the effect of masochistic writing. The self-consciousness toward writing usually leads to closed self-attachment or destruction within post-modernist tendency which disperses the principal agent. However, 'The Infinite Deep Breath' attempts the self-conscious writing without being absorbed into it or skeptical about it. It's because the masochistic writing enables to use the limitations of his writing. Masochistic writing does not abandon the relationship between writer and reader but creates a new possibility by using the failure of writing. In other words, masochistic writing is a rhetorical strategy which allows the writer, dispersed and restricted within post-modernistic tendency, exist in an active form. On the other hand, this text also allows the reader to exist in an active form. The reader is urged to read freely and also participate in the construction of writing through the reading. Masochistic writing disturbs the boundary between the reader's autonomy and heteronomy in order to have the reader's reading interfere with the writer's writing. By this, the reader is not free from the responsibility for the text. Masochistic writing is a type of writing where the writers, restricted to the reading of readers, establishes a strategy on the premise of the restriction. The existence of the writer is not shown through the domination of the meaning of the text but through the aspect of existence that the writer continues to write. More importantly, however, the writer and the reader have the equal status within the text. The writer and the reader interact with each other within the tense relationship of the equal force, and this shows that masochistic writing achieves the relationship of love.

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