해외 기업 인수를 통한 기술 학습의 효과성 연구: 한국 STX 조선해양 사례
- 주제(키워드) 도움말 해외 기업 인수 , 지식 이전 , 조직 학습 , 지식 관리 , 암묵적 지식 , 핵심 역량 , 조직 구조. , Cross-border acquisition , Organizational learning , Knowledge transfer , Knowledge management , Tacit knowledge , Core competency , Organization structure.
- 발행기관 서강대학교 기술경영전문대학원
- 지도교수 문성욱
- 발행년도 2016
- 학위수여년월 2016. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 기술경영전문대학원 기술경영학
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000059110
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
기업은 내부 자원의 한계를 극복하고자 외부 자원을 인수하고 통합하는 과정에서, 가치 창출에 실패하기 쉽다. 이 논문은 지식 이전(knowledge transfer)과 조직 학습(organizational learning)의 측면에서, 기업이 인수를 통한 가치 창출에 실패하는 원인을 파악한다. 이 연구를 위해, 한국 STX와 STX 조선해양이 유럽 Aker Yards를 인수하여 유럽 크루즈 건조 기술을 국내로 이전하고 학습에 실패한 사례를 분석한다. 이 논문은 기업 인수 과정에서 두 조직 간의 핵심 역량 차이를 극복하기 위한 조직 학습에서 실패하게 되는 원인을 파악한 후 이 분석과정에서 통합적인 프레임워크를 제안하고, 그것의 일반화 가능성을 제시하는데 목적이 있다. 이 프레임워크는 초기 두 기업이 다르게 가지고 있는 핵심 역량(core competency)과 조직 구조(organization structure)의 관계를 설명하고, 이 두 기업의 핵심 역량의 차이를 극복하고자 시행하는 조직 학습에 조직 구조가 영향을 줄 수 있음을 설명한다. 또한, 조직의 학습 전략에 인수 기업이 가진 사전 지식(prior knowledge)과 학습하고자 하는 지식의 암묵성(tacitness)을 고려한 지식 관리(knowledge management)가 필요하다고 주장한다.
more초록/요약
It is difficult for a company to successfully create value from the process of obtaining and integrating resources from external sources, with regards to overcoming the constraints of its own resources. Considering knowledge transfer and organizational learning, this study traces the learning process to find out the reason for failure when attempting to create value through acquisition. To do so, this paper studies the reasons behind the failure at STX and STX Offshore & Shipbuilding in Korea. These firms acquired Aker Yards in Europe for the transfer of cruise ship construction technology, but failed to achieve their strategic purpose. The purpose of this study is to explore the reason they failed to incorporate external knowledge through the acquisition based on existing theories. From this exploration, an integrated framework of organizational learning is proposed and examined to see whether it has a possibility to be generalized. This framework depicts organizational learning as a means to cope with gaps in core competencies between acquiring firms and target firms. Their existing organizational structures reflect each core competency, which affect the potential for organizational learning. This framework also suggests that knowledge management, considering the prior knowledge of acquiring firm, and the tacitness of target knowledge are integral to learning strategy.
more