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스포츠 언론인의 포털 사이트 컬럼에 대한 스포츠미디어 수용자들의 이용동기가 이용만족에 미치는 영향에 관한 연구

초록/요약

본 연구의 목적은 포털 사이트 스포츠 컬럼에 이용하는 독자의 이용동기가 이용만족에 미치는 영향을 분석함으로서 이용과 충족 이론이 스포츠 컬럼에도 적용되는지 검증하는데 있다. 이를 위해 포털 스포츠 언론인의 스포츠 컬럼을 읽은 경험이 있는 248명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 스포츠 컬럼 이용동기는 외부영향, 정보추구, 여가선용 등 3개 요인이 추출되었고, 스포츠 컬럼 이용만족도는 구성성, 정보성, 용이성 등 3개 요인이 추출되었다. 둘째, 이용동기 중에서는 여가선용, 정보추구, 외부영향의 순으로 높게 나왔고, 이용만족도에서는 정보성, 구성성, 용이성의 순으로 높게 나왔다. 셋째, 스포츠 컬럼 구성성 만족도에서는 정보추구의 영향력이 가장 큰 것으로 나왔고, 그 다음으로 여가선용, 외부영향의 순으로 긍정적인 영향력이 나왔다. 넷째, 정보성에 대한 만족도에서는 정보추구, 여가선용의 순으로 긍정적인 영향력이 있었으나 외부영향은 유의적인 영향력이 없었다. 다섯째, 용이성 만족도에서는 정보성 만족도와 마찬가지로 정보추구, 여가선용의 순으로 용이성 만족도에 긍정적인 영향력이 있었으나 외부영향은 유의적인 영향력이 없었다.

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초록/요약

The purpose of this study is to verify the theory of uses and gratification by analyzing the effect of use motivation for reading columns of sports columnists. Research samples were collected from 248 readers who have read sports columns in portal sites. The findings and implications of the study can be summarized as follows. First, while social discussions, obtaining information, and spending leasure time are extracted as sub factors of use motivation for reading sports columns, well-composition, supplying information, and easiness are extracted as sub factors of use satisfaction, Second, the level of spending leasure time is highest among sub factors of use motivation followed by obtaining information and social discussion. For use satisfaction, the level supplying information is the highest followed by well-composition and easiness. Third, obtaining information has the largest positive effect among sub factors of use motivation on well-composition satisfaction followed by spending leasure time and social discussion. Forth, obtaining information and spending leasure time among sub factors of use motivation has a significant and positive effect on obtaining information but social discussion has not. Fifth, while obtaining information and sending leasure time among sub factors of use motivation has a significant and positive effect on easiness satisfaction, social discussion has not.

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