재난안전교육과 사회적 자본, 그리고 시민교육의 연관성 연구 : 대한적십자사 재난안전교육을 중심으로
- 주제(키워드) 도움말 위험사회 , 재난관리 , 재난안전교육 , 시민교육 , 사회적 자본 , 시민의식 , 거버넌스 , 공공성
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김녕
- 발행년도 2016
- 학위수여년월 2016. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 평생교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000059075
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
한국사회는 경제 성장과 민주화 성취에 있어 선진국임에도 불구하고 후진국형 재난사고를 반복해서 겪고 있어서 이중위험사회로 규정되고 있다. 정부, 구호기관 등이 구축·운영하는 재난 대응 시스템에 대한 시민들의 의존도는 높아졌지만, 정부는 위험 상황에 체계적으로 대비하기 힘들어졌다. 이러한 정부의 무능에 대한 시민들의 불만은 점점 높아져가며, 세월호 참사, 메르스 사태 등에서 보듯이 정부가 시민의 안전을 책임져주지 않는다는 인식이 사회적으로 확산되고 있다. 위험사회(risk society)로 대표되는 현대 사회의 위험 문제를 해결하기 위해서는 정부뿐만 아니라 경제계와 시민사회의 재난관리에 대한 합의와 협력 체계가 구축되어야한다. 시민사회 차원에서 안전 불감증을 없애는 노력, 그리고 지역사회부터 전 지구적 차원까지의 위험 요소에 대한 감시와 안전 확보를 위한 노력이 필요한 것이다. 본 연구에서는 이러한 현대 사회의 위험에 대한 대응 혹은 재난관리에서 시민사회의 역할이 중요하며, 재난관리에서의 거버넌스는 사회적 자본을 토대로 한다고 보았다. 그리고 시민교육이 매개변수로 역할을 할 수 있다고 보아 시민의식과 위험사회에 대한 인식을 주요 요소로 설정하였다. 재난안전교육 프로그램이 시민의식과 사회적 자본에 미치는 영향에 대해 알아보기 위해 대한적십자사 재난안전교육 이수자를 대상으로 온라인으로 설문조사를 진행하였다. 분석 결과, 응답자들은 재난안전에 대한 인식에서는 교통사고가 상대적으로 불안감이 높은 것으로 나타났으며, 우리 사회가 대체로 안전하지 못하다고 응답했고, 정부의 재난관리에 대해 불신감이 높은 것으로 나타났다. 또한, 시민참여와 거버넌스 구축, 시민활동 참여 의사에서는 긍정적인 인식을 나타냈다. 재난안전교육과 시민의식 및 사회적 자본의 연관성에서는 재난안전교육이 시민의식과 사회적 자본에 직접적으로 영향을 준다고 보기는 어려웠지만, 거버넌스 필요성 인식과 시민활동 참여의향에 영향을 준다고 볼 수 있었다. 시민활동 참여의향은 사회적 자본 하위 요소 중 참여와 관련된 인식에 영향을 주는 것으로 나타났다. 시민의식과 위험사회 인식은 매개효과가 제대로 드러나지는 않았지만 사회적 자본 하위 요소와의 부분적 연관성은 보였다. 재난안전교육은 재난안전에서의 시민사회 참여와 거버넌스 형성에 대한 인식에 긍정적인 영향을 끼친다고 볼 수는 있지만, 그것과 시민의식 및 사회적 자본에 대한 인식에 직접적인 연관성은 떨어진다고 볼 수 있다. 바로 이런 점들이 향후 시민교육의 방향성을 제시해 주는 것이다. 장기적으로 시민교육 차원에서의 재난안전에 대한 의식 변화, 재난안전대응 등과 관련된 재난안전교육 프로그램이 기획·운영되어야 할 것이다.
more초록/요약
Despite its astonishing economic growth and advancement of democracy that match those of advanced nations, South Korea is still classified as a double-risk society, repeatedly exposed to the disasters that typically occur in developing countries. Its citizens rely more heavily on the disaster response system developed and run by the government and rescue organizations, but the government finds it increasingly difficult to respond to emergencies in a systematic manner. The citizens are more and more indignant at the incompetence of the government, as plainly witnessed in the tragedy of the Sewol and the outbreak of MERS, leading to the widespread awareness that the government does not ensure the safety of the citizens. To address the issues of the modern society classed as the 'risk society', a social consensus is needed, not to mention the collaborative network, built not solely by the government but between the government, financial sector and civic society based on the mutual agreement on disaster management. While efforts by the civic society to do away with the blatant disregard of the public is important, it is equally crucial for the local communities and the nation to monitor any elements of danger and ensure safety. The assumption of this study is that i) the role of the civic society is critical in responding to the risks posed in the modern society and managing the disasters; ii) the governance of disaster management is based on social capital; and iii) the civic education can be an important parameter, regarding citizenship and awareness of the risk society as the major factor. To examine the effect of disaster and safety education program on citizenship and social capital, an online survey was conducted on persons who completed the disaster and safety education program provided by the Korean Red Cross. According to the survey, the respondents were more apprehensive about traffic accidents, saying that they do not feel safe in general. It was also found that they were highly skeptical of the government's disaster management competence. On the other hand, they felt positively about citizen participation, development of the appropriate governance and willingness to take part in citizen activities. In terms of the relations between disaster and safety education, citizenship and social capital, it can be said that disaster/safety education affects the awareness of the need for governance and willingness to participate in citizen activities, while the same cannot be said for citizenship and social capital. The willingness to take part in citizen activities in particular turned out to affect the public awareness related to participation - one the factors under social capital. While no mediation was revealed in relation to citizenship and awareness of risk society, partial association was found with the factors under social capital. While it can be said that disaster and safety education positively affects the awareness on the participation by civic society and development of governance, its association with the awareness on citizenship and social capital is rather weak. These findings provide useful directions for the civic education programs can take for the future. In conclusion, it is crucial for the relevant programs to be developed in a way that they address disaster response and changes in the awareness of disaster management and safety, in order to help raise the public awareness in the long term.
more