일제강점기 金璟載의 사회주의 운동과 친일활동
- 주제(키워드) 도움말 김경재 , 전향 , 친일 , 조선공산당사건 , 만주국 , 만주국협화회 , 상해계림회
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 최기영
- 발행년도 2016
- 학위수여년월 2016. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 사학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000059072
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
이 논문의 목적은 사회주의 운동을 하던 김경재의 변절의 과정과 친일 행적을 밝히는 데 있다. 그는 1899년 황주에서 태어나 1910년대 후반부터 국내에서 일제에 저항하다가 상해로 망명한 그는 독립신문, 신한공론 등에서 활동하면서 민족주의 운동을 전개하였다. 그리고 상해에서 사회주의를 처음 접하게 되었고, 국내로 돌아온 후부터는 사회주의 운동에 매진하였다. 그는 사회주의 단체인 화요회의 중진으로 활동하면서, 고려공산청년회를 거쳐 조선공산당에 입당하게 되었다. 이후 ‘제2차 조선공산당사건’으로 투옥되면서 그의 사상적 방향은 점차 변하게 되었다. 김경재는 출옥 이후 일제의 정책을 인정하는 듯한 글을 발표하기 시작하였다. 김경재는 출옥 이후 사회주의 노선을 포기하면서 조선 독립 문제의 관심에서 멀어졌다. 1932년 만주국이 수립된 이후 국제사회에서 일제의 영향력이 중시되는 과정을 지켜보면서, 그의 관심은 일본을 중심으로 한 ‘아시아주의’로 이어지게 되었다. 특히 일본 내부에서도 만주국의 성립 이후 ‘아시아주의’에 대한 논의가 구체적으로 이루어지고 있었다. 일제는 만주국을 ‘아시아주의’를 실현하기 위한 거점으로 파악하고 있었던 것이다. 김경재의 사상은 일제의 영향력 확대와 만주국의 발전에 집중하여, 일제의 식민 체제를 인정하는 입장으로 변화하고 있었다. 만주국에 대한 기대가 높아지게 되면서, 그는 1935년 말에 만주로 이주하여 본격적으로 친일 활동을 펼쳐나갔다. 만주국협화회에 가입한 변준호는 만주국의 기본이념인 ‘오족협화’를 선전하면서, 재만조선인들이 ‘일본신민’이 아닌 ‘만주국 국민’으로 변화해야 함을 강조하였다. 김경재는 일제와 만주국의 입장을 대변하면서 재만조선인들의 잘못된 관념을 청산할 것을 지적하였다. 일제의 정책과 사상에 적극적으로 동조하면서 김경재는 일제에 협력하며 친일 활동을 할 수 있었다. 1940년 김경재는 상해로 이주한 후에 노골적으로 친일 행위를 자행하였다. 일본군 촉탁으로 상해로 이주한 후 가장 먼저 한 일은 흥사단 원동위원부 해산작업이었다. 그리고 상해계림회 의원으로 활동하면서 창씨개명을 하였다. 그리고 '상해시보'의 사장을 역임하여 중국남경정부의 화평건국운동을 선전하였고, 조선말방송을 실시하여 재중조선인들에게 ‘동아신질서’를 홍보하는 등 적극적으로 친일 언론 활동을 펼쳐 나갔다. 김경재는 식민지라는 현실에서 조선인들이 친일로 변절해 가는 과정을 보여주는 일반적인 유형의 인물이다. 1930년대에 들어 국제사회가 변동하면서 많은 조선인들이 앞으로의 행보에 여러 가지 선택적 과제가 주어지게 되었다. 그 속에서 김경재는 전향한 일반 지식인들의 모습을 보여줄 수 있는 인물이다. 그리고 그는 활동 무대를 조선이 아닌 해외로 옮겨 친일 활동을 벌인 인물이다. 그는 만주와 상해에서 현실적인 이익의 추구를 위해 일제의 침략 전쟁에 적극적으로 동참하였던 조선인이었다. 그는 당시 국내외에 성공한 유력 인사로 포장되어 한인 사회의 핵심 세력으로 행세하였다. 김경재의 생애는 일제 강점기 조선인들이 식민지라는 현실에 직면했을 때, 다양한 선택 과정 속에서 친일 인사로 변절해 가는 과정의 일면을 보여준다고 할 수 있다.
more초록/요약
This thesis about Kim Kyeong-jae, a former socialist during the Japanese occupation era (1910 - 1945), aims to shed light on the process of his defection away from the cause and active collaboration with Japanese Imperialists. Born in 1899 in Hwangju, Hwanghae Province, Kim started his anti-Japanese career in the late 1910s. After seeking asylum in Shanghai, he maintained relationships with nationalist activists in the Chinese city while working in Tongnip Sinmun (The Independent) and New Korea Review. He took the first taste of socialism in Shanghai and turned to a full-fledged socialist after returning to Korea. He joined Hwo Yo Circle, a socialist group, as a mid-level member, went on to become a member of the Korean Communist Youth Association, and then finally a full member of the Chosen Communist Party. He was, however, arrested in 1926 as part of the second Chosen Communist Party Incident. During his imprisonment, his orientation changed decisively, as he began publishing essays and briefs that seemed to admit the Japanese rule in Korea after being released from jail. Afterwards, his fervor in socialist revolution and Korea's independence faded quickly. Instead, he began leaning toward so-called "Pan-Asianism" as he watched the Japanese Empire gain more influence in the international arena especially after a puppet state of Manchukuo was established in 1932 in China's northeast. At the time, so much discussion had been under way in Japan about Pan-Asianism, including putting Manchukuo as the centerpiece of creating a Greater East Asia Co-Prosperity Sphere. Kim's worldview and idealism transformed decisively into something that acknowledged and welcomed Japan's expansionism and its military control of Manchuria. As his expectations on Manchukuo heightened, he moved to Manchuria at the end of 1935 and began a whole new career as a pro-Japanese activist. For example, Byun Joon-ho, who was a member of the Manchurian Concordia Association, called for “racial harmony,” a fundamental founding principle of Manchukuo, and stressed that Korean residents in Manchuria must think and act like Manchurians, not subjects of the Japanese Empire. In contrast, Kim Kyeong-jae criticized this and Koreans residing in Manchuria need to correct their mistaken identity all the while defending the colony-making project of the Japanese Imperialists in Manchukuo. As he strongly supported the Japanese puppet masters’ ideology and policy, he could undertake his activity with comfort. Kim moved again to Shanghai in 1940 and revealed his pro-Japanese leanings with impunity. The first mission he performed after arriving at Shanghai upon request by the Japanese military was to break up the “eastern” unit of Young Korean Academy (Hung Sa Dan) within the city. In addition, he changed his name to a Japanese way, Hideo Kanezawa, while working as a committee member of the Kyerim Association in Shanghai. He was then appointed as president of Shanghai Shibao, a pro-Japanese newspaper, and initiated a propaganda campaign of "peaceful national salvation" for the pro-Japanese Reorganized National Government in Nanjing. Through Korean language radio programming, he also actively promoted to Koreans in China the "new order in East Asia" as the Japanese Imperialists claimed. Kim Kyeong-jae was in a way a typical intellectual who lived under the Japanese colonial rule and transformed into a pro-Japanese propagandist. In the 1930s during which the international order was in turmoil, so many Koreans under the Japanese occupation were given several choices in their career paths, from a hardline Communist activist to a full collaborationist. Of these, Kim’s life shows an example of intellectuals who opted for the latter. He is a special case in that he moved overseas, including Manchuria and Shanghai, to seek fame and money by throwing his weight behind the cause of supporting wars of aggression. He acted as if he had been a successful businessman in local expatriate communities in China. The life of Kim Kyeong-jae is truly a perfect epitome of how intellectuals behave, out of many choice they could make, in the face of harsh realities like forceful occupation of their country and turn into something they despised and loathed in the first place.
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