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빅데이터를 기반으로 하는 배제남용 행위의 위법성 판단기준 연구 : 소비자 선택(Consumer Choice) 기준의 적용을 중심으로

A Study On Illegality Determination Of Exclusionary Abuse Based On Big Data: Focusing On The Application Of Consumer Choice Standard

초록/요약

사회가 발전함에 따라 과거에는 전혀 시장이라고 여겨지지 않았던 분야들이 시장 경제 안으로 편입되어 들어오기 시작하였다. 산업사회에서는 재화의 생산 및 판매를 기반으로 하는 가격 경쟁 시장이 중심이었다면, 오늘날은 비가격 경쟁 시장이 주요 무대로 급부상하고 있다. 최근 몇 년 동안 디지털 경제의 화두는 빅데이터(Big Data)였다. 정보통신기술의 발달, 각종 디지털 장비의 증가, 사물인터넷 및 소셜 네트워크의 저변확대 등으로 인하여 생성 및 수집되는 데이터의 종류와 양은 급격히 증가하고 있고, 디지털 경제의 경쟁력은 데이터의 보유와 이를 활용하는 능력에 달려 있다고 하여도 과언이 아니다. 구글(Google), 페이스북(Facebook)과 같은 회사들은 이러한 ICT 시대에서 빅데이터를 활용하여 새로운 서비스와 사업모델을 발전시켜 온 대표적 기업이다. 거대한 양의 데이터 보유와 통제, 이를 분석할 수 있는 능력이 시장에서 경쟁우위를 점할 수 있는 핵심 요소이다 보니, 기업들은 데이터 보유를 위해 반경쟁적 수단을 사용하거나 개인정보를 침해하는 경우가 종종 발생한다. 특히 다른 사업자의 데이터에의 접근을 차단 또는 방해하는 행위는 경쟁을 저해하거나 경쟁자를 배제하는 효과를 가져 온다. 그런데 배제남용 행위의 위법성 판단이 주로 가격이나 효율성 중심의 접근방식으로 행해지다 보니, 산술적인 평가가 난해한 비가격 경쟁 시장에서의 위법성 판단이 용이하지 않은 문제에 직면하게 되었다. 미국과 유럽의 경쟁국에서는 글로벌 인터넷 포털 사업자로 대표되는 구글(Google)의 시장지배적 지위 남용행위에 대한 조사를 하였다. 미국에서는 무혐의로 조사가 종결되었고, 유럽에서는 위법의 혐의가 높다고 보고 심사보고서를 발부하여 절차가 진행 중이다. 경쟁국 조사를 둘러싸고 진행되고 있는 논의들 중에 인터넷 플랫폼 사업자의 가장 핵심적인 경쟁 요소인 개인정보, 즉 데이터의 활용에 관한 규범적 분석에 대한 논의가 빠져있는 것도 바로 비가격 경쟁 시장에서의 위법성 판단 도구의 미비에서 기인한다고 생각한다. 경쟁법의 역할은 궁극적으로 소비자들에게 가치있는 선택지들이 제공될 수 있도록 시장에서의 경쟁을 유지하고 선택지의 범위가 반경쟁적 관행에 의해 손상되거나 왜곡되지 않도록 하는 것이다. 선택지에는 비단 가격뿐 아니라 상품 또는 서비스의 제공 시기 및 형태, 양상이 모두 포함되어야 하며 선택지의 질에 대한 판단 역시 다양한 소비자의 입장을 모두 고려하여야 한다. 그렇다면, 인터넷 플랫폼 서비스를 이용하는 소비자는 그 대가로 자신의 정보가 아닌 금전을 지불하도록 선택할 수 있어야 하고, 온라인 광고가 포함되지 않은 이메일이나 검색 엔진을 이용하는 것을 선택할 수 있어야 한다. 만일 기업이 인터넷 플랫폼 서비스 이용자의 정보를 이용하여 온라인 광고와 같은 다른 플랫폼에서 수익을 창출하기 위하여 소비자에게 위와 같은 선택권을 제공하지 않는다면 이는 분명히 위법성 판단시 고려되어야 한다. 본 논문에서는 인터넷 플랫폼 시장처럼 빅데이터를 기반으로 하는 새로운 분야에서 기존의 위법성 판단 판단기준인 가격-효율성 접근 방식만으로는 그 위법성 여부를 판단하기 어려운 경우에, 보충적인 위법성 판단기준으로 ‘소비자 선택(consumer choice)’ 기준을 도입함으로써 디지털 경제에 경쟁법 집행 또는 적용을 시도한다. 빅데이터의 상업적 이용으로 인하여 발생하는 개인정보 침해 이슈와 배제남용 행위에 대한 기존의 위법성 판단기준의 한계를 살펴보고 소비자 선택 패러다임의 검토를 통하여, 현행 시장지배적 지위 남용행위의 심사기준에 소비자 선택을 중심으로 위법성을 평가할 수 있는 기준을 반영하는 입법적 개선안을 제시할 것이다.

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초록/요약

As society progresses more, new areas which was never considered as markets in the past, began to be included into market economy. In the industrial society price competition based on production and sale of goods was the central factor, but today non-price competition market is emerging as main stage. In recent years big data was the main issue of the digital economy. Development of information communication technology(ICT), increase of digital devices and enlargement of base of the internet of the things(IoT) and social networks made the types and amounts of produced or collected data grow rapidly. So it may be fairly said the competitiveness of digital economy depends on possession and practical use of data. Google and FaceBook are typical examples who developed new services and business models using big data in ICT ages. Because possession of massive amount of data and ability to analyze the data could help companies gain competitive superiority in market, cases often happen where companies use anti-competitive ways in order to gain data or they encroach on personal information. Especially blocking or disturbing the other businesses' accesses to data would have the effect of hindering the competition or excluding other rivals. However illegality determination of exclusionary abuse is mainly done with price or effectiveness approach, so we eventually face the problem, that illegality determination could not be easily done in non-price markets where arithmetical evaluations are hardly done. The authorities of the U.S. and Europe investigated the abusing of the market dominant position of Google, the representative global internet portal business. In the U.S. the investigation was over, which could not find any illegality but in Europe preliminary examination report which highly put suspicion of illegality of Google, was issued and the procedure is still on. Among the discussions related the authoritative investigation, it was never argued the normative analyzation about practical uses of data, which is the central competitive factor of the Internet platform business. I think it is all due to the absence of the measurement of illegality determination in the non-price competition market. The ultimate role of competition law would be supporting the market competition so that valuable choices could be given to consumers, and ensuring that the ranges of the choices will not be hampered or distorted by the anti-competitive practices. Choices should be include the timing of the supply, forms, shapes of goods or services as well as price, and the quality of choices should be determined with the various consumers' positions. In that case, consumers using the Internet platform services must be able to choose to pay money instead of their personal information for the services and use e-mail or search engines which have no online advertisements. If a company do not give consumers such rights to choose in order to gain profit by using the service users' data in other platform such as online advertisement, that must be considered in the illegality determination. In this paper, I introduce 'consumer choice' and try to apply it to the competition law enforcement in the digital markets as a supplementary standard, in the cases where the illegality determination could hardly be done with only existing current price-effectiveness standard in the new areas such the Internet platform market based on big data. I cover the personal information encroachment issues caused by commercial exploitations of big data and the limitations of the existing current illegality determination standard related to exclusionary abuse conduct. And later I give legislative improvement proposal which can facilitate consumer choice standard with the existing current standard on the abuse of dominant position, by examining of consumer choice paradigm.

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