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BASS 확산 모형을 이용한 스마트폰 제품 수명 주기에 대한 연구

A Study of Smartphone Product Life Cycle with BASS Diffusion Model

초록/요약

본 연구에서는 스마트폰 판매량 데이터를 이용하여 제품의 수요를 예측하고 스마트폰의 제품 수명 주기 형태를 알아보았다. 분석에는 스마트폰 시장에서 큰 비중을 차지하고 있는 주요 제조사인 삼성과 애플의 주력 모델의 판매량 데이터를 사용하였다. 이를 통해 각 제조사별 제품의 수명 주기 형태와 특징을 파악할 뿐 아니라 삼성의 갤럭시 시리즈 3개 제품과 애플의 iPhone 시리즈 4개 제품 각각의 제품 수명 주기 형태를 분석하고 비교하였다. 수요 예측 방법으로는 수요예측 연구에서 일반적으로 사용되는 모형인 BASS 확산 모형을 사용하였다. 분석 결과, 스마트폰 데이터를 통해 구해진 혁신계수의 값이 스마트폰과 유사한 전자제품들의 혁신계수의 값보다 크게 나타났으며, 이를 통해 스마트폰의 수요확산에 혁신자들이 미치는 영향이 다른 전자제품들에 비해 큰 것을 알 수 있었다. 또한 모든 기종에서 수요가 최대가 되는 시점이 T(3)으로 나타남에 따라, 그래프의 정점을 기점으로 누적 수요량의 비교를 통해 갤럭시와 iPhone의 제품 수명 주기 형태와 특징이 서로 다름을 발견하였다. 갤럭시의 경우 제품의 출시부터 정점까지의 수요량이 정점 이후의 수요량보다 더 많은 것으로 나타났고, iPhone의 경우 출시부터 정점까지의 수요량보다 정점 이후의 수요량이 비슷하거나 많게 나타났다. 정점 이전보다 정점 이후의 기간이 3배 더 긺에도 불구하고 갤럭시는 정점 이전의 수요량이 더 많게 나타남에 따라, 출시 후 3분기까지의 수요가 제품의 전체 수요량 및 성공여부에 무척 중요하다는 것을 발견하였다. 마지막으로 제품의 첫 분기 수요량과 이후 분기 수요량을 비교한 결과, iPhone이 갤럭시에 비해 더 긴 제품수명주기를 갖는 것으로 나타났다. 최대 수요량은 갤럭시가 iPhone에 비해 확연하게 컸으나, 갤럭시는 정점을 지난 이후 빠른 속도로 수요가 줄어드는 반면, iPhone은 대칭적인 구조를 이루며 갤럭시에 비해 수요가 안정적인 형태로 이어졌다.

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초록/요약

In this study, smartphone sales data is used to predict product demand, and evaluate the product life cycle of smartphones. Analysis was executed using the key manufacturers, such as Samsung and Apple's flagship model sales data, accounting for a large share of the smartphone market. By analyzing the sales data and product demand, we hope to shed light on the shape and characteristics of the product life cycle of the smartphone market. The methodology analyzes the shape of each product life cycle, and compares three products from the Samsung’s Galaxy series with four products from Apple's iPhone series. As a result, smartphones have a large innovation coefficient compared to other similar electronic products. In other words, the importance of innovators in the smartphone market is greater than in other similar products. The peak of demand appears at T(3). Comparing with prior-peak demand and post-peak demands, we find that Samsung's Galaxy and Apple's iPhone have different product life cycle shapes and characteristics. Galaxy has a larger prior-peak demand than post-peak demand. However, iPhone's post-peak demand is similar, if not slightly higher than prior-peak demand. Despite a post-peak period that is three times longer than the prior-peak, the Galaxy series has a larger demand in the prior-peak period. Therefore, it can be concluded that the time until peak demand is very important in forecasting if this model will be successful or not. Lastly, through a comparison of the first quarters and last quarters of demand, it has been found that the iPhone has a longer product life cycle compared to the Galaxy smartphones. Galaxy series has a significantly higher maximum demand compared to the iPhone. However, the Galaxy's demand tends to decline rapidly after the peak, while iPhone has more stable demand.

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