검색 상세

박물관 유형에 따른 3・1운동 학습 방안

Developing museum learnig activities for the march 1st movement focusing on the types of museum

초록/요약

다양한 박물관을 활용한 역사학습에 연구가 진행되고 있다. 지금까지의 연구들이 역사학습에 있어서의 박물관 활용의 효용성을 입증하였지만, 실제 학교 현장에서는 박물관 활용 역사학습이 이루어지기 어려운 실정이다. 많은 선행연구에서 박물관 운영 교육프로그램과 박물관 교육 담당 인력, 박물관 교육시설의 부족을 그 이유로 들고 있다. 이에 본 연구는 이러한 현실적 어려움을 극복하기 위한 방안으로 교사가 설계하는 박물관 역사학습이 대안이라고 파악하고, 교사가 박물관을 활용한 역사학습을 설계하는데 있어서 유의미한 방안에 대해 탐구하였다. 기존의 박물관 유형 분류가 법제적이고 학문적인 기준에 의해 나눠져 있어 역사학습에 적용할 수 있는 박물관 유형 분류가 필요하였다. 따라서 A. Marcus의 연구를 바탕으로 한국 박물관에 적용 가능한 유형으로 현장 역사박물관, 기념관과 기념비, 사이버 박물관으로 분류하였다. 한편 2009 개정 교육과정 중학교 역사 가운데 학습의 주제를 3・1운동으로 선정하였다. 3・1운동은 학습자에게 익숙한 역사 사건이면서, 박물관의 전시 구성과 내용도 교과서와 동일한 내용이 많았다. 그리고 교육과정과 교과서 집필기준에서의 3・1운동을 분석하여 박물관 유형별 역사학습이 가지는 특징들을 도출하였다. 교과서 서술 분석에서는 현행 중학교 『역사2』교과서 9종의 서술에서 박물관이 활용된 서술을 찾아 교과서에 구현된 박물관 활용 방안을 파악하였다. 이를 바탕으로 박물관 유형별 역사학습의 유의미한 지점을 바탕으로 3・1운동 학습방안을 구상하였다. 우선 현장 역사박물관은 서대문형무소 역사관이 대표적이다. 이곳에서 학습자는 역사학습을 통해 실제 역사장소에서 전시되고 재현된 사실들을 감정이입적 사고를 바탕으로 역사를 이해할 수 있도록 구상하였다. 이를 통해 학습자는 서대문형무소 역사관에서 3・1운동기의 개인의 모습을 파악하도록 하였다. 기념관과 기념비는 제암리 3・1운동 순국기념관이 대표적인데, 이곳에서는 학습자가 지역사적 맥락에서 국가사적 맥락의 3・1운동을 파악하도록 하였다. 기념관에 있는 여러 기념비들을 비교해 봄으로서 기념의 주체와 내용이 시간에 흐름에 따라 변화한다는 것을 파악하도록 구성하였다. 마지막으로 사이버 박물관은 독립기념관 사이버전시관을 활용하여 역사학습을 구상하였다. 이곳의 전시는 실제 전시실과 동일하게 구성되어있느데, 이는 학습자와 친숙한 교과서 서술과 동일한 구조를 가지고 있다. 이에 학습자가 전시를 관람하고, 관람한 내용을 바탕으로 교과서 내용을 확인하는 활동을 통해 학습자의 학습정도를 파악하고자 하였다. 그리고 학습자 스스로 흥미 있는 주제를 선정하여 사이버 박물관 전시를 재구성해보는 활동을 통해 역사가가 역사를 탐구하는 활동을 경험하게 함으로써 역사적 인지능력의 신장을 목표로 하였다. 역사학습에 유의미한 박물관 유형분류와 3・1운동 학습 방안 구상을 통해 본 연구는 역사학습을 기준으로 한 박물관 유형정립과 그 학습 방안의 모형을 제안한 것에 의의가 있다. 그러나 본연구의 한계는 실제 학교 현장에서 실행하여 구상한 학습 방안의 실제를 파악하지 못한 점과 학습 방안 구상의 편의성을 위해 유물-전시 박물관에 대한 역사학습의 유의미와 그 학습모형을 구상하지 못한 점이다. 이 연구에서 한계로 지적하였던 점은 후속연구 과제로 남겨둔다.

more

초록/요약

A study on history learning utilizing various museums is being proceeded. Studies so far proved benefit of museum utility in history learning, but it is difficult for history learning with utilizing museums to take place in schools in reality. Many preceding studies suggest lack of educational program on museum management, manpower in charge of museum education and educational facilities of museums as the reasons behind this. Hereupon this study grasped that as the way to overcome such practical difficulty, museum history learning which a teacher plans, is the alternative, hence researched significant measures for teachers to plan history learning with utilizing museums. Existing type classification of museums was following legislative and academic criteria, hence a type classification of museums that could be applied to history learning was necessary. Therefore, based on the study of A. Marcus, museums were classified as categories that are applicable to museums in Korea, which were historical place museums, memorial and monuments, and cyber museums. Meanwhile, the March 1st movement was selected as the learning topic among revised curriculum of middle school history in 2009. March 1st movement was a familiar historical event to learners, and at the same time its exhibition composition at the museum had a lot of identical contents to the textbook. And the March 1st movement was analysed in curriculum and textbook writing standards, hence deducted characteristics that history learning per each type of museums has. For the analysis of textbook description, a description where museums were utilized among descriptions of 9 types of middle school 『History 2』textbooks now in use, was found and the application plan of museums that was materialized in the textbook, was grasped. Based on the significant point of history learning per museum type, learning method of the March 1st movement was planned. Firstly, Seodaemun Prison History Hall was representative of living museums. Here, learning method was planned so that learners could understand history based on facts that are displayed and re-enacted at the actual historical place and empathetic thinking through history learning. Through this, learners were able to grasp individual reflection during the period of the March 1st movement at the Seodaemun Prison History Hall. The the March 1st movement Martyrdom Hall was representative of memorial halls and monuments, and here learners were able to grasp The the March 1st movement in the context of national history among community history. By comparing many monuments at the memorial hall, learners were able to grasp the change in the main agent and the content of commemoration along the time flow. Lastly, for cyber museums, Independence Hall Cyber Pavilion was utilized to plan history learning. Exhibition here was planned identical to the actual exhibition hall, hence learners could view the exhibition and confirm the content of the textbook based on the exhibition. Through these activities, degree of study of learners was grasped. Additionally, increase in historic recognition ability was aimed by allowing learners to experience activities of historians researching history, through activities of selecting an interesting topic themselves and reconstructing the exhibition at the cyber museum. The study that was reviewed through the type classification that is significant in history learning, and planning of the March 1st movement learning method, has a meaning for setting up museum types according to history learning, and proposing the model of that learning method. However, limitations of this study are that the reality of learning method that was planned by implementing in schools in reality, could not be grasped, and that significance of history learning regarding artifact and display museums and its learning model could not be planned for ease of learning method planning. The limitations pointed out from this study are left as the task for follow-up studies.

more