검색 상세

비자발적 퇴직 후 재취업에 성공한 베이비붐세대 중년남성의 학습경험 연구 : 금융권 종사 경험자를 중심으로

A study on the learning experience of middle-aged baby boomer men who regained a new job; With focus on the experienced workers in financial sector

초록/요약

본 연구는 외부적 요인으로 비자발적인 퇴직을 겪은 후 재취업에 성공한 중년남성 중, 특히 금융권에 종사한 경험자 베이비붐세대를 대상으로 재취업을 위한 학습과정에서 나타난 학습경험의 의미를 심층적으로 이해하는 데 목적이 있다. 중년남성 재취업과정에서의 학습경험에 주목하여 연구에 접근하였으며 질적 연구를 통해 학습경험은 개인의 삶에 어떤 의미를 주는지 탐색하고자 하였다. 이러한 문제의식을 토대로 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 비자발적 퇴직은 왜 일어나는가? 둘째, 비자발적 퇴직 후 재취업에 성공한 베이비붐세대 중년남성의 성공요인은 무엇이었는가? 셋째, 그 성공요인 중 학습과정에 있어서 어떻게 학습을 계획하고 실행, 평가하게 되는가? 넷째, 학습경험은 삶에 어떤 의미를 주었는가? 본 연구는 베이비붐세대 중년남성이 재취업을 위해 어떠한 학습과정을 거치고 학습경험의 의미는 무엇인지 살펴보기 위해 질적 연구방법 중 심층면담기법을 선택하여 연구를 수행하였다. 연구 대상으로서 심층면담 대상자는 금융권 종사 경험자를 대상으로 금융권에서 비자발적 퇴직을 한 이후 2년 이내 재취업에 성공한 베이비붐세대 중년남성으로 선정하였다. 최종 다섯 명의 연구 참여자들을 선정한 결과, 이들은 그들의 퇴직 현상에 대해 풍부한 경험을 나누려는 의지를 가지고 있었다. 연구 참여자들과 개별적 심층면담 자료의 분석과정은 지속적 비교분석 방법으로 자료에 내포된 의미를 바탕으로 학습과정의 각 개념을 범주화 하였다. 이러한 분석과정을 통해 나타난 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 다섯 명의 연구 참여자들은 경제위기에 따른 노동시장 유연성 강조에 따른 사회구조적 환경의 영향으로 비자발적 퇴직을 경험하였음을 알 수 있었다. 둘째, 재취업에 성공한 중년남성 성인학습자들의 성공요인은 <도전적 마인드>, <인식전환 학습의 계기>, <학습과 재취업을 통한 진정한 행복의 깨달음> 등으로, 연구 참여자들은 과거의 자신을 돌아보며 반성적 사고를 하게 되었고 자아성찰의 과정을 거쳐 재취업의 기회를 마련하였으며 특히 학습과정에서 형성된 끊임없는 학습경험이 중요했다. 셋째, 재취업을 위한 학습과정은 시간적 흐름에 따라 제시하면, <진로탐색의 시간>, <재취업을 위한 계획과 학습>, <재취업 후 적응단계>이다. 이 과정에서 학습자는 재취업을 위한 학습목적을 갖게 되었고 계획하고 실행, 평가하는 단계를 거치면서 성인학습자들에게서 주체적인 자기주도적학습이 일어남을 확인하였다. 이러한 학습의 유형은 형식학습, 비형식학습, 무형식학습의 다양한 형태로 나타났다. 넷째, 재취업 과정에서 학습경험이 주는 삶의 의미는 <일을 통한 배움의 확장>, <또 다른 기회를 얻기 위한 준비>, <끊이지 않는 연결고리> 이다. 인생 후반기에 대한 새로운 조망과 삶의 계획을 세우고 학습을 실행함에 따라 한 인간으로서의 성숙을 이루어감을 볼 수 있었다. 특히 이것이 본 연구가 중년남성들의 재취업에 관심을 갖고 재취업과정을 학습경험의 집합체로 보는 이유이다. 비자발적 퇴직 후의 중년남성들의 재취업은 중년기 이후의 삶을 준비하는 그들의 발달과정의 일부로서 이해해야한다. 특히 자신에 대한 성찰과 학습을 통해 진정한 행복을 깨닫게 되었다는 점이 재취업 성공의 비결이며, 참여자들의 학습은 자기주도학습의 특성을 지니고 있음을 본 연구는 제시하고자 하였다. 주제어: 비자발적 퇴직, 재취업, 베이비붐세대, 중년남성, 학습경험

more

초록/요약

The purpose of this study is to profoundly understand the significance of learning experience through an outplacement program for the middle-aged men who had been involuntarily unemployed due to the external factors but succeeded in getting a new job, especially for baby boomers in financial sector. By qualitative research, this study focused their learning experience and aimed to find out how it affected their life. With this topic, research questions were set up as follows. First, why does the involuntary unemployment happen? Second, what are success factors for the middle-aged men to regain a new job after the period of involuntary unemployment? Third, how is the learning planned, carried out, and assessed in terms of the education program which is one of these success factors? Forth, how does the learning experience influence on one’s life? In order to figure out what kind of programs are there for baby boomers’ reemployment and what the learning experience means, this study adopted the in-depth interview among qualitative methods of analysis. The in-depth interviewees were the middle-aged men in finance sector of the baby boom generation who got a new job within 2 years after involuntary unemployment. Five interviewees were finally selected who were willing to share their own experiences during unemployment. The constant comparative analysis was performed with the in-depth interview data and the concepts of each program were categorized on the basis of the analysis. The results of the analysis are as follows. First, the five interviewees have experienced involuntary unemployment under the social structural circumstance in which labour market flexibility was prevalent due to economic crisis. Second, success factors of the middle aged learners regained a new job are ‘go-ahead attitude’, ‘change of mind through the learning’, and ‘realization of happiness through the learning and reemployment’. They looked back upon their past and took self-examination, so that they could grasp an opportunity for the reemployment. With continual learning experience obtained from the programs, they can succeed in finding a job. Third, programs for reemployment were chronologically made up of ‘career exploration’, ‘learning for reemployment’, and ‘adaption period to new job.’ Types of the learning are formal learning, informal learning, and non-formal learning. Research results indicate that successful adult learners have stuck to self-directed learning, actively establishing, carrying out, and evaluating their goal. Fourth, the meaning of life obtained from the learning experience is ‘the extension of learning through work, ‘the preparation for another opportunity’ and ‘the seamless connections’ After analyzing the learning experience of the Korean middle-aged baby boomers in involuntary unemployment, this study found that the men having a new job established their goal for reemployment and adhered to self-directed learning. Additionally they get matured as establishing new hope and plan, and studying for their later life. It is the reason for this study to get interested in reemployment of middle aged men and to regard the programs for reemployment as a set of learning experience. In conclusion, the reemployment of middle aged men can be characterized by the self-directed learning. The happiness realized in the process of self-examination and learning is one of main factors leading one’s life to success. Keywords: Involuntary unemployment, Reemployment, Baby-boom generation, Middle-aged men, Learning experience

more