검색 상세

남북통일과 의회형태에 관한 연구

A Study on Korean Unification and the Future Congressional Form

초록/요약

1948년 5월 31일, 대한민국에서 제헌국회가 개원하였다. 당시의 국회는 단원제로 구성이 되었으며, 200명의 의원으로 구성되었다. 1952년 제1차 개정헌법에서 양원제 국회를 설치하였지만 1960년 다시 단원제 국회로 회귀하였고, 이후 대한민국은 단원제 국회를 유지하여오고 있다. 그러나 의정활동과 지역현안해결이라는 이중부담으로 인해 제 기능을 다 못하고 있다는 비판과 함께, 국회에 다양한 이익이 대표되도록 하기 위해 도입되었던 선거제도 역시 그 취지를 제대로 살리지 못한다는 비판에 직면하고 있다. 한편, 한국은 1945년 해방이후 남과 북으로 분단되어 지금까지도 통일을 이루지 못하고 있다. 비록 통일이 어떠한 방식으로 어떠한 시기에 이루어질지 그 누구도 예측을 하기 힘든 상황이지만, 오랜시간 남과 북이 서로 다른 정치체제를 고수하여 왔으므로 통일이 이루어질 경우 사회가 매우 혼란스러울 수밖에 없다는 것은 매우 분명하다. 그러나 국가적·개인적 차원에서 통일의 필요성은 인정되므로, 통일을 위한 준비는 모든 가능성을 고려하여 차근차근 이루어져야 할 것이다. 따라서 이 글은 한반도의 통일이 이루어진 후 남과 북의 사회적 혼란을 줄이고 통합을 도모하며, 현재의 부족한 국회의 기능을 보완한 의회형태를 모색해볼 것이다. 남과 북이 분단 이후 서로를 어떻게 인식하여 왔으며, 어떤 통일방안들을 펼쳤는지 살펴본다. 이후 남한의 의회의 변천 및 그 특징을 살펴보고, 어떠한 점이 보완되어야 하는지를 모색한 후 북한의 의회의 변천과 특징도 함께 연구해본다. 나아가, 서로 다른 정치체제를 채택하여 분단국가로 지내다가 통일을 이룬 독일 및 예멘의 의회형태를 함께 살펴 한반도 통일 후의 의회형태에 주는 시사점을 찾아본다. 특히 예멘의 사례는, 한반도 통일 후의 의회형태를 구성함에 있어 대등성의 측면에만 치우쳐 남과 북을 1:1 권력안배는 신중히 고려할 필요가 있다는 것을 보여준다. 다음으로, 비록 대한민국 정부의 공식적인 통일방안이 단일국가형태로 통일을 이룰 것을 지향하고 있으나 모든 가능성을 고려하여 통일방식을 고민해보아야 한다는 측면에서 연방국가들의 의회형태에 대해서도 살펴볼 것이다. 미국은 가장 대표적인 예로서 연합국가의 형태로 출발하여 연방국가를 이루는 과정과 이후의 의회형태를 검토하고, 캐나다의 사례에서도 시사점을 도출할 것이다. 그리하여, 남한과 북한의 인구비례를 감안한 지역대표형 상원을 설치한 양원제 의회를 그 대안으로서 제시하고자 한다.

more

초록/요약

On May 31st, 1948, the first national assembly opened in South Korea. It was a unicameral legislature composed of 200 congressmen. Then, in 1952, when the first amendment of the constitution was made, the national assembly of South Korea changed its form into a bicameral system. This lasted only about eight years, for on the third amendment of the constitution in 1960 it reverted to a unicameral system once again. However, the unicameral system has attracted criticism – for the reason that congressmen have been overburdened by their work for their local constituencies in addition to their legislative activities in the national assembly. Furthermore, the proportional representation system which was introduced to represent various interests also received criticism that it didn’t work properly. In the meantime, Korea was divided into South Korea and North Korea in 1945 due to the partitioned occupation of the United States and the Soviet Union, and it still hasn’t reunified yet. Even though no one can foresee when and how the unification will be achieved, it is obvious that unification will bring a lot of social turmoil as South and North Korea have kept different political systems for almost 70 years. Nevertheless, many more studies preparing for unification should be cumulated step by step considering every possibility that could happen in the future, for unification is surely required from the national to personal levels. Therefore, this study aims to seek a congressional form appropriate for reducing social chaos and promoting social integration after Korean Unification, while compensating for today’s insufficient function of the national assembly of South Korea. It is going to examine the attitudes towards each other of South and North Korea, and what sort of unification plans South and North Korea have undertaken. Then, this paper will study the changes and characteristics of the national assembly of South and North Korea, and which weak points should be addressed. It is going to draw some implications for the design of the congressional form of a unified Korea, from the examples of foreign countries such as Germany and Yemen, which used to be in a similar situation in terms of reunified nations with different political systems. Especially, the example of Yemen shows that the legislature of a unified Korea should be careful of allocating the seats to South Korea and North Korea in equal proportion. Next, this paper will analyze the congressional forms of federal countries from the aspect of considering every possibility, though the formal unification plan of South Korea aims at a unitary state as a form of unified Korea. The United States, which is a typical example of federal states, can be a good model since it started from a Confederation State and became a Federal State. Canada can also be a good example in that it overcame its regional conflict between English Canadians and French Canadians through an establishment of a proper congressional form. In conclusion, I would propose a bicameral legislature with a senate elected from direct elections in consideration of proportional ratios, representing regional interests.

more