검색 상세

2009 개정 수학과 교육과정과 NCTM의 수학교육 내용기준 비교 및 분석 - 고등학교 수학 교육과정을 중심으로 -

Comparison and Analysis of the 2009 Revised Mathematics Curriculum and the Content Standards of Mathematics Education of NCTM - focused on high school mathematics curriculum -

초록/요약

본 연구에서는 2009 개정 수학과 교육과정과 NCTM의 수학교육 내용기준에 대해 살펴보고 비교·분석 하는 것을 목적으로 한다. 비교·분석은 고등학교 수학 교육과정을 중심으로 한다. NCTM 수학 교육 내용 기준은 수와 연산(Number and Operations), 대수(Algebra), 기하(Geometry), 측정(Measurement), 자료의 분석과 확률(Data Analysis and Probability)이다. NCTM 5개 수학 교육 내용 기준에 따라 2009 개정 교육과정의 수학 내용이 무엇이 있는지 분석한 결과, 전반적으로 2009 개정 수학과 교육과정 내용이 NCTM의 5개 수학교육 내용 기준의 범위와 수준보다 높음을 확인할 수 있다.

more

초록/요약

The purpose of this study is to investigate the mathematics content of the 2009 revised curriculum and the standards for content of mathematics education of NCTM and compare and analyze them. Comparison and analysis are focused on high school mathematics curriculum. The standards for content of mathematics education of NCTM are number and operations, algebra, geometry, measurement and data analysis and probability. This study investigates what the mathematics content of the 2009 revised curriculum is according to the 5 standards for content of mathematics education of NCTM. The result shows that the mathematics content of the 2009 revised curriculum has a wide range and high level for the standards for content of mathematics education of NCTM overall.

more