기혼 여교사의 다중역할계획태도, 인지적 유연성, 성역할태도 및 관리자 민감성과 다중역할 경험과의 관계
Relationships among the Attitude towards Multiple Role Planning, Cognitive Flexibility, Gender Role Attitude, Employer Sensitivity and the Experience of Multiple Roles
- 주제(키워드) 도움말 일-가족 다중역할 부정경험 , 일-가족 다중역할 긍정경험 , 다중역할계획태도 , 인지적 유연성 , 성역할태도 , 관리자 민감성 , work-family multiple roles , attitude towards multiple role planning , cognitive flexibility , gender role attitude , employer sensitivity
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 연규진
- 발행년도 2016
- 학위수여년월 2016. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 상담심리
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000058853
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 논문은 기혼 여교사의 개인 내적인 요인인 다중역할계획태도, 인지적 유연성과 성역할태도와 환경적 요인인 지각된 부부 성역할태도 차이와 관리자 민감성이 일-가족 다중역할 부정경험과 긍정경험을 각각 어떻게 예측하는 지에 대해 연구하였다. 본 연구를 위하여 서울, 경기, 인천, 대전 소재의 266명의 기혼 여교사를 대상으로 자기보고식 설문 통해 자료를 수집하였으며, SPSS 18.0프로그램을 사용하여 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 기혼 여교사의 결혼연차, 다중역할계획태도, 인지적 유연성과 관리자 민감성이 일-가족 다중역할 부정경험을 유의하게 예측하며 부적 관계를 나타냈다. 여교사의 성역할태도는 일-가족 다중역할 부정경험을 유의하게 예측하지 않았지만, 지각된 부부 성역할태도 차이는 일-가족 다중역할 부정경험을 예측하고 정적 관계를 나타냈다. 일-가족 다중역할 긍정경험에 대해서는 결혼연차, 다중역할계획태도, 인지적 유연성, 여교사의 성역할태도, 관리자 민감성 변인이 모두 유의하게 예측하며 정적 관계를 나타냈다. 하지만 지각된 부부 성역할태도 차이는 일-가족 다중역할 긍정경험을 유의하게 예측하지 않았다. 연구의 결과를 종합하여 보면 기혼 여교사의 개인 내적 요인인 다중역할계획태도, 인지적 유연성 그리고 환경적 요인인 관리자 민감성 수준 높을수록 일-가족 다중역할 부정경험을 적게 하고, 긍정경험을 많이 한다는 것을 예측할 수 있다. 또한 여교사의 성역할태도 수준이 높을수록 일-가족 다중역할 긍정경험을 높일 수 있으며, 지각된 부부 성역할태도 차이 수준이 높을수록 일-가족 다중역할 부정경험을 많이 하게 된다는 것을 확인하였다. 연구결과를 토대로, 기혼 여교사의 일-가족 다중역할 경험과 관련된 의의와 본 연구의 제한점 및 후속 연구에 대한 제언을 논의하였다.
more초록/요약
This study examined how an attitude towards multiple role planning, cognitive flexibility and a gender role attitude, which are considered as personal internal factors of female teachers with children, as well as a perceived difference in couples' gender role attitude and employer sensitivity, which are considered as environmental factors, predict the negative and positive experiences of work-family multiple roles. For this study, a self-reported survey was administered to 266 female teachers with children in Seoul, Gyeonggi, Incheon and Daejeon. A hierarchical regression analysis was conducted using the SPSS 18.0 program. The results of the study are summarized as follows. When it comes to female teachers with children, the years of marriage, an attitude towards multiple role planning, cognitive flexibility, and employer sensitivity significantly predicted the negative experience of work-family multiple roles, showing a negative relationship. Female teachers' gender role attitude failed to predict the negative experience of work-family multiple roles, but perceived difference in couples' gender role attitude showed a positive relationship with the negative experience of work-family multiple roles. The positive experience of work-family multiple roles was significantly predicted by years of marriage, an attitude towards multiple role planning, cognitive flexibility, female teachers' gender role attitude and employer sensitivity. However, perceived difference in couples’ gender role attitude failed to predict the positive experience of work-family multiple roles. The results of the study indicate that as attitude towards multiple role planning, cognitive flexibility, and employer sensitivity increase, female teachers with children have a lower level of negative experiences of work-family multiple roles and a higher level of positive experiences. In addition, it was found that as female teachers' level of gender role attitude increase, they have a higher level of experiences of work-family multiple roles and that as a perceived difference in couples' gender role attitude increase, female teachers had a higher level of negative experience of work-family multiple roles. Based on the results of the study, suggestions and implications regarding on work-family multiple roles were made. The limitations of the present study as well as directions for future studies were discussed.
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