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중학생이 지각한 부모애착과 학업스트레스의 관계 : 학업적 자기효능감의 매개효과

The relationship between parental attachment and academic stress in middle school students : mediating effect of academic self-efficacy,

조현아 (서강대학교 교육대학원)

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초록/요약moremore
본 연구를 통해 중학생이 지각한 부모애착과 학업스트레스의 관계에서 학업적 자기효능감의 매개효과를 살펴보고자 하였다. 이를 위해, 학업스트레스 척도, 부모애착 척도, 학업적 자기효능감 척도로 설문을 구성하였으며, 서울지역에 소재한 중학교 2, 3학년 467명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 주요 변인들의 상관관계를 알아보기 위해 Pearson의 상관분석을 실시하였고, 매개효과 검증을 위해 Baron과 Kenny(1986)가 제시한 중다회귀분석을 실시하고 통계적 유의미성을 Sobel test로 확인하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음...
본 연구를 통해 중학생이 지각한 부모애착과 학업스트레스의 관계에서 학업적 자기효능감의 매개효과를 살펴보고자 하였다. 이를 위해, 학업스트레스 척도, 부모애착 척도, 학업적 자기효능감 척도로 설문을 구성하였으며, 서울지역에 소재한 중학교 2, 3학년 467명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 주요 변인들의 상관관계를 알아보기 위해 Pearson의 상관분석을 실시하였고, 매개효과 검증을 위해 Baron과 Kenny(1986)가 제시한 중다회귀분석을 실시하고 통계적 유의미성을 Sobel test로 확인하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생이 지각한 부모애착과 학업스트레스는 부적상관을 나타내었다. 이는 부모와의 애착이 안정적일수록 학업스트레스 수준을 감소시킬 수 있음을 의미한다. 둘째, 중학생이 지각한 부모애착과 학업스트레스의 관계에서 학업적 자기효능감이 매개효과가 확인되었다. 이는 중학생이 지각하는 부모애착이 안정적일수록 학업상황에서 자기효능감을 증진시켜 학업스트레스 수준을 낮추는 데 효과적임을 의미한다. 이러한 결과를 토대로 부모애착과 학업스트레스의 관계에서 학업적 자기효능감의 매개효과를 논의하고, 본 연구의 의의와 제한점 및 후속 연구에 대한 제언을 기술하였다.
초록/요약moremore
The purpose of this study was to investigate the relationship between parental attachment and academic stress among middle school students focusing on the mediating effects of academic self-efficacy. Data were collected from 467 second and third grade middle school students. Research instruments inc...
The purpose of this study was to investigate the relationship between parental attachment and academic stress among middle school students focusing on the mediating effects of academic self-efficacy. Data were collected from 467 second and third grade middle school students. Research instruments including Scale of Academic Stress, the Korean version of Inventory of Parent Attachment(IPA) and Scale of Academic Self-efficacy were used. Pearson correlation analysis were conducted to investigate the relationship among academic stress, parental attachment and academic self-efficacy. Also, Multi regression analysis procedure suggested by Baron and Kenny(1986) and Sobel's test were conducted to verify the mediating effects of academic self-efficacy. The results are summarized as follows. First, parental attachment perceived by middle school students had significant negative relationship with academic stress. In other words, the students who were more attached to their parents were under less academic stress. Second, academic self-efficacy had a partial mediating effect on the relationship between parental attachment and academic stress. It implies that the students who were more attached to their parents were under less academic stress through improved academic self-efficacy. The implication and limitation of the present study were discussed with suggestions for future studies based on the results.