검색 상세

중학생의 수학성적에 영향을 미치는 성격, 태도 및 또래관계의 효과

초록/요약

학생들의 수학성적에 영향을 미치는 요인들은 다양하다. 본 연구는 수학 학업성취에 영향을 미치는 심리적 변인들 중 그간 큰 관심을 끌지 못했던 성격과 태도 및 또래관계의 역할을 살펴봄으로써 각 변인들과 수학성적과의 관계 및 어느 변인이 수학성적을 가장 잘 예측하는지에 초점을 두었다. 이를 위해 서울의 D중학교 1학년 202명을 대상으로 U&I 학습성격유형검사, 태도검사, 또래애착검사를 각각 실시하여 분석에 사용하였다. 본 연구의 가설을 검증하기 위하여, 성별에 따른 세 변인의 차이검증을 위한 독립표본 t-test, 학습성격유형에 따른 수학 학업성취도의 차이를 비교하기 위한 일원변량분석(one-way ANOVA)과 사후검정을 실시하였다. 또한 세 변인과 수학학업성취도와의 상관분석을 실시하였다. 마지막으로 세 변인 중 수학학업성취도에 미치는 상대적 영향력이 가장 큰 변인을 예측하기 위해 위계적 회귀분석(Hierarchical regression analysis)를 실시하였다. 본 연구 결과에 의하면, 수학학업성취도는 학습성격유형에 따라 일부분 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 학습성격유형과 수학학업성취도 간에도 일부분 유의한 부적, 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 또한 학습태도가 긍정적일수록 수학학업성취도는 높았으나 또래애착과는 유의한 상관이 없었다. 마지막으로 학습성격유형, 태도, 또래관계 중 수학 학업성취도를 가장 잘 예측하는 변인은 태도였다. 추가적으로, 성별에 따라 각 학습성격유형 점수, 학습태도는 유의한 차이가 없고 또래애착만이 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 사회·경제적 수준은 성격을 제외하고 태도, 또래관계, 수학학업성취도와 유의한 상관을 나타내었다. 이로써 수학학업성취도 향상을 위해서는 학습자의 학습성격유형에 따른 다양한 교수·학습방법이 모색되어야 함은 물론 올바른 학습태도를 정립하기 위한 상담 및 지도에 대한 기초자료를 확보해야 함을 알 수 있다.

more

초록/요약

There are many different factors that affect students' math grades. Psychological variables that affect my math grade of middle school students of this study is searching for in variable environmental variable deal of variability events include personality and attitude, peer relations from looking at each relationship between variables and my math grades and one was trying to look my math grades you're the best estimate is variable. To this end, U&I Academic Personality Type test, Attitude test, and each Peer Attachment test which was conducted by the 7th grade 202 students in Seoul D middle school were used for the analysis To verify the hypothesis of this study, independent sample t-test was used to verify the difference of the three variables according to gender and One–way ANOVA and post test was used to compare the differences in mathematical achievement according to the learning personality types. Also a correlation analysis of the three factors with mathematics achievement was conducted. Finally, Hierarchical regression analysis was conducted to see which variable factor of three variables can best predict the level of mathematics achievement. According to the result of this study, there are some significant differences by their academy personality type in mathematics study achievement. And it showed some significant negative, positive relation even between academic personality types and mathematics achievement. Also, the more positive attitude they had, the higher mathematics learning achievement they showed but there was no significant correlation. Finally, the best predictable factor for mathematics achievement was attitudes among the learning personality types, attitudes and peer relationships. In addition, there was no significant difference academic personality types score, learning attitude depending on their gender and a significant difference was found only in peer attachment. It also showed a significant correlation depending on socio-economic status in attitude, peer relationships, except for the character in mathematics achievement. From this, we can find that we need to secure the basic data for counseling and guiding to establish the correct learning attitude as well as various teaching and learning methods to the learner’s academic personality types should be seek in order to improve mathematics academic achievement.

more