성취목표성향에 따른 라인댄스 참여가 여고생의 협동심과 책임감에 미치는 효과
Effects of 'Line Dance Participation' on the spirit of teamwork and conscientiousness regarding teenagers in achievement, goal, and tendency.
- 주제(키워드) 도움말 라인댄스 , 성취목표성향 , 협동심 , 책임감 , 여고생 , line dance , achievement goal orientation , cooperation mind , responsibility , high school girls
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 조남용
- 발행년도 2016
- 학위수여년월 2016. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000058738
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 여고생의 라인댄스 참여가 협동심과 책임감에 미치는 영향을 조사하여 체육수업의 효과 증진과 효율적 수업지도 방안을 제시하는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 강원도 소재의 여자 고등학교 2개교를 비확률적 편의표집 방법을 이용하여 선정하였다. 연구자가 제작한 라인댄스 프로그램에 16주 이상 참여중인 여자 고등학생 200명을 실험집단으로 설정하였고, 참여하지 않은 여자 고등학생 200명을 비교집단으로 설정하여 설문을 실시하였다. 총 400부를 배포하여 회수된 설문 응답자료 중 조사내용 일부가 누락되었거나 불성실하게 답변한 24부 제외한 총 376부의 자료를 본 연구의 최종 유효 표본으로 사용하였다. 설문지는 성취목표성향척도 13항목, 협동심 15항목, 책임감 7항목 총 35문항으로 설정하였고 스포츠교육학 박사 1명, 스포츠 심리학 박사 1명, 스포츠 생리학 박사 1명, 교육대학원생 2명 포함 총 5명의 전문가 집단을 구성하여 검토하고 연구에 맞게 수정 보완하여 사용하였다. 자료처리는 데이터 코딩(data coding)과 데이터 크리닝(data cleaning) 과정을 거쳐, SPSS(Statistical Package for Social Science) v. 18.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였다. 위와 같은 연구방법과 분석을 거쳐 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 배경변인(라인댄스 참여여부, 라인댄스 참여기간)에 따라 성취목표성향에 차이가 있는지를 분석한 결과 자아성향이 과제성향에 비해 상대적으로 높게 나타나 차이를 보였다. 둘째, 배경변인(라인댄스 참여여부, 라인댄스 참여기간)에 따라 협동심 및 책임감에 차이가 있는지를 분석한 결과 협동심의 하위요인별 적극성, 목표달성, 대인관계 및 책임감이 과제성향이 자아성향에 비해 높은 것으로 나타났다. 셋째, 라인댄스 참여자와 비참여자의 성취목표성향에 따라 협동심 및 책임감에 차이가 있는지를 분석한 결과 먼저 협동심의 하위요인별 적극성, 목표달성에 있어서는 참여자의 경우 과제성향이 자아성향에 비해 상대적으로 높게 나타났다.
more초록/요약
The purpose of study is to research that how line dance participation of high school girls affect cooperation mind and responsibility for increased efficiency of gym classes and efficient method of teaching and learning. The subject of the study was two Girls’High school in Gangwon and selected using non-probability convenient sampling. The researcher decided experiment group who 200 high school girls participating line dance program over 16 weeks and comparative group who did not participate 200 high school girls. The researcher conducted a survey. The researcher distributed 400 copies and used 376 copies as valid sample. I excluded 24 copies because of insincerity answer and omissions. It comprises 35 article that achievement goal orientation criterion 13 article, cooperation mind 15 article and responsibility 7 article. The survey was under reviewed by one sport pedagogics phD, one sport psycholohy phD, one sport physiology phD, two graduate school of education students. it regularly evaluated and revised. The researcher analyzed the survey using SPSS(Statistical Package for Social Science) v. 18.0 statistical package program through data coding, data cleaning process. The researcher conclude the following conclusion from method of study and analysis. First, After analyzing gap of achievement goal orientation depending on background parameters (line dance participation decision, line dance participation duration), Self tendency is relatively higher than Task orientation. Second, After analyzing gap of cooperation mind and responsibility depending on background parameters (line dance participation decision, line dance participation duration), Task orientation(subfators of cooperation mind with activeness, achievement of target, interpersonal relations and responsibility) is higher than Self tendency. Third, After analyzing gap of cooperation mind and responsibility depending on achievement goal orientation of line dance participant and nonparticipant, Task orientation(subfators of cooperation mind with activeness, achievement of target) is higher than Self tendency.
more