리더십이 종사원의 인게이지먼트와 서비스지향성에 미치는 영향 : 호텔 레스토랑을 중심으로
The effects of Leadership on the Employee Engagement, Service Orientation in Hotel Restaurant
- 주제(키워드) 인게이지먼트 , 호텔레스토랑 , 리더십 , 서비스지향성
- 발행기관 서강대학교 경영전문대학원
- 지도교수 서창적
- 발행년도 2015
- 학위수여년월 2015. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 경영전문대학원 글로벌서비스경영학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000056356
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구의 목적은 리더십이 종사원 인게이지먼트 및 서비스지향성의 관계를 파악하고자 하였다. 더불어 최근 종사원 관리도구로 떠오른 종사원 인게이지먼트를 활용하여 리더십과 서비스지향성 간의 관계에서 매개하는지에 대하여 밝혀내고자 하였다. 호텔 레스토랑에 종사하고 있는 실무자를 대상으로, 설문지 총 232부를 배포하여 183부가 회수되었으며, 불완전하거나 불성실한 응답을 제외한 166명의 응답을 실증분석을 위한 데이터로 사용하였다. 수집된 모든 자료는 PASW 18.0과 AMOS 18.0을 이용하여 분석하였다. 연구모형에 따른 변수들의 통계적 측정을 위해 평균값과 신뢰도, 요인분석은 PASW 18.0을 이용하였고, 가설설정에 관한 분석은 AMOS 18.0 통계 패키지를 이용하였다. 연구결과, 리더십은 종사원들의 감성적 및 직무적 인게이지먼트를 이끌어 내고, 종사원 인게이지먼트를 매개로 종사원들의 서비스지향성에 긍정적인 영향을 미치는 요소로 나타났다. 이와 같은 관계 속에서 종사원 인게이지먼트가 리더십과 서비스지향성 사이에서 매개효과를 갖는가에 대해서는 완전 매개함을 볼 수 있었다. 감성적 및 직무적 인게이지먼트 중에서도 감성적 인게이지먼트는 리더십과 서비스지향성 사이에서 더욱 긍정적인 효과를 나타냈으며, 이는 리더가 종사원들과의 활발한 의사소통 및 공유 등 다양한 감성적인 유형으로 접근함으로써 종사원들의 신뢰를 얻어내고, 결국 이는 호텔의 경영성과에도 영향을 준다(김효경, 2011)는 결과와 맥을 같이하였다.
more초록/요약
The main objective of this study is to verify the causal relationship between the leadership, employee's engagement and service orientation. This study also determine whether employee engagement has a mediator effect between leadership and service orientation. The research model was validated by the PASW and AMOS-SEM(Structure equation modeling) using 166 survey data that were collected from hotel restaurant's employees. As the results, the study finds that statically there are significant relationships between all the variables. leadership has positive influence on employee engagement and employee engagement also has positive influence on service orientation. Employee engagement shows partial mediator effects between leadership and service orientation. Implication of this study practically shows that when leadership is shared through official channel, it improves employee's engagement, and also it improve employee's dedication to the company when they face sudden crisis. In addition, if employee engagement improves and is happening more actively, it will lead employees to be able to focus more to their customers satisfaction and work with more pride and dedication to the company and dedicate it to work with pride. In this study, there are two originality. First, this study empirically analysis on employee engagement and service orientation. second. in this study. employee engagement variable is divided into emotional and job engagement.
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