대중강연프로그램의 의사사회적 상호작용과 강연만족도 : 시청집단과 참석집단의 동일시와 몰입성을 중심으로
Para-social Interaction and the Level of Satisfaction with a Lecture Program for the General Public : Focusing on the Identification and Transportation of Viewer Groups and Participant Groups
- 주제(키워드) 의사사회적 상호작용 , 동일시 , 몰입성 , 강연만족도 , Para-social Interaction , identification , transportation , the level of lecture satisfaction
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 나은영
- 발행년도 2015
- 학위수여년월 2015. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원 미디어교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000056342
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 최근 흥행하고 있는 대중강연프로그램을 바탕으로 강연자와 수용자간의 상호작용이 강연만족도에 미치는 영향을 알아보기 위하여 미디어의 등장인물에게 실제 현실세계의 대인관계처럼 유사한 친근감을 느끼는 의사사회적 상호작용(para-social interaction=PSI)을 적용하였다. 의사사회적 상호작용과 강연만족도에 영향을 주는 심리적 요인으로 강연자와의 동일시(identification)와 강연에 대한 몰입성(Transportation)에 가능성을 두고 살펴보았다. 일반인 302명을 대상으로 설문응답을 분석한 결과, 동일시와 몰입성은 의사사회적 상호작용에 정적인 영향을 미치는 것으로 드러났다. 또한 몰입성과 의사사회적 상호작용은 강연만족도에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나 동일시는 강연만족도에 정적인 영향을 주기는 하지만 의사사회적 상호작용을 통해서 간접적으로 영향만 미치는 것으로 나타났다. 따라서 강연만족도를 높이기 위해서는 몰입성을 높이고 의사사회적 상호작용을 높이는 것이 더욱 효과가 크다고 해석할 수 있다. 강연 시청경험집단과 강연 참석집단으로 나누어 차이를 살펴보았을 때 전반적으로 모든 요인에 대해 참석자집단의 평가가 시청자집단에 대비하여 높은 경향을 보였다. 다만 의사사회적 상호작용이 강연만족도에 미치는 영향은 시청자집단이 더 높게 밝혀져 미디어 등장인물과의 상호작용이 강연프로그램에서 매우 중요한 것으로 확인되었다. 강연만족도에 대한 심층면접 대신 실시한 주관식 설문내용 응답에서 사람들은 강연자의 경험과 인생이야기, 자기계발을 가장 선호하며 그 다음이 인문학이라고 답했다. 강연자가 동성일 경우에 선호도가 높게 나타났으며 강연을 통해 자신의 삶을 비추어보는 반추를 경험한 적이 있고, 다른 사람과 나를 비교해 보는 사회비교욕구가 있으며, 강연을 통해 마음이 정화되거나 의식이 변화되며 위안을 받은 경험이 있다고 응답하여 강연 만족도와 효과에서 긍정적인 경향을 확인할 수 있었다.
more초록/요약
In order to check out the effects of the interaction between a lecturer and a acceptor on the level of satisfaction on the basis of lecture programs for the general public recently in vogue, this research applied para-social interaction(PSI) in which characters in the media feel a sense of closeness similar to the personal relationship in the real world. This research took a look at numerous elements while considering the likelihood that the identification with a lecturer and the transportation of a lecture are psychological factors which have an effect on para-social interaction and the level of satisfaction with a lecture. The outcome of analyzing the survey replies of a total of 302 ordinary persons found that the identification and transportation had a positive influence on PSI. In addition, while the transportation and PSI turned out to have a positive effect on the level of lecture satisfaction, the identification, which had a positive effect on the level of lecture satisfaction, turned out to have an indirect effect on it through PSI. When this research examined the differences of the viewer group and the participant group of a lecture, it was concluded that the evaluation of the participant group was high toward every factor as a rule in comparison with the viewer group. Nevertheless, the effect of PSI on the level of lecture satisfaction was higher in the viewer group, which confirmed that the interaction with characters in the media are extremely significant when it comes to a lecture program. As a result, in order to enhance the level of satisfaction, it is more effective to push up the transportation and PSI, this research found. In the subjective survey replies as to the level of lecture satisfaction, not an in-depth interview, people said that they like most the experience and a life story of a lecturer and self-development followed by humanities. They showed a stronger sense of preference toward a lecture if his or her sex was identical to their sex, experienced to reflect on their own life in listening to a lecture, had a social comparison desire in which they compared themselves with others, and said that the lecture helped them purify their mind or change their consciousness and that they ever felt relieved by partaking in the lecture, from which we could confirm a positive tendency in the level of satisfaction and its effects.
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