LED 그리드를 이용한 인터랙티브 미디어 색면회화 연구
An Analysis on the Media Art Painting of Interactive Color Field Using LED Grid (Focused on Calm Land)
- 주제(키워드) LED , grid , 인터랙티브 , 색면회화 , 고요한땅
- 발행기관 서강대학교 영상대학원
- 지도교수 서용덕
- 발행년도 2015
- 학위수여년월 2015. 8
- 학위명 박사
- 학과 및 전공 영상대학원 예술공학
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000056318
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
오늘날 현대 미술의 미디어아트에 있어 가장 인기 있는 표현 매체로 예술가들이 빛 매체로 LED를 사용한다는 사실을 우리는 거부할 수 없다. 대표적인 것이 그물망처럼 놓여진 LED 파노라마 캔버스이다. 이것으로 만들어진 옥외의 전시적 공간을 실내 전시공간으로 가져왔다. 지금까지 ‘고요한 땅’을 평면회화에 그려왔던 것을 대신하여 보다 직접적이고 생동감 있는 작품으로 만들기 위하여 LED 캔버스에 소나센서를 장착, 평면회화 이미지와는 다른 예술형식과 내용을 보여 주는 인터랙션 멀티미디어 아트를 새롭게 만들고자 하였다. 본 연구자는 그리드 미디어아트가 지니는 상호 작용성과 인터랙션 디자인 특성을 새로운 시각으로 연구 하고자 하였고 그리고 르네상스부터 현대 미술에 이르기까지 그리드 개념의 구조적 특성에 대한 재해석과 수직과 수평 라인들에 의해 이루어진 표현매체와 그리드와의 연관성에 대해서도 연구 하였다. 진정한 의미에서의 예술적 창발 관점과 함께 물성을 다루는 과정을 점차 비 물질화하여 재물질화에 이르듯이 작품의 공간을 정신적인 공간으로 재해석하는 시도이다. 연구자는 구상적 습관을 덜어내는 평면회화에서 나타나는 미니멀하게 보이는 초기 작품들에서 부터 색면 회화가 때때로 하드에지를 만나면서, LED 캔버스와 컴퓨터 프로그래밍을 활용하여 빛을 가변적인 색면으로 제작하였고 아날로그에서 디지털 미디어로의 매체의 전환을 분석 하였다. 또한 컴퓨터 프로그래밍을 이용하여 작품을 통한 관객과의 인터랙션에 대해서도 연구하였다. LED 4구 모듈 캔버스의 멀티미디어 인터랙션까지 이르는 많은 전자장치의 디바이스, 중요부품의 기능, 또한 소나센서의 알고리듬, 그리고 음향에 대해서 모르스 신호의 소리화에 대해서도 연구 제시 하였다. 생성과 소멸을 반복하는 대자연 속의 우리네 삶’을 함축하는 이작품은 상호소통을 지향하는 새로운 시각언어 및 방법의 탐색에 대해서도 재정의 하는 여러 가지 모색을 보여 줄 것 이다. 본 논문은 촉각성, 환영성, 가상성, 시간성의 측면에서 빛의 다양한 가능성에 대해 멀티미디어 인터랙션 아트 디자인 언어를 연구하는 것이다. 이 연구는 비디오 아트, 라이트 아트, 컴퓨터 아트, 넷 아트와 웹 통신기술과 같은 것들을 통합하는 마이크로 프로세서와 소나 센싱의 선택을 통한 새로운 미디어아트가 갖는 예술적 가능성에 대해서도 관람자와 작품과의 관계성의 새로운 회복 가능성을 밝히고자 하였다. 컴퓨터 LED 영상 기술은 이미지 및 사운드의 조합으로 아날로그 센싱에 의해 관람자의 몸이 개입함으로 영상이미지가 행동뿐 아니라 인간의 정서적 반응과 시 지각에 영향을 미치는 실험이었다. 따라서 연구자의 작업이 효과적인 전송을 위한 전자부품과 기계, 프로그램 언어에 의해 이미지가 영향력 아래에 미치는 관계성에 대해서도 연구하는 것이다. 이러한 LED 매체 미디어의 빛은 생명성을 지니게 하는 에너지와 또한 우리가 볼 수 없는 비물질적으로 객체화 되는 구조로 된다. 우리는 빛의 파장에 반응하고, 이 빛과 공간의 신비한 관계를 밝히는 연구이다. 이것은 < 고요한 땅 > 이미지를 생성하고 또한 종교적인 의미를 초월 하고자하는 재해석된 반사경으로서 빛의 존재를 확장하려는 시도이다. 본 연구자의 작품을 바탕으로 예술에서 나타나는 전자매체 미디어 구성요소와 미학적 개념들을 비교, 분석하여 정의하였다. 또한 작품의 미래지향적 작가로서의 가치관과 철학적 관계성을 다지고 미디어아트의 올바른 방향성에 대해서도 작가의 소신을 밝혔다. 그리고 < 고요한 땅 > 작품에 대한 고민과 이 시대에 대한 인간의 실존적 문제의 끝없는 치유 욕망의 대안으로서 표현작품이 세상의 평화를 위한 하나의 도구이자 컴퓨터와 인공자연의 인터랙션과 함께 자연과 인간이 하나 되어 회복하는 도구임에 틀림없다고 생각한다.
more초록/요약
We cannot deny the fact that artists are using LED as the most popular light medium for expression in the area of media art in the contemporary arts of today. One of the most representatives of such application is the LED panorama canvas spread out like a mesh grid. Outdoor exhibition space made of this was brought into an indoor exhibition space. Instead of the 2 dimensional paintings of the calm land that had been painted thus far, sonar sensor was attached onto it in order to create more direct and actuating art work as an effort to interact the LED canvas, which illustrates art form and contents that are different from the images of the 2 dimensional paintings, as a multimedia art. The researcher put efforts to pursue new researches on the definition of the interaction and design characteristics found in grid media arts. Moreover, researches were conducted on the correlation between the concept of the reinterpretation of the grid through the repetitive deconstrúction of structural characteristics in the Renaissance and contemporary arts, and the expression media composed of vertical and horizontal lines. It was an attempt at the reinterpretation of the space of the art works as a spiritual space just as in the case of accomplishing rematerialization of the process of handling the properties of the matters through non-materialization along with the perspectives of the artistic emergence in its truest senses. The researcher analyzed and proposed the conversion of the media from the analogue to digital format by producing the light as variable color field by utilizing the LED canvas and computer programming code through the transition from the initial art works that appears to be minimal in the 2 dimensional painting that already relieves of the representative world with the color field painting occasionally passing over hard edge. In addition, researches on the interaction with the audience through the art works by using computer programming were conducted. Functions of the devices and important components of numerous electronic equipment including the multimedia interaction of the LED 4-bulb module canvas, and algorithm and acoustics of the sonar sensor as well as the producing of sound for Morse signal were researched and presented. This art work that connotes our lives in the midst of the Mother Nature that repetitively undergoes creation and extinction will demonstrate various searches that redefine the new visual language and exploration of methods that are inclined towards mutual communication. The result of the research is to study the formative language of multimedia interaction art on the haptic possibilities of the light from the perspectives of the tactile senses, illusion, virtuality and temporality in time. This research examines the possibilities for the new recovery of the relationship between the audiences and the art works as well as the possibilities of the new media arts through the microprocessor that integrates things such as video art, light art, computer art, and web technology, net art and selection of sonar sensing. Computer LED imaging technology was an experiment on the effect of the video image not only on the behavior but also the ideologies and visual perception of human beings through the intervention by the body of the audiences by the analogue sensing through the combination of image and sound. Analysis is also made on the relevance of the art works of the researcher on the images under the influence of the electronic components, machines and programming languages for the purpose of effective transmission. Such light of the LED media is structuralized with the energy that gives life and non-materialistic objectification that is not visible to us. It is the research aimed at disclosing our responses to the waveform of the lights and the mysterious relationship with this light and space. It is an attempt at expansion of the existence of the light by means of the reflective mirror that has been reinterpreted in order to generate the image of calm land as well as to transcend religious meaning. On the basis of the art works of the researcher, compositional elements of the electronic media and aesthetic concepts demonstrated in the art were compared, analyzed and defined. In addition, the value system and philosophical relevance as a future-oriented artist as well as the convictions of the artist on the correct directionality of the media art were presented. Moreover, it is firmly believed that agony over the art works of the calm land and my expressions through the art works as an alternative for the desire for the ceaseless healing of the problems on this trends of the time are the tools for the world peace as well as the tools for recovery through the unity of nature and man along with the interaction between computer and artificial nature.
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