구술사를 활용한 6·25전쟁 수업 방안 연구
A Study on Korean War Class Method Utilizing Oral History
- 주제(키워드) 구술사 , 구술사 학습 , 구술사 활용 수업 , 6·25전쟁 , 6·25전쟁 수업
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김민정
- 발행년도 2015
- 학위수여년월 2015. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 역사교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000056305
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
6·25전쟁은 남북한의 정치·경제·사회 전반에 큰 영향을 주었으며, 평범한 민족 구성원들에게 엄청난 고통을 안겨주었다. 전쟁의 영향은 지금까지 지속되어 현대사회와 개인의 인식까지 지배하고 있다. 전쟁세대들에게 이 전쟁은 ‘살아있는 현실’로 그들의 기억 속에 생생히 남아있다. 그러나 세월이 흐르면서 6·25전쟁은 ‘잊혀진 전쟁’으로 변모되었다. 특히 젊은 세대는 6·25전쟁 그 자체나, 전쟁의 고통과 비극에 대해서 제대로 알지 못하며, 알려고도 하지 않는다는 비판을 받고 있다. 본 연구는 한국인들의 6·25전쟁에 대한 무관심이 역사교육의 막중한 책임을 지고 있는 학교 역사수업의 문제에서 기인한다고 보고, 대안적인 6·25전쟁 수업 방안이 필요하다는 인식에서 시작되었다. 그리고 6·25전쟁과 개인과의 관련성 인식을 위해 구술사를 활용한 6·25전쟁 수업 방안을 제시해보고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위해 먼저 구술사의 의미, 구술사의 역사적 가치와 한계, 구술사의 연구동향을 살펴보았다. 그 다음으로 역사교육에서 구술사 활용의 효용성과 구술사를 활용한 역사수업 연구동향을 알아보고, 현행 교육과정과 역사교과서의 6·25전쟁 교수·학습 현황을 살펴보았다. 이러한 이론적 배경과 교육과정 및 교과서 분석의 결과를 바탕으로 3차시 분량의 구술사를 활용한 6·25전쟁 수업 방안을 제시하였다. 1차시는 교과서와 교사의 설명 위주로 6·25전쟁의 원인과 전개과정, 결과 및 영향의 인과관계를 학습하도록 구성하였다. 6·25전쟁의 전체적이고 전반적인 양상의 이해는 구술사 학습의 기초 지식이 되기 때문이다. 2차시는 역사가가 구성한 구술사 자료를 활용하여 전쟁이 개인의 삶에 미친 영향을 이해할 수 있도록 구성하였다. 3차시는 인터뷰, 책, 인터넷 사이트 등 다양한 경로를 통해 학생들이 직접 수집해온 구술자료를 활용하여 개인들의 전쟁 기억을 살펴보고, 기억의 역사적 가치, 구술사의 의미, 구술사 연구방법 등에 대해 학습하도록 구성하였다. 학생들은 이 수업을 통해서 6·25전쟁과 개인과의 관련성을 이해할 수 있을 것이며, 역사가의 사고과정을 경험하게 될 것이다. 그리고 사람들의 기억이나 기술의 의미를 깨닫고, 관점의 다양성에 대한 인식을 통해 사실과 오류를 분별할 수 있는 능력이 길러질 것이다. 본 연구는 수업을 직접 실행하지 못했다는 한계점을 가지고 있다. 그래서 본 연구가 기대하는 학습 효과를 얻을 수 있을지에 대한 결론을 얻지 못했다. 추후에 이 수업이 실행되어 그에 대한 시사점을 얻게 된다면, 6·25전쟁뿐만 아니라 다른 역사적 사건이나 사회 문제에 대해서도 구술사적으로 접근할 수 있는 가능성이 높아질 것이다.
more초록/요약
The Korean War brought a big impact on South and North Korea’s politics, economy, society at large, and caused a great deal of pain to ordinary national members. The influence of the War lasted until now and has dominated individual’s consciousness. This War still remains vivid in the Korean War generation’s memory as ‘living reality’. But the young generation don’t know and don't want to know the Korean War itself and it’s pain and tragedy. This study begins with awareness that alternative teaching methods about Korean War are needed because indifference about Korean War results from school history class which takes huge responsibility on history education. To accomplish this purpose, this study looks into the meaning, historical value and limitations, and related research trend of oral history. Next, it examines research trends about pedagogical utility in history education and history class using oral history, and current state of educational curriculum and teaching&learning methods about the Korean War in history textbook. Based on this theoretical background, present education process, and textbook analysis, this study suggests a teaching method(lesson plan) using oral history which is divided into three periods in total. In the first period, students can learn cause, process, result and influence about the Korea War with textbook and teachers’ explanation mainly. This understanding about the Korean War’s overall aspect becomes basic knowledge of oral history teaching. In the second period, students can understand how the War affects individual lives with oral history resources which is made up by historians. In the third period, students can look into individuals’ memory about the War using oral history resources that they personally collected through various routes such as interviews, books, and internet sites. Then, they can learn historical value, the meaning, and way of doing oral history. Through this lesson plan, students will understand relationship between themselves and the Korean War, and experience a thought process of historians. In addition, they will realize the meaning of peoples’ memory and technology, and improve the ability of distinguishing fact and error through recognizing viewpoint plurality. However, this study has a limitation that the lecture plan did not actually be practiced in a class. Therefore, it is hard to conclude that this lecture plan would have expected learning effect. If this lesson plan can be practiced in actual classroom in the future and can reveal its implications, teaching methods on other historical events or social problems oral history can also be developed.
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