검색 상세

The Influence of Code-Switching on Low-Proficiency Learners : The Act of Code-Switching on the Part of the Teacher in the Low-Proficiency learners’ class

초록/요약

This study starts s question on efficiency when and how teachers change their language from English to Korean, or from Korean to English to learners whose ages are from forties to sixties and didn’t receive appropriate public education in EFL classroom setting. Teachers who have various experiences in teaching English try to speak in English as much as possible in Co- teaching system of EFL classroom setting. In spite of this effort, corresponding to learners’ low proficiency and specific situations, teachers’ Code-switching (e.g., from English to Korean, or from Korean to English) occur inevitably. Many researchers have various perspectives and thesis on these phenomena. They approach not only social, cultural, and linguistic perspectives but personal characteristic of teachers and competence of learners in language classroom, so on. They also mention the effect of positive or negative on Code-Switching phenomena with conducting lots of experiments. This study shows that particular situations in which teachers’ Code-switching can occur in relationship between teachers and learners in classroom setting exist during 19th of November to 7th of December. In particular, this study was conducted focusing on how teachers change their language in specific situation. We can see the effect on students’ learning according to teachers’ Code-Switching in the foreign or second language classroom setting, and observe the frequency of teachers’ CS corresponding to Functional and Formal CS. Also, based on the findings of this study,there will be lots of studies focusing on finding efficient ways to teach foreign or second language in the classroom setting.

more

초록/요약

이 연구는 연령대별 교육을 적절하게 이수하지 못한 평균 연령이 40~70대 여성 학습자들을 대상으로 열린 영어 교실 내에서 다양한 교수 경험을 가진 20~30 대별로 구성된 교사들이 실습으로 시행한 공동 교수 (Co-teaching)를 통해 모국어인 한국어와 목표 언어인 영어를 어떤 상황에서 어떠한 방식으로 전환하게 되는지 밝히고 EFL 교실의 학습자들에게 효율적인지에 대한 질문으로 시작 되었다. 기본적으로 공동 교수를 하는 교사들은 교실 내에서 가능한 한 목표언어인 영어를 구사하려 하지만, 교실 내 학습자들의 언어 구사 수준과 특정한 상황에 따라 적절하게 목표언어인 영어에서 모국어인 한국어로 전환이 되거나, 모국어인 한국어에서 목표언어인 영어로 전환되는 언어전환 (Code-Switching) 현상이 불가피 하게 발생하게 되며 학자들 마다 이러한 현상에 대해서 여러 가지 시각과 관련 학설들을 보인다. 그들은 사회, 문화, 언어학적 관점에서의 접근뿐 아니라, 교사의 개인별 성향과 학습자들의 수준 등 여러 가지 요인들에 의해 언어전환 (Code-Switching) 현상에 대한 다양한 시각으로 긍정적인 효과와 부정적인 효과에 대해 언급하며, 많은 관련 연구들이 시행해 왔다. 본 논문은 11월 19일부터 12월 7일 까지 시행된 영어 교실 내 교사와 학습자간 교수 상황에서 발생한 교사의 언어전환 (Code-switching) 현상에 대해서 연구하며, 특히 어떠한 상황에서 교사의 언어 전환이 이루어지는 가에 대한 분석을 토대로 연구를 진행하였다. 본 논문에서는 언어 전환 (Code-switching) 현상에 대한 교실 내 언어 학습 효과와 교사의 CS 사용 빈도를 살펴 볼 수 있을 것이며, 이러한 결과를 토대로 언어를 교수하는 많은 교실들을 대상으로 진행 될 앞으로의 관련 많은 연구들의 진행도 기대해 본다.

more