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이주민관련 종교NGO들의 지역사회 내 역학관계 연구 : 천주교, 개신교, 불교단체를 중심으로

Dynamics of religion-based NGOs' Activities for Immigrants on the Local Community Level : Focused on Catholic, Protestant, Buddhist organizations

초록/요약

본 연구는 다문화사회로 진입하는 한국사회에서 이주민 관련 활동을 하는 민간단체들 중 종교단체가 다수를 차지하고 있다는 사실에서 출발한다. 서로 다른 종교적 특성을 가진 종교NGO들이 이주민 관련 활동을 하고 있는 지역사회 내에서 단체들 간 발생하는 다양한 역학관계에 대해 살펴보고자 한다. 이를 위해 연구자는 특정 지역 내에서 활동하고 있는 천주교, 개신교, 불교 NGO단체의 단체장 및 활동가들을 인터뷰하는 질적연구방법을 수행하였다. 본 연구는 이론적으로 크게 두 가지 측면에서 지역사회 내 종교단체들 간의 역학관계를 분석한다. 첫째, 사적·공적 차원에서 종교 간 관계를 살펴본다. 이주민 관련 활동을 함에 있어 보다 많은 신자 및 이주민 확보를 위해 종교 내·외적인 서비스를 제공하면서 발생하는 경쟁적 상황에 대해 종교시장이론을 통해 분석하고, 한편으로는 보다 공적인 차원에서 이주민들의 인권보장을 위해 활동하는 공공종교적 차원을 대비해 분석하고자 한다. 둘째, 국가와 시민사회 차원에서 종교의 위상과 역할에 대해 분석하고, 정부 정책이 지역사회 종교 단체들에 미치는 영향에 대해 비판적으로 분석한다. 여기에 더하여 이러한 상황을 극복하고 지역사회 통합으로 나아가기 위한 단체들 간의 연대 노력에 대해 살펴본다. 연구수행의 결과, 지역을 중심으로 활동하는 종교단체들은 서로 다른 단체의 종교적 특성에 따라, 그리고 활동목적 및 제공하는 서비스에 따라 타 단체들과 미묘한 긴장과 경쟁의 관계를 갖는다. 또한 정부의 통치성으로 인해 단체들 간 긴장과 경쟁의 구도가 심화되어 나타나기도 한다. 그러나 종교시장적 상황과 정부의 통치성을 극복하고 단체들 간 신뢰를 바탕으로 연대를 구축하기 위한 노력을 엿볼 수 있다는 점에서 본 연구의 의의가 있다.

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초록/요약

This study examines the various dynamics among religion-based NGOs for immigrants in a local community, inspired by the fact that religious organizations play major roles of immigrant-related activities in the context of multicultural society in Korea. This study utilizes qualitative methods such as participant observations and in-depth interviews, from October, 2014 to March, 2015, with the leaders and members of religious NGOs such as Catholic, Protestant, and Buddhist organizations. This study analyzes the dynamics between religion-based NGO's within the local community on two levels. On the one hand, religious market theory is employed to analyze competitive circumstances of religious NGOs that attempt to secure or recruit more believers. In contrast, the theory of public religion could explain religious NGOs' activities on behalf of the human rights of immigrants in the public sphere. On the other hand, top-down governmentality and bottom-up solidarity must be analysed in order to explain the influences of government policies on religious NGOs and their solidary efforts. Research findings indicate that religious NGOs demonstrate implicit or explicit tensions and competition between groups based on different religious characteristics, objectives and services. Competition stemming from tension between religious NGOs has been intensified due to the effect of governmentality. In conclusion, this study significantly contributes to the social analyses on the dynamic relations of NGOs in a local community setting and the social significance of building solidarity based on the mutual trust of religion-based NGOs.

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