검색 상세

대만 마잉주 활로외교 분석 : 딜레마와 모호성

On Flexible Diplomacy of Ma Ying-jeou

초록/요약

대만은 세계적으로 몇 안 되는 미 승인 국가이다. 국가적 요소를 갖추었음에도 외교 주권을 합당하게 행사할 수 없는 것이 대만 외교의 현 주소이다. 세계화와 지역화의 흐름이 가속화 될수록 국제적 고립이 더욱 심화된다는 점에서 대만의 외교적 현실을 주목해볼 가치가 있다. 이 연구의 목적은 2008년 마잉주(馬英九) 국민당 정권(國民黨政權) 이 집권한 이래 추진하는 ‘활로외교’ 전략을 분석하여 대만 외교의 딜레마와 모호성을 설명하는 것 이다. 이에 대해 마잉주의 활로외교가 딜레마를 초래하였으며, 이를 극복하는 과정에서 전략적으로 모호성이 나타날 수밖에 없음을 주장할 것이다. 본문에서 주장 하는 활로외교의 딜레마란 대만이 국제사회의 공간을 확보하기 위해 추진하는 외교전략이 장기적으로 대만의 주권을 침해한다는 것이다. 마잉주는 2008년 집권 이후 ‘하나의 중국원칙(One China Policy)’과 ‘92컨센서스(92Consensus)’ 하에 중국과의 관계를 개선하고 통일 또는 독립이 아닌 현상유지를 통해 국제관계에서 실리를 추구하겠다는 이른바 ‘활로외교’를 시행하였다. 이는 주권국가에 준하는 정치실체로서의 지위를 확대 유지하는데 주력하겠다는 것이다. 그 결과 활로외교는 국제기구 참여도를 활성화시켰고 대외관계를 증진시켰다. 그럼에도 불구하고 활로외교는 다음과 같은 딜레마를 초래하였다. 첫째, 대만은 세계경제에 편입된 것이 아니라 중국이 주도하는 지역경제에 편입된 것이다. 대만이 진정으로 추구했던 것은 세계 각국과 FTA를 체결하는 것 이었지만 중국의 개입으로 인해 좌절되었고 대신 중국의 룰에 의한 지역경제협력에 참여하였다. 둘째, 대만의 대중국경제의존도는 중국과의 불균형적인 경제관계를 초래할 수 있으며 나아가 중국이 대만의 경제에 제제를 가할 수 있다는 점을 시사한다. 셋째, 국제기구 참여도는 양적으로 증가하였으나 질적인 측면에서 진정한 참여라고 보기 어렵다. 대만이 가입한 기구들은 국제적 영향력이 미미한 기구들이다. 또 대만은 정식 국호가 아닌, 중국의 일부를 의미하는 ‘중화타이베이(Chinese Taipei)’의 명의로 가입하였다. 결국 활로외교는 단기적으로 국제사회의 참여를 유도하여 대외관계를 활성화 시켰지만, 이는 장기적으로는 대만의 중국 종속을 초래할 수 있고 나아가 국제사회에서 주권적 지위를 더욱 더 하락시킬 수 있다. 이는 중국이 대만을 흡수 통일 하고자 하는 열망은 계속 존재하며 또 양안간의 구조적 갈등이 근본적으로 해소되지 않았기 때문이다. 이러한 상황에서 활로외교는 모호한 외교전략을 펼칠 수밖에 없다. 마잉주는 국내적으로 주권국가임을 천명하면서도 대외적으로는 중국에 대한 통일 또는 독립 입장을 회피하려는 이중정책을 취하고 있다. 또 영토분쟁에 있어서 중국과 협력하지 않겠다는 입장이다. 이러한 행보는 마잉주가 대내적 또는 대외적 관계를 그르치지 않고 책임을 회피하려는 이중적인 전략이라고 할 수 있다.

more

초록/요약

Taiwan is one of the few unapproved nations in the world. Although Taiwan meets the conditions to be a qualified nation, it cannot reasonably exercise its own diplomatic sovereignty yet. It is worthwhile to pay attention to the diplomatic reality of Taiwan in the point that, the more globalization and localization are getting accelerated, the more its international isolation is, paradoxically, getting deepened. The purpose of this research is to explain the dilemma and ambiguity of Taiwan diplomacy, by analyzing the strategy of Flexible Diplomacy that Ma Ying-jeou in Chinese Nationalist Party has pushed ahead since he seized power in 2008. In this research, I will maintain that Flexible Diplomacy by Ma Ying-jeou caused dilemma and there was no option except to beget strategic ambiguity in order to overcome that dilemma. The dilemma of Flexible Diplomacy I suggest is that the diplomatic strategy Taiwan propels to secure its position in the international society violates the sovereignty of Taiwan in the long run. Ma Ying-jeou has carried out Flexible Diplomacy under ‘One China Policy’ and ‘92Consensus’ from 2008 to improve relationship with China and to seek utility from international relations by maintaining status quo, not by seeking unification with China or independence from it. It means that Ma Ying-jeou plans to concentrate his energy on aggrandizing the status of Taiwan as a political body equivalent to an independent nation. As a result of this effort, Taiwan could participate in international organizations more than before, and improve foreign relations with other countries. However, it led to some dilemmas shown below. First, Taiwan was incorporated into the regional economy led by China, not international economy. Taiwan pursued FTA with countries all around the world, only to be frustrated by the involvement of China. As a result, it took part in the regional economy cooperation under the Chinese rules. Second, Taiwan’s high economic dependency on China could bring about the imbalanced economic relation between them, and furthermore, China could apply economic sanctions against Taiwan, utilizing this imbalance. Third, while participations in international organizations have increased quantitatively, it is hard to regard them as real participations in qualitative aspects. The organizations that Taiwan has joined exercise little influence in the international society. Also, Taiwan joined those groups under the name of Chinese Taipei, which means a part of China, not with its formal name of the country, Taiwan. In conclusion, Flexible Diplomacy contributed to improve foreign relation by making Taiwan to take some parts in the international community in the short run. However, it can aggravate dependency of Taiwan to China in the long run. Furthermore, sovereign status of Taiwan can be demoted to a lower position in the international society. It is because China still has its aspiration to achieve unification by absorbing Taiwan and structural conflicts between the two are not radically resolved. In this situation, there is no way for Ma Ying-jeou but to implement ambiguous diplomatic strategies. Ma Ying-jeou has adopted double policies to clarify Taiwan as an independent nation domestically, but not to indicate its stance foreignly, whether he is for unification with or independence from China. He also expressed position not to cooperate with China in territorial disputes. This dual strategy shows his intention of trying not to spoil domestic and international relations and to avoid responsibility at the same time.

more