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청소년의 문제행동과 상담에 대한 신념의 관계 : 부정적 평가에 대한 두려움의 조절효과

The Relationship between Internalizing-Externalizing Behavior Problems and Beliefs About Psychological Services of Adolescents: the Moderating Effect of Fear of Negative Evaluation

초록/요약

본 연구는 청소년의 서비스 갭 현상을 완화하고 상담을 청소년 문제 해결에 활용할 수 있도록 돕기 위해 청소년의 내재화 및 외현화 문제행동과 상담에 대한 신념의 관계를 알아보았다. 또한 부정적 평가에 대한 두려움이 내재화 및 외현화 문제행동과 상담에 대한 신념의 관계에서 조절효과를 나타내는지 살펴보았다. 이를 위해 서울시에 소재하는 인문계 고등학교 3개교 고등학생에게 설문조사를 실시하였고, 357명의 자료를 분석에 사용하였다. 위계적 회귀분석을 통해 성별, 학년, 상담에 대한 홍보 경험 정도, 이전 상담 경험과 같은 연구 참여자의 특성을 통제한 후, 내재화 및 외현화 문제행동, 부정적 평가에 대한 두려움이 상담에 대한 신념의 각 하위요인, 즉, 의도, 낙인 내성, 전문성을 예측하는지 살펴보고 조절효과를 검증하였다. 분석결과, 내재화 문제행동은 상담에 대한 신념 전체를 유의하게 예측하는데, 내재화 문제행동을 보일수록 상담에 대한 의도가 낮고, 낙인을 더 많이 인식하고, 전문성에 대해 부정적으로 지각하는 것으로 나타났다. 외현화 문제행동은 상담에 대한 신념 중 전문성을 유의하게 예측했는데, 외현화 문제행동을 보일수록 상담에 대한 전문성을 부정적으로 지각하는 것으로 드러났다. 또한 부정적 평가에 대한 두려움은 의도와 전문성을 유의하게 예측했는데, 부정적 평가에 대한 두려움이 높을수록 상담에 대한 의도가 낮고 전문성에 대해 부정적으로 지각하는 것으로 나타났다. 마지막으로, 외현화 문제행동과 상담에 대한 신념의 의도 및 전문성의 관계에서의 부정적 평가에 대한 두려움의 조절효과를 확인할 수 있었다. 즉, 외현화 문제행동을 보이는 청소년이 부정적 평가에 대한 두려움이 낮은 경우에는 상담에 대한 의도가 낮고 전문성에 대해 부정적으로 지각하지만, 부정적 평가에 대한 두려움이 높은 경우에는 상담에 대한 의도가 높고 전문성에 대해 긍정적으로 지각하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 토대로 상담에 대한 교육 및 홍보 측면과 상담 장면에서의 적용 가능성을 논하였고, 본 연구의 제한점 및 후속 연구에 대한 제언을 논하였다.

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초록/요약

In order to reduce youth service gaps in counseling services, this study was to examine the relationship between internalizing-externalizing behavior problems and beliefs about psychological services in adolescents. Also, the study investigated whether the fear of negative evaluation moderated the relationship between internalizing-externalizing behavior problems and beliefs about psychological services. The survey was conducted for high school students from three academic high schools located in Seoul. The data from 357 participants was analyzed. Hierarchical regression analysis was performed to examine whether internalizing-externalizing behavior problems and fear of negative evaluation predicted sub-factors of beliefs about psychological services-intent, stigma tolerance, and expertness- and investigated the moderating effect, after controlling the effects of gender, grade, PR experience about counseling services, and previous counseling experience. As a result, internalizing behavior problems significantly predicted overall beliefs about psychological services. As the more internalizing problem behaviors of adolescents were reported; 1) the intent decreased but 2) the stigma tolerance decreased, and 3) the perception of expertness decreased. The more externalizing problem behaviors were reported, the perception of expertness decreased. In addition, the fear of negative evaluation significantly predicted the intent and the perception of expertness. The higher fear of negative evaluation was reported, the intent decreased and a perception of expertness decreased. Finally, it was found that the moderating effect on the fear of negative evaluation in the relationship between externalizing behavior problems and the intent as well as between externalizing behavior problems and the perception of expertness. In other words, if adolescents showing a higher level of externalizing behavior problems have a lower level of fear of negative evaluation, they have a lower intent in seeking counseling services and have a negative perception of expertness. In contrast, if adolescents showing a higher level of externalizing behavior problems have a higher level of fear of negative evaluation, they have a higher intent in seeking counseling services and a more positive perception of expertness. Based on the results of this study, the applicability of educational and promotional aspects of counseling services, the limitations of this study, and suggestions for future research were discussed.

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