검색 상세

영어교과 스토리텔링 수업에서 교사의 정보 제공 시기에 따른 초등학생의 학습효과 연구

A Study of Effective Timing for Providing Supplementary Information on Stories used in the English Language Elementary School Classroom in Korea.

초록/요약

본 연구에서는 초등학교 영어 교육에 있어 흥미 있는 자료와 소재를 중심으로 8차시의 스토리텔링 수업을 학생들에게 적용해 보고, 이 과정에서 교사의 정보 제공(피드백) 시기에 의해 나타나는 수업효과와 그 차이를 분석하였다. 본 연구의 대상은 경기도 파주시 소재의 A초등학교에 재학 중인 3학년 2개 학급의 남·여 학생 53명으로서, 이들을 대상으로 4주에 걸쳐 8차시의 영어과 스토리텔링 수업을 실시하였다. 본 연구의 집단은 사전 동질성 검증을 거친 총 2개의 집단으로 구성되는데, 교사의 정보제공(피드백)시기에 따라 수업 전 정보제공(피드백) 집단, 수업 후 정보제공(피드백) 집단의 두 집단으로 분류하였다. 본 연구의 가설검정 결과는 다음과 같다. 첫째, 스토리텔링을 활용한 영어수업에 있어서, 교사의 수업 전 정보제공(피드백)과 수업 후 정보제공(피드백)에 따른 초등학생의 영어 학습효과에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 먼저, 정의적 영역에서 사후점수가 사전점수에 비해 증가하였으나, 사후점수 평균에 대한 공분산분석 결과, 흥미 요인은 수업 전 정보제공(피드백) 집단의 경우 33.65점이고 수업 후 정보제공(피드백) 집단의 경우 29.19점으로 수업 전 정보 제공(피드백) 집단의 흥미 평균이 수업 후 정보제공(피드백) 집단의 평균보다 보다 유의미하게 높았다(F=4.24, p<.05). 또한 자신감 요인은 수업 전 정보 제공(피드백)집단의 경우 35.69점이고 수업 후 정보 제공(피드백) 집단의 경우 30.27점으로 수업 전 정보 제공(피드백) 집단의 자신감 평균이 수업 후 정보제공(피드백) 집단의 평균보다 보다 유의미하게 높았다(F=6.05, p<.05). 이러한 결과는 영어교과 스토리텔링 수업에서 수업 전 정보제공(피드백)이 흥미와 자신감 등의 정의적 영역 향상에 효과적임을 보여주는 결과이다. 둘째, 인지적 영역에서도 사후점수가 사전점수에 비해 증가하였으나, 사후점수 평균에 대한 공변량 분석 결과, 듣기능력은 수업 전 정보제공(피드백) 집단의 경우 7.88점이고 수업 후 정보제공(피드백) 집단의 경우 9.02점으로 수업 후 정보제공(피드백)집단의 듣기능력 평균이 수업 전 정보제공(피드백) 집단의 평균보다 보다 유의미하게 높았다(F=9.35, p<.01). 또한 어휘력은 수업 전 정보제공(피드백) 집단의 경우 11.15점이고 수업 후 정보제공(피드백) 집단의 경우 13.62점으로 수업 후 정보 제공(피드백) 집단의 어휘력 평균이 수업 전 정보제공(피드백) 집단의 평균보다 보다 유의미하게 높았다(F=4.07, p<.05). 이러한 결과는 영어교과 스토리텔링 수업에서 수업 후 정보제공(피드백)이 듣기능력과 어휘력 등의 인지적 영역 향상에 효과적임을 보여주는 결과이다. 본 연구의 결과 초등영어교과에서 스토리텔링 수업에서 교사의 정보제공(피드백)은 학습 성과에 중요한 영향을 미치고 있으며, 어떤 시기에 정보제공(피드백)이 이루어지느냐에 따라 효과에 차이가 있음을 알 수 있다. 교사에 의해 학습자의 역량이 크게 좌우되는 초등영어수업에서, 교사의 전략적 교육행위에 따라 학생들이 선택하는 태도와 학습 성과는 크게 달라질 수 있다. 따라서 스토리텔링 수업에서 학생들의 고른 학습능력 발달, 즉 정의적 영역과 인지적 영역의 통합적 향상을 도모하기 위해서는 본 연구에서 제시된 바와 같이 각 수업단계에 따라 교사의 계획적인 정보제공(피드백)이 선택적으로 적용 운영되어야 학생의 정의적 인지적 영역의 고른 발달을 기대할 수 있을 것이다.

more

초록/요약

This study analyzes the effects of a storytelling-based teaching method on elementary school students’ English language learning based on the timing when supplementary information about stories was provided. The participants in this study were 53 third grade female and male students from two classes in an elementary school in Paju, a suburban city northwest of Seoul, in Korea. In December 2014, the researcher organized English storytelling-based lessons in line with the 8th Curriculum Reform for four weeks. The participants were divided into two groups and underwent a test of homogeneity before the lessons commenced. The criterion used to divide the participants into two groups was based on the timing when supplementary information about stories was provided to them. The first group was provided with the information before their storytelling-based lesson. The second group was provided with the information after the lesson. The results of the study are summarized below. First, English lessons based on storytelling had a positive effect on the third grade students in terms of their emotional abilities (interest and confidence) and cognitive abilities (listening and vocabulary). Regardless of when the supplementary information about stories was provided, the participants scored higher in emotional and cognitive areas after the storytelling-based lessons than before. Second, there was a difference in learning effects between the group that was provided with the information before the lesson and the group that was provided with the information after the lesson. The analysis of covariance showed statistically significant results for the interest factor for the first group. The results for the group that was provided with the information after the lesson was 29.19 out of 40, which means that the average score of interest for the first group was higher than the score for the second group. As for the confidence factor, the score for the first group was statistically significant and equal to 35.69 out of 40, while the score for the second group was 30.27 out of 40. This implies that the confidence factor’s average for the first group was higher than the score for the second group. These results show that supplementary information provision before storytelling-based lessons is more effective in improving students’ emotional abilities such as interest and confidence than providing such information after the lessons. In the case of listening abilities, the analysis of covariance yielded 7.88 out of 10 for the first group and 9.02 out of 10 for the second group. The average score of the second group was higher than the score for the first group; and it was statistically significant. In the case of vocabulary, the score for the first group was statistically significant and equal to 11.15 out of 15, while the score for the second group was 13.62 out of 15. This means that the average vocabulary score for the second group was higher than the score for the first group. These results demonstrate that providing the supplementary information after storytelling-based lessons is more effective in improving elementary students’ cognitive abilities such as listening and vocabulary. This study shows that the timing when supplementary information about stories was provided in storytelling-based lessons has important consequences for learning effectiveness. In elementary school English lessons, where learning effectiveness differs greatly depending on the teacher, students' learning attitude and performance can be improved by the teacher's strategic application of teaching methods. In order to enhance students' abilities in both emotional and cognitive areas through storytelling lessons, it is necessary for teachers to design a strategy on when to provide supplementary information about stories.

more