맞벌이 여교사의 수면 질과 양이 직무열의에 미치는 영향 : 일-가정 갈등과 배우자 지지의 조절 효과
The Effects of Sleep Quality and Quantity of the Dual-Earner Female Teachers on the Work Engagement : The Moderating Effects of Work-Family Conflict and Spousal Supports.
- 주제(키워드) 맞벌이 여교사 , 수면 질 , 수면 양 , 직무열의 , 일-가정 갈등 , 배우자 지지 , 일기연구 , 다수준분석 , 조절효과 , sleep quality , sleep quantity , work engagement , work-family conflict , spousal support , dual-earning female teachers , a diary study , HLM , moderating effect
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 장재윤
- 발행년도 2015
- 학위수여년월 2015. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 상담심리
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000056204
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 수면의 질과 양이 직무열의에 어떠한 영향을 미치는지, 그리고 이러한 영향에서 일-가정 갈등과 배우자 지지가 어떠한 조절효과를 보이는지 조사하였다. 구체적으로 개인의 수면의 질과 양이 매일 변화할 수 있다는 점을 고려하여 수면의 질과 양의 직무열의 간의 관련성을 개인 내 수준에서 살펴보았다. 자원보존이론에 근거하여 수면이 직무열의에 미치는 영향에 관한 기존 연구를 바탕으로, 좋은 수면 질과 충분한 수면 양은 직무열의를 촉진시킬 것이라는 가설과 수면 질과 양의 직무열의 간의 관계를 강화 또는 약화시키는 조절 변인으로서 일-가정 갈등과 배우자 지지의 효과를 검증하였다. 78명의 맞벌이 여교사들을 대상으로 5일 동안 전날 수면의 질과 수면의 양, 그리고 다음날 직무열의를 반복 측정하여 모은 온라인 설문 자료 390개를 다수준분석(HLM)을 적용하여 가설 검증하였다. 연구 결과 전날 좋은 질과 충분한 양의 수면은 다음날 직무열의를 높여주고, 일-가정 갈등과 배우자 지지가 수면의 질과 직무열의 관계를 조절하는 것으로 나타났다. 구체적으로 일-가정 갈등이 높을수록 수면의 질이 직무열의에 미치는 영향이 크지 않았으며, 배우자 지지가 높을수록 수면의 질이 직무열의에 미치는 영향이 크게 나타났다. 본 연구 결과는 직무열의를 예측하는 수면의 질과 양, 일-가정 갈등, 배우자 지지의 개인 간, 개인 내 수준의 차별적 영향력을 이해하는데 기여하며, 이를 바탕으로 실무적 함의와 연구의 한계에 대하여 논의하였다.
more초록/요약
The main purpose of the present study was to investigate how daily sleep quality and quantity affects daily work engagement of dual-earning female teachers, and how general demands and social supports(work-family conflict and spousal supports) moderate this relationship. In particular, assuming that individual sleep quality and quantity varies on a daily basis, this study focused on the relationship between daily sleep quality and quantity and daily work engagement at a within-person level. Based on the Conservation of Resources Theory review on how personal sleep affects work engagement, this study developed and tested hypotheses stating that good sleep quality and enough sleep quantity would facilitate work engagement. Moreover, as moderators, this study examined the effects of general work-family conflict and spousal supports which either strengthen or weaken the relations between sleep quality and work engagement. The model was tested on a sample of 78 dual-earning female teachers. Using 390 online responses on previous day sleep quality and quantity and following day work engagement for 5 working days, the research hypothesis was tested. As a result, it was found that daily sleep quality and quantity enhances work engagement. And work-family conflict and spousal supports moderate the effect of sleep quality on work engagement. In particular, for those with high work-family conflict the influence of sleep quality on work engagement was not as strong. Also for those with high spousal supports, the effect of sleep quality on work engagement was strong. The current study concluded with a discussion of the contribution of between-and within-person level variables in predicting work engagement and its practical implications as well as limitations.
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