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청소년의 아동기 학대경험과 학교폭력 가해, 피해경험 간의 관계: 초기 부적응 도식을 매개로

The Relations Between Adolescents' Childhood Abuse and School Violence Offense Experience, Victimization Experience: The Mediating Effect of Early Maladaptive Schemas

초록/요약

본 연구는 중기 청소년의 아동기 학대경험과 학교폭력 가해 및 피해경험 간의 관계에서 초기 부적응 도식의 매개효과를 알아보고자 하였다. 이를 위해 경기도 소재 중3, 고1 학생을 대상으로 아동기 학대경험 척도, 학교폭력 가/피해 척도, 초기 부적응 도식 척도를 사용하여 설문을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년의 아동기 학대경험, 초기 부적응 도식, 학교폭력 가해 및 피해경험 간에는 모두 유의한 정적 상관을 보였다. 둘째, 아동기 학대경험과 학교폭력 경험 간의 관계에서 초기 부적응 도식이 부분 매개하는 효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째. 아동기 학대경험과 학교폭력을 매개하는 초기 부적응 도식의 차이를 확인하였다. 아동기 학대경험과 학교폭력 가해경험을 매개하는 도식은 융합(+), 유기(+), 사회적 고립(-), 의존/무능감(+)도식이었다. 또 아동기 학대경험과 학교폭력 피해경험을 매개하는 도식은 복종(+)이었다. 이 같은 연구 결과는 학교 현장 및 상담 장면에서 학교폭력 가해자와 피해자를 이해하고, 학교폭력 예방과 조기개입에 대한 유익한 자료를 제공할 수 있을 것이다. 끝으로 본 연구의 의의 및 제한점과 향후 연구 방향에 대해 논의하였다.

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초록/요약

The purpose of this study was to evaluate the mediating effect of early maladaptive schemas in the relationship between adolescents' childhood abuse and school violence offense experience, victimization experience. The mediating effects were tested to 502 9th grade middle school students and high school freshman in Gyeonggi-do, using Questionnaires with child abuse scale, School violence experienced scale , Early maladaptive schemas scale. The results of this study are summarized as follows. First, by analyzing the correlations among variables, there exists a significant static relationships between adolescents' childhood abuse and early maladaptive schemas and school violence offense experience, victimization experience. Second, it appeared to be effective in mediating the early maladaptive schemas are part of the relationship between childhood abuse and school violence experiences. Third, It was identified the differences of early maladaptive schemas which mediate between childhood abuse and school violence experience. The mediate early maladaptive schemas between childhood abuse and school violence offense experience was a enmeshment, abandonment, social isolation, dependence/incompetence schema. The mediate early maladaptive schemas between childhood abuse and school violence victimization experience was a subjugation schema. This research result can understand perpetrators of school violence and victims of school violence and it may suggest informative resources in school fields and counseling for school violence prevention and early intervention. For the last, based on the represented results, the implications and limitations of this study are discussed.

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