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역할놀이를 통한 공감적 화법 수업 방안 연구

A Study on Empathic Listening and Speaking Lesson Method through Role Play

초록/요약

이 연구는 역할놀이를 통하여 학습자들이 적극적으로 공감적 화법을 연습하고 익힘으로써 공감 능력과 공감적 화법 능력 향상시키고, 대인관계를 증진시킬 수 있는 수업 방안을 제안하는 데 목적이 있다. 1장에서는 이 연구의 핵심 개념인 공감과, 공감적 화법의 이론을 정리하였다. 이를 통해 공감과 공감적 화법의 의미를 각각 대인관계, 소통과 관련하여 재정의 하고, 공감적 화법 교수·학습 방법에 대한 선행 연구를 소개함으로써 연구의 필요성을 강조하였다. 2장에서는 고등학교 화법과 작문의 교육과정과 교과서를 분석하고, 학생들의 인식을 조사하였다. 교육과정은 2011 교육과정 화법 영역의 ‘성격’과 ‘목표’를 서술한 부분에서 공감적 화법의 중요성을 발견할 수 있으나, 화법 영역의 ‘내용’으로는 2011 교육과정에서 ‘공감적 화법’ 자체를 언급한 내용이 매우 축소되었다. 교과서는 2011 교육과정을 반영한 "화법과 작문"은 4종의 교과서 중 하나를 제외하고는 교과서에서는 본문과 학습 활동에서 공감이나 공감적 화법과 직접적으로 관련한 내용을 찾아보기 어렵다. 이를 통하여 2011 교육과정부터 화법과 작문 교과서가 한 권으로 줄어듦에 따라 내용의 양적·질적인 면에 있어 축소되었음을 알 수 있다. 학생들의 인식 조사를 통해 학교에서의 화법 수업은 이론 위주로 이루어져 실제 언어 상황에 큰 도움이 되지 않는다는 것과 학습자들이 이론 위주의 방식보다는 친구들과 실제로 활동하는 수업 방식을 선호한다는 것을 알 수 있었다. 이를 바탕으로 공감적 화법 수업 또한 학습자에게 유의미한 효과를 나타내기 위해서는 적극적인 참여를 도모할 수 있는 활동이 필요함을 알 수 있다. 3장에서는 역할놀이를 통한 공감적 화법 수업 방안을 3차시로 제안하였다. 역할놀이는 학습자들이 적극적으로 다양한 역할을 수행해 보는 활동 중심의 수업을 가능하게 하며, 학습자의 흥미는 물론이고 일상에서 부딪힐 수 있는 다양한 상황을 익히고 연습함으로써 실제 문제 상황을 효과적으로 대처할 수 있다. 이 연구에서 수업에 적용할 역할놀이 단계는 기존의 연구를 기초로 하되, 국어과 수업에 적합하고 공감적 화법 능력을 향상시키는 데 효과를 나타낼 수 있도록 구성하였다. 이 수업에 필요한 자료로는 흥미 유발을 위한 영상 자료, 공감적 화법에 관한 학습지, 평가지 등이 있다. 1차시에서는 공감과 공감적 화법에 대한 이론을 정리하고 공감적 화법의 필요성을 익히도록 한다. 2차시에서는 역할놀이 단계를 익히고, 역할놀이 1-3단계를 진행한다. 3차시에서는 역할놀이 3-4단계를 진행하고 역할놀이를 통한 공감적 화법 수업에 대한 의의를 찾는다. 역할놀이를 통한 공감적 화법 수업은 학습자의 공감적 화법 능력을 키워주고 청소년기에 겪을 수 있는 갈등을 해결하고 대인관계 형성 능력, 소통 능력을 증진시켜줄 수 있다. 이 연구는 대인관계 형성의 중요한 기술인 공감적 화법 능력을 향상시키기 위하여 역할놀이를 활용함으로써, 학습자들의 흥미와 적극적 참여를 도모하고 실제 언어 상황에서의 문제를 해결하는 등 유의미한 학습 효과를 기대할 수 있는 수업 방안을 제안하였다는 데 의의가 있다.

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초록/요약

This study has an object in view to suggest for meaningful teaching strategies to improve empathic skill, empathic listening and speaking skill and personal relationship in real language situation by practicing how learners would be active and lead empathic listening and speaking skill through role play. In chapter 1, I summarize about empathy and empathic listening and speaking which is very important in this study. So the focus of this study is to redefine the meaning of "empathy" and "empathic listening and speaking" in regard to each personal relationship and communication and also it emphasized how important doing a research by introducing preceding research for the way to learn about empathic listening and speaking. In chapter 2, I did research on awareness of high school students who learn the optional subject which is empathy listening and speaking and composition in their curriculum. we can recognize how important the empathy listening and speaking is in 2011's curriculum which part is "character" and "purpose". but the part of "content" in 2011's curriculum has reduced mentioned contents about "empathy listening and speaking" The high school textbook doesn't have contents related directly about empathic listening and speaking or empathy in the body of textbook and learning activity except for just one among 4 species of textbooks about "listening&speaking and composition" were applied in 2011's curriculum. As the textbook of empathy and composition unites into one from the 2011's curriculum, we could see that the contents in quantity and quality has been poor. As I could see through the research on awareness of high school students, most of students didn't get educational help from learning listening and speaking class in school. because the class is being taught theory mainly with their textbook. So the most of students prefer to learn actively theirselves in class more than learning theory only. Therefore, The students need to participate actively in their class to get meaningful effect by having a empathic listening and speaking class. In chapter 3, I planed and suggested the teaching strategies about empathic listening and speaking by dividing three times. Role playing helps learners to have fun in the class and to be active by taking various roles. The role playing stage for students has to be based on existing studies and must be suitable for the korean language subject. Also this study focuses on how students can be improved on their empathic listening and speaking skill. There are image data, study book for empathic listening and speaking, evaluation forms that students to have fun in this class. At first class, we have to learn what is empathy and the theory of empathic listening and speaking and also learn how important empathic listening and speaking is. At second class, we learn the steps to do role playing and then try to play from step 1 to step 3 in turn. At third class, we do role playing from step 3 to step 4 and then we get to know the meaning of having empathic listening and speaking class through role playing. The empathic listening and speaking class using role playing improves students to get empathic listening and speaking skill and resolves the conflicts that adolescences go through. And personal relationship skill and communication skill can be improved. This study used role playing to improve empathic listening and speaking skill which is emerging as very important skill in personal relationship. So it is very significant for suggesting the meaningful teaching strategies looking forward to have an affect that most of students could have fun and be active in class.

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