검색 상세

스포츠강사 지도유형 및 종목이 학교스포츠클럽 만족도에 미치는 영향

The Effect of Sports Instructor's Teaching Pattern and Sports Event in Sports Club Satisfaction

초록/요약

본 연구는 중학생을 대상으로 스포츠강사 지도유형 및 종목에 따른 중학생들의 학교스포츠클럽 만족도를 연구하기 위한 목적으로 진행되었다. 이러한 목적에 따라 전국의 중학생을 모집단으로 설정한 다음 편의 표집법을 이용하여 자료를 수집하였다. 이러한 절차에 따라 950부의 자료가 수집되어 불성실하거나 기입이 빠진 문항이 많은 93부를 제외한 857부의 자료가 연구에 활용되었고 다음과 같은 결과를 얻었다. 자료처리방법은 SPSS 18.0을 이용하여 t-test, One way ANOVA, 다중회귀분석을 하였다. 첫째, 중학생의 개인적 특성에 따라 인식하는 스포츠강사 지도유형은 학년에 따라서는 훈련지시형, 긍정보상형, 전제행동형에서, 성별에 따라서는 긍정보상형, 전제행동형에서, 강사 성별에 따라서는 훈련지시형, 긍정보상형, 전제행동형에서 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 중학생의 개인적 특성에 따른 학교스포츠클럽 만족도는 학년에 따라서는 교수행동 만족에서, 성별에 따라서는 개인능력 만족에서, 강사성별에 따라서는 교수행동, 개인능력 만족에서 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 스포츠강사 지도유형은 학교스포츠클럽 만족도 하위요인인 교수행동, 개인능력, 환경 만족에 모두 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 종목에 따른 학교스포츠클럽 만족도는 만족도 하위요인 모두에서 차이가 있는 것으로 나타났고, 종목에 따라 지도유형 인식에도 모두 차이가 있는 것으로 나타났다.

more

초록/요약

This study was aim to identifying the effect of sports instructor’s teaching pattern and examining sports events on middle school students’ sports club satisfaction. to investigated on the purpose of this study, the data of 857 middle school students living in Seoul was analyzed. In order to analyze the data, many data-processing methods were used, such as questionnaire, statistics, factor analysis, Cronbach’s α, t-test, One-way ANOVA and Multiple Regression analysis. The conclusions were shown as follows; First, there were significantly difference which the middle school students’ are recognized to teaching patterns for instructor according to their characteristics. For example, training-instruction behavior, positive feedback behavior, autocratic behavior on each grade, positive feedback behavior, autocratic behavior by gender, and training-instruction behavior, positive feedback behavior, autocratic behavior by gender of instructors. Second, the middle school students were satisfied with the teachers' attitude in accordance with the school year, and the personal ability by gender, and teaching behaviors and personal ability by instructors' gender. Third, the teaching patterns by sports instructor affect students a similar results to the attitude of teacher, personal ability, environment satisfaction that is the factor of low satisfaction in the sports club. Finally, it was turned out that the school sports club satisfaction makes a difference in every low factor and in the perception of the teaching patterns, depending upon events.

more