The Negative Flâneuse in Jean Rhys’s Early Novels
- 주제(키워드) woman , flaneuse , metropolise , commodification , counter-romantic
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 김영주
- 발행년도 2015
- 학위수여년월 2015. 8
- 학위명 박사
- 학과 및 전공 일반대학원 영어영문학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000056149
- 본문언어 영어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
This dissertation explores Jean Rhys’s early novels, Quartet (1928), After Leaving Mr. Mackenzie (1930), Voyage in the Dark (1934), and Good Morning, Midnight (1939) through the lens of flâneur novels. This study discusses the issues of the gendering of spaces in modernism and, in this trend, analyzes the characteristics of Rhys’s “negative flâneuse.” Contrary to the optimism of many female Bildungsromans, Rhys shows instead the darker side of urban experiences through her negative flâneuses. Rhys’s flâneuses occupy a different social class and position from other contemporary English heroines who are upper-middle class, well-educated, and professional. Without the protection of a father or husband, Rhys’s urban flâneuses are degraded into lives of poverty, drunkenness, and inept prostitution. They are “conditioned wanderers” driven to be drifters due to their instability in lodgings, employment, and relations with men and family. They are always aware of the gaze of others mainly because they are exiled both culturally and sexually. In this context, the gendered politics of “the gaze” is applied to Rhys’s flâneuses. Women and femininity are urban spectacles and objects of male pleasure. Observed and enjoyed by male spectators, women are turned into sexual commodities who exchange themselves for money or financial security. The logic of gender relations in the city is grounded on transactions and the city is especially hostile to vulnerable women. It is concerned primarily with the manner in which Rhys’s flâneuses perceive and manage their crisis of subjectivity while living in a metropolis and consumer culture analyzing Quartet and Voyage in the Dark featuring bourgeois men and their impoverished mistresses. Rhys shows metaphorically how women’s bodies are transformed into sexual commodities and fetishes. In After Leaving Mr. Mackenzie and Good Morning, Midnight, with her middle-aged heroines, Rhys poignantly depicts the predicament of marginal women in the western metropolis. She demonstrates the psychological effects of age on women who are well aware of the value of youthful, attractive bodies. Rhys holds crude pictures of ageing women contrary to romantic fantasy promising the happy endings of marriage and patriarchal protection described in romance novels. Rhys is one of the major voices of feminine consciousness in the twentieth century. Learning from her life, Rhys gives voice to the injustices, exploitation, and misuse women endured in their time. She creates art out of painful personal experience and develops an enduring portrait of Western woman as the marginalized Other. Rhys dramatizes the intangible oppression the society imposes on its marginal women. She emphasizes female passivity and victimization through her protagonists’ helplessness, powerlessness, and vulnerability in order to contrast with the social oppression. On the other hand, the heroines seem to thrive on adversity and to draw strength from their position. No matter how they are excluded by gender, class, and ethnicity, they should keep living; it is their victory in the struggle for existence.
more초록/요약
진 리스(Jean Rhys, 1894-1979)는 서인도 제도의 도미니카에서 출생한 영국계 작가이다. 웨일즈 출신 의사 아버지와 도미니카 크레올(Creole) 출신 어머니 사이에 태어난 리스는 1907년 17살 때 영국으로 이주해서 외국인으로, 크레올로, 여성으로, 여성작가로, 주변인의 삶을 살았다. 이런 그녀의 시각은 순수한 영국 태생의 작가와 독특한 차이를 드러내고, 이는 그녀의 작품들에 잘 드러나 있다. 본고에서는 리스의 여주인공들을 여성 도시 소요자 (flâneuse)이자 반로맨스적 주인공들로 자리매김 하며 그녀의 초기 소설을 분석하고자 한다. 본 논문은 1920년대에서 1930년대 사이에 쓰여진 리스의 초기 소설, 『사중주』(Quartet 1928), 『미스터 메켄지를 떠난 후』(After Leaving Mr. Mackenzie 1930), 『어둠으로의 여로』(Voyage in the Dark 1934)와 『굿모닝, 미드나잇』 (Good Morning, Midnight 1939)을 도시 소요자 (flâneuse)의 관점에서 논의한 것이다. 이 연구에서는 우선, 모더니즘 안에서 논의되는 공간의 성적 구별과 “부정적 여성 소요자” (negative flâneuse)로 불리는 리스의 여주인공들의 특징을 분석했다. 리스의 부정적 여성 도시 소요자들은 다른 영국소설의 중상위 계층의 교육받고 전문적인 여주인공들과는 다른 사회 계급에 속한다. 그들은 가부장사회 구조의 원형이라 할 수 있는 가족으로부터 추방되어 가난, 음주, 매춘의 삶으로 떨어진다. 거주공간, 직장, 남자와 가족들과의 관계 모두가 불안정하기에 이들은 “조건화된 방랑자” (conditioned wanderers)가 된다. 문화적, 성적으로 소외된 삶을 살기에 이들은 항상 다른 사람들의 시선을 의식한다. 이런 맥락에서, “응시” (the gaze)의 젠더화된 정치학은 리스의 여성 도시 소요자들을 분석하는 데 유용하다. 여성은 도시 풍경의 일부분으로 취급되고 남성의 즐거움을 위한 대상이 된다. 남성 시선의 대상이 됨으로써, 여성들은 돈이나 경제적 안전을 위해 자신의 성을 상품화시킨다. 도시 젠더 관계의 논리는 거래에 기반을 두고 있고 도시는 약자인 소외된 여성들에게 특히 더 가혹하다. 『사중주』와 『어둠으로의 여로』분석에서 부유한 남성과 그들의 가난한 정부를 통해 도시의 소비문화에서 여성들의 몸이 어떻게 성 상품화되고 물신화 되는가를 분석했다. 『미스터 메켄지를 떠난 후』와 『굿모닝, 미드나잇』에서 리스는 나이와 경제 시장 사이의 관계를 통렬히 파 헤쳤으며, 젊음과 몸의 가치를 알고 있는 여성의 나이에 대한 두려움과 실상을 잘 그려내고 있다. 이 장에서는 진 리스의 1930년대 두 소설의 여성들을 가부장적 이데올로기가 지배하는 로맨스 소설의 여 주인공들과 비교하여 반로맨스적 주인공들로 위치 지어 검토했다. 리스는 그 동안 소홀히 다루어졌던 자본주의적 가부장사회에서 소외된 여성들의 현실, 무기력하나 살아남으려고 노력하는 이 여성들을 조명하며, 이들의 불안과 불행을 통해 가부장사회가 약속하고 교육시키는 결혼과 가족이라는 울타리가 얼마나 부실하고 깨지기 쉬운지를 드러낸다. 작가는 사회 주변인의 위치에 있는 여성 도시 소요자의 무력함, 무능함, 취약성을 통해 그들의 수동성과 희생화를 극대화시킨다. 주변인으로서, 리스의 힘없는 여성 주인공들은 사회가 보고 싶어하지 않는 / 보이지 않는 것들을 보이게 만듦으로써 사회적 모순을 명료히 하는 역할을 한다. 또한 약자의 위치에서 드러내는 분노를 통해 이들의 삶에 대한 열망을 엿볼 수 있다.
more

