검색 상세

고등학생의 학업적 자기결정성과 심리적 안녕감의 관계: 학습 몰입의 매개 효과

A Study on the Relationship of High School Students' Academic Self-determination and Psychological Well-being: The Mediating Effect of Learning Flow

초록/요약

본 연구에서는 고등학생의 자기결정성 학습동기가 심리적 안녕감에 미치는 영향 내에서의 학습 몰입 매개 효과를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 고양시의 한 고등학교와 전주시의 두 군데 고등학교 2학년을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 회귀분석으로 알아본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 심리적, 가정적 배경은 우수한 편이다. 둘째, 지역별로는 전주가 자기결정성 동기에서 앞섰고, 성별로는 여학생이 높았다. 심리적 안녕감과 학습 몰입에서는 지역별, 성별 차이가 없었다. 셋째, 세 변인은 정적인 상관관계를 갖고 있다. 넷째, 학습 몰입이 학업적 자기결정성과 심리적 안녕감의 관계를 매개함으로써 가설은 지지되었다. 이러한 연구 결 과는 모든 세대에 걸쳐 심리적 안녕감이 가장 낮은 고등학생의 행복감을 증진시키기 위한 교육적, 상담적 대안 개발에 유용한 정보로 활용할 수 있다. 끝으로 본 연구의 제한점 및 향후 연구 방향에 대해 논의하였다.

more

초록/요약

This study investigates the mediating effect of learning flow in the relationship between high school students' academic self-determination and psychological well-being. For the study, a survey was conducted on second-year high school students in Goyang City and on those in Jeonju City. The results of a regression analysis of the data obtained from the survey are as follows: First, the psychological and home background of the students was found to be relatively excellent. Second, the level of academic determination of students from Jeonju was found to be higher compared to that of students of Goyang. In terms of gender, girl students showed a higher level. In the aspects of psychological well-being and learning flow, no difference was found in regions or gender. Third, all of the three variables showed a positive relationship. Fourth, the hypotheses of this study were supported as the variable of students' learning flow mediated the relationship between students' academic self-etermination and psychological well-being. The results of this study will provide useful information for developing educational and counseling programs to improve the happiness of high school students who tend to show a low level of psychological well-being. Lastly, the limitations of this study and directions for future research are discussed.

more