평생학습으로서의 금융교육에 관한 연구 : 미국, 영국, 우리나라의 금융교육 프로그램 비교분석
A Study on Financial Education as Lifelong Learning : A Comparative Analysis of Financial Education Programs of U.S., U.K. and Korea
- 주제(키워드) 평생교육 , 금융교육 , 금융이해력 , 금융역량 , Lifelong learning , financial education , financial literacy , financial capability
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김 녕
- 발행년도 2015
- 학위수여년월 2015. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 평생교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000056125
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
금융은 목표에 도달하려고 하나의 구조를 만들고 목표의 성취와 유지에 필요한 자산을 보호하고 보전하고 관리하는 일이다. 모든 사람은 자신의 잠재력을 발휘해 목표를 달성하고자 한다. 금융은 그 목표 달성의 하부구조이자 필수 요소이다. 금융교육을 하는 이유는 개인과 사회의 재무적 안녕을 높이기 위해서이다. OECD와 미국, 영국 등을 비롯한 많은 국가는 정부 차원에서 국민의 금융이해력과 금융능력을 강화하기 위한 전략을 마련하고, 각 대상에 맞춰 금융교육과 상담을 실시하는 등 다각적인 정책을 실시하고 있다. 금융교육은 개인의 금융복지를 증진시킬 뿐만 아니라 국가 경제의 건전성과 소외계층의 사회통합에도 기여하기 때문이다. 본 연구는 OECD의 금융교육 국제표준을 기준으로, 우리나라와 미국, 영국의 금융교육 프로그램을 비교분석하여 향후 국가전략으서의 금융교육이 나아갈 방향을 제시하고자 하였으며, 주로 문헌연구방법을 사용했다. 금융교육은 일회적 또는 이벤트 식으로 이루어져서는 안 되고 평생학습 맥락에서, 장기계획을 세울 때, 필요하거나 중요한 금융결정을 내릴 때(결혼, 임신, 취직, 이혼, 퇴직, 실직 등), 배우는 환경에 있을 때(학교, 직업훈련, 직장)와 같이 전 생애에 걸쳐 교육을 제공해야 한다. 이를 위해 금융교육의 대상을 학교, 학교 밖, 취약계층으로 세분화해야 하며, 또한 금융교육은 평생 지속되는 계속 과정으로 설정되고 비영리기관이나 교육기관의 금융교육이 제공되어야 한다. 이렇게 금융교육이 우리나라에서 평생학습이자 국가전략으로서 금융교육이 우리나라에서 추진되기 위해서는 몇 가지가 필요하다. 첫째, 금융교육 추진에 기존의 금융관련 단체 외에 평생교육기관의 참여가 필요하다. 둘째, 미국과 영국의 사례에서 보듯이 평생교육기관이 적극적으로 금융교육에 대응할 필요가 있다. 셋째, 금융교육을 국가전략 차원에서 추진하여야 한다. 넷째, 금융교육을 평생학습과 국가전략 차원에서 효율적이고 효과적으로 추진하기 위한 기반을 재정비할 필요가 있다. 다섯째, 금융교육의 지속성과 효율성을 높이기 위해 금융교육의 방향과 성과에 대해 주기적으로 외부의 독립된 기관에서 평가가 이루어져야 한다. 우리나라의 금융교육이 금융관련기관의 독점으로 이제까지 추진되어왔다면, 앞으로의 금융교육은 금융관련기관과 평생교육기관이 함께 추진하는 것으로 되어야 할 것이다. 금융교육의 목적은 재무적 안녕이다. 재무적 안녕이 일정 시기만 필요한 것이 아니듯이, 금융교육 또한 평생에 걸쳐 이루어지는 평생학습이어야 할 것이다.
more초록/요약
Finance involves an act of protecting, preserving, and managing the asset required to reach and sustain a goal, for which a structural framework is built. All people seek to exploit their potential to reach a goal of their own, and finance is a component and a sub-structure essential to do so. Financial education therefore promotes financial wellness of individuals and thereby of the society. The OECD and many countries (e.g., US, UK) have come up with the strategies to enhance the financial literacy and capability of the public at the government level, and have implemented multi-faceted policies, such as by providing financial education and consultation tailored to the intended targets. They expend considerable efforts as financial education not only improves the financial welfare of individuals but also enhances the social integration of the marginalized and the health of the national economy. This study has referred to the international standards of the OECD on financial education to analyze the financial education programs of Korea, USA and UK so as to propose the directions for the financial education to take as part of the future national strategies. For the purpose of the study, document research was adopted, which included the interpretation of the status and concept of financial education in order to identify the problems of financial education programs offered in Korea. Next, previous studies on financial education were also analyzed so as to assess the significance of financial education within the framework of lifelong learning, which this study pursues. Any ideal financial education programs should not be an one-off event or a happening but provide education throughout the life cycle, such as when: 1) developing a long-term plan as part of lifelong learning; 2) making a necessary or important financial decision (marriage, pregnancy, divorce, employment, retirement, layoff, etc.); or 3) placed in a learning environment (school, occupational training, workplace, etc.). For maximum effect, financial education should focus on specific categories of targets: in-school, out-of-school, and marginalized. It should also be part of the continuing education, provided by non-profit organizations or educational institutions. For financial education to be provided as part of lifelong learning and national strategies in Korea, the following should be considered: First, the existing finance-related organizations need to be joined by lifelong learning institutions in pursuing financial education programs; Second, it is necessary for lifelong learning institutions to respond proactively to financial education, as can be seen in the examples from the US and UK; Third, financial education should be pursued strategically at the government level; Fourth, it is necessary to revamp the platform on which financial education is pursued as part of lifelong learning and national strategies with maximum efficiency and effectiveness; and Fifth, the direction and performance outcome of financial education should be evaluated on a regular basis by an independent external institution so as to enhance the sustainability and efficiency of the programs. While financial education in Korea so far has been pursued and provided by the sole leadership of finance-related institutions, it now needs to be provided by both finance-related institutions and lifelong learning centers. Financial education ultimately seeks to ensure the financial health of individuals and the society as a whole. Because financial health should be sustained for life, the education should also be provided throughout life.
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