학교 밖 청소년 진로의식 변화 연구 : 지역복지형 대안학교 재학 청소년을 중심으로
Study on the Changes with Career Consciousness of the Adolescents out of School : With a Focus on the Adolescents in Regional Alternative Education Programs
- 주제(키워드) 학교 밖 청소년 , 진로욕구 , 진로의식 , 진로프로그램 , 진로의식 성숙 , Adolescents out of school , career needs , career consciousness , career programs , career consciousness maturity
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 정유성
- 발행년도 2015
- 학위수여년월 2015. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 평생교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000056114
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권보호를 받습니다.
초록/요약
이 연구는 학교 밖 청소년들에게 진로의식을 고취시킬 적합한 진로프로그램이 절실히 필요하다는 문제의식에서 출발하였다. 이 연구의 목적은 학교 밖 청소년 중 청소년쉼터 거주 청소년이나, 보호관찰 명령을 받은 청소년들에게 그들의 삶에 긍정적 영향을 미치는 진로프로그램을 경험하게 함으로써 그들의 진로의식 향상을 도모하고, 그들이 자기주도적 삶을 영위하도록 돕는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 먼저, 진로에 대한 대안학교 밖 청소년의 필요욕구는 어떠한지 파악하고, 도출된 욕구를 반영한 직접적 개입 진로프로그램을 어떻게 구안하고 운영하는지를 탐색한다. 또한 진로프로그램 운영 전후의 진로의식 변화과정은 어떠한지 분석하는 것을 연구문제로 설정하였다. 이러한 연구문제로 출발한 본 연구는, 지역복지형 대안학교인 A대안학교 재학생 4명을 대상으로 하여 이들에게 진로프로그램을 경험하게 하였다. 그리고 그 결과를 질적 접근, 자료수집, 자료분석, 심층면접을 사용하는 질적 사례연구방법을 이용하여 분석하였다. 연구문제 수행을 위하여 진로욕구조사와 진로프로그램의 구안, 진로프로그램 운영을 통한 진로의식의 변화양상을 단계적으로 분석하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 진로에 대한 다양한 욕구들 중 학교 밖 청소년들인 연구참여자들이 가장 우선으로 선택한 욕구는 ‘자기 이해’에 대한 욕구였다. 그 다음으로 선택한 욕구는 진로계획 및 준비활동, 진로탐색활동 순이었다. 이러한 참여자의 환경과 욕구 등을 진로프로그램에 반영하기 위한 연구가 진행될 때, 참여자의 주체적이고 적극적인 활동을 기대할 수 있을 것이다. 둘째, 진로욕구를 반영한 진로프로그램은 총 4단계(자기 탐색, 직업정보, 의사결정기, 진로 설계)로 전체 12회기를 운영하였다. 각 단계별 평가분석을 통해 연구참여자들의 적극적인 참여와 진지한 진로탐색 과정이 나타남을 확인했으며, 여기에는 맞춤식 진로프로그램의 역할이 컸다는 것을 알 수 있다. 셋째, 진로프로그램 진행 전-후 진로 성숙도 검사를 통해 진로의식 향상의 효과를 나타냈다. 개별적 면접 사례나 개별프로젝트인 진로 프레젠테이션 발표 등의 질적 연구 활동으로 더욱 심층 깊은 진로의식의 향상을 볼 수 있었다. 이 연구의 결론은, 학교 밖 청소년이 연구에 참여하여 그들의 진로욕구를 반영한 진로프로그램에 직접 참여하고, 이를 통해 자신의 진로를 탐색하는 과정을 거쳐 진로의식을 발전시킬 수 있다는 것이다. 학교 밖 청소년 진로교육의 영역을 확장하고, 그들이 자기 주도적 삶을 이끌어 갈 수 있도록 다양한 진로프로그램과 교육이 제공되길 기대한다.
more초록/요약
This study began from an awareness, that career programs are desperately needed to raise career consciousness of the adolescents out of school. To do so, the study aims to help the adolescents out of school to take a leading role in their own life by providing career programs and experiences that positively affect their life, especially of those living in the youth shelter or are on probation. For the purpose of the study, the needs of the adolescents out of school for career were identified, followed by the analysis of the development and operation of career programs that reflect such needs and involve direct intervention. Then the changes in career consciousness before and after the implementation of such career programs were analyzed to draw the conclusion of the study. The study targeted four current students of a regional alternative school herein referred to as "A", using the qualitative case research methods based on qualitative approach, data collection and analysis, and in-depth interview. The different stages of the changes with career consciousness were then analyzed by examining career needs, and development and operation of career programs. The result can be summarized as follows: First, the participating adolescents who were out of school chose the need for 'understanding of self' above all other needs, followed by career plan and preparation, and career-exploration activities. The participants are more likely to take an active role when their needs and environments are taken into account in the study and career programs. Second, twelve career programs that incorporated the career needs were implemented, each comprising four stages (self-exploration, job information, decision, and career design). Each phase of evaluation revealed that the participants were actively involved and explored career possibilities and that the tailored career programs were very effective. Third, the career maturity test showed that the career consciousness of the participants were raised after the career programs. The qualitative research involving individual interviews and presentations demonstrated the increased depth of career consciousness. The conclusion of this study indicates that the adolescents out of school are encouraged by their participation in the study and in the career programs that reflect their needs, to explore the possibilities of career and raise their career consciousness. It is necessary to provide a wide range of career programs and education so that the adolescents out of school may experience the varieties of career education and take a leading role in their life.
more